Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@04:02:20 GMT

تبلیغ به سبک ژانگولر

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۳۵۹۵۷

تبلیغ به سبک ژانگولر

تبلیغات یکی از ابزارهای جهان مدرن و دنیای مصرف است. می‌خواهد تا هر آنچه را در چنته دارد عرضه کند و مشتری دست و پا کند. ساده ترش این است که تبلیغات، ‌زاده سرمایه‌داری و مصرف‌گرایی است و طبیعی است که ایران، از چنبره این جهان برکنار بماند. حمیدرضا محمدی روزنامه‌نگار           رنگ و لعاب تبلیغات اما مشمول گذر ایام هم شده است و به مرور بر چشم‌نوازتر شدن آنها افزوده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمانه‌ای که تنها راه معرفی محصولات، نشریات و به تعبیری رسانه‌های کاغذی بودند، روزنامه‌ها و مجلات ایرانی پر بود از آگهی‌های جور و واجور و در این میان، یکی از مؤسساتی که به طراحی شکلی و کلامی این تبلیغات می‌پرداخت، «کانون آگهی زیبا» بود که شخصی به‌نام «معزی» در سال 1316 تأسیس کرد. دفترش در خیابان لاله زار بود ولی چندی بعد، «حمزه نعمتی»، همه‌کاره آنجا شد. مشاورانی از امریکا و انگلیس و فرانسه داشت و خودش هم برای فراگیری و آشنایی، به این کشورها سفر کرد و به نهادهای تبلیغ‌سازشان رفت که پرواضح است بر روش و منش کار کانون در آینده اثر گذاشت. پس از کودتای سیاه سال 1332، بخشی با نام «کنسرسیوم نفت» اضافه شد تا تبلیغات نفتی _ و البته با همکاری عیان و نهان حکومت_ را    عهده دار باشد. برون‌دادِ تصویرسازی‌های این مؤسسه که ابتدا صرفاً طراحی و خطاطی بود، در دهه 1340، به سوی تصاویر متشکل از نقاط ریز و هاشوردار رفت و کارش چنان پیش رفت که یک دهه بعد، حتی مونتاژ نیز بخشی از کار تبلیغات آن شد و تا سال 1357 _ که برای همیشه تعطیل شد _ چنان در اوج بود که حتی شعارهای تبلیغاتی‌اش بر زبان مردم می‌چرخید و حتی گفته می‌شود، برندهایی چون داروگر و کلینکس به مدد این مؤسسه که به نظر می‌رسد یکی از نخستین کانون‌های تبلیغات حرفه‌ای در ایران بوده، رشد یافته‌اند.  ابتکار و خلاقیت داشت و در این دایره، طی فواصلی کسانی چون مرتضی ممیز، مجید بلوچ، بیوک احمدی، الکس گورگیز و ژرژ سیمونیان از ستون‌های آنجا بودند. کانون آگهی زیبا که آخرین دفترش در خیابان سعدی شمالی بود، 41 سال فعالیت کرد و حالا از پس چهار دهه، محمد مخبری و شیما طاهری پارسا به سراغ زیرخاکی‌ها رفته‌اند و پژوهشی را سامان داده‌اند که بر نشانه‌شناسی تبلیغات، جامعه‌شناسی تبلیغات، گرافیک تبلیغات و اهمیت رسانه و مطبوعات استوار است. در این نمایشگاه، ۱۵۰ قاب از آگهی‌های کانون آگهی زیبا در مجله «تهران مصور» _ که نخستین شماره آن به همت احمد دهقان در خرداد 1321 منتشر شد _ را از ابتدای آن تا وقوع انقلاب بررسی کرده و محصول پژوهش‌شان را به روی دیوار برده‌اند که اکثرشان دیده نشده یا کمتر دیده شده است و حتی در میان آنها، 30 آگهی نیز، به شکل اصل سندِ چاپ شده در مجله به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه پژوهشی اعلان‌های «کانون آگهی زیبا» در نشریه تهران مصور، تا چهارشنبه 10 بهمن از ساعت 16 تا 20 در گالری دنا در خیابان سپهبد قرنی پذیرای علاقه‌مندان است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۳۵۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغ گوشی موبایل در امریکا توسط دختران با حجاب | تصویر

ویدیو از تبلیغ یک گوشی همراه منتشر شده که زنان مسلمان با حجاب را در حال بازی بسکتبال و عکس گرفتن به تصویر کشیده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • زلف بر دیوار | بازار داغ گیس فروشی
  • استخدام ۵ عضو یک خانواده در صداوسیما
  • کتاب پژوهشی «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه»
  • تبلیغ گوشی گوگل توسط محجبه‌های آمریکایی
  • تبلیغ گوشی گوگل توسط محجبه آمریکایی
  • بهترین سایت تبلیغات کسب و کار (لیست کامل سایت‌های زودبازده داخلی و خارجی)
  • تبلیغ گوشی موبایل در امریکا توسط دختران با حجاب | تصویر
  • حبس و جریمه نقدی در انتظار فروشندگان امتیاز طرح نهضت ملی مسکن
  • وضع قوانین سختگیرانه گوگل برای محتوای دیپ‌فیک
  • آگهی‌های هرزنگاری دیپ فیک در گوگل ممنوع می‌شوند