Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره کمیته‌ پیگیری مطالبات مدیران عامل اتحادیه‌های استانی که اعضای آن در مجمع عمومی این اتحادیه مشخص شدند، اظهار کرد: با توجه به تجربه خوبی که در کمیته پیگیری به منظور تسهیل فرآیند ادغام اتحادیه‌های کشوری بدست آوردیم، کمیته‌ای تشکیل شد تا مباحث و مصوبات جلسه‌ مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی که در حاشیه همایش فعالان قرآنی در قم برپا شد، پیگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: اصل در این جریان، هماهنگی و وحدت رویه استان‌ها برای رسیدن به مجمع و انتخابات هیئت مدیره کشوری بود، اما شاید خروجی مجمع و هیئت مدیره مطلوب نیست و علت آن هم اینست که پس از تشکیل آن هیئت مدیره و مجمع عمومی هنوز شاهد روند روبه رشدی نیستیم.
مرادی بیان کرد: جلساتی با حضور مدیران عامل اتحادیه‌های استانی تشکیل شد و سپس نیز جلسات هیئت مدیره و بازرسی برپا شد، اما با این وجود شاهد اتفاقات خاصی نبودیم و حال آنکه شاهد رخدادهای مهمی در سطح جامعه قرآنی هستیم که یکی از آنها جلسه آینده شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که یکی از دستور جلسات آن بحث درباره اتحادیه مدغم قرآنی کشور است.
وی ادامه داد: هنگامی که شاهد موضوعاتی به این مهمی هستیم و از سوی دیگر می‌بینیم که هیئت مدیره منتخب هنوز آن قوت لازم را ندارد، لذا به این نتیجه رسیدیم که کمیته منتخب پیگیری در جریان و روند مجمع عمومی کشور مجددا احیا شود و به عنوان بازوی کمکی در کنار هیئت مدیره منتخب باشد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی گیلان اظهار کرد: این کمیته هنگامی ورود پیدا می‌کند که پیگیری مطالبات مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها و خلأ آن را احساس کند و این فلسفه وجودی این کمیته است.
وی ادامه داد: در کمیته، محدودیتی برای پرداختن به مسئله و موضوعات مؤسسات قائل نیستیم، لذا هر موضوعی را که پیگیری آن را احساس کنیم، موضوع فعالیت کمیته خواهد بود.
مرادی در بخش دیگر از این گفت‌وگو با اشاره به بحث صدور مجوز مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: با مصوبه اخیر شورای توسعه و صدور مجوز مؤسسات به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی، عملاً بازگشت به عقب داشتیم. اگرچه مقرر شد کمیته هماهنگی نیز بین آنها تشکیل ‌شود، اما معتقدم تعارفی برای عبور از این مرحله بیش نیست و دوباره بازگشت به عقب خواهیم داشت و احتمالا شاهد ناهماهنگی‌های بسیاری در این زمینه خواهیم بود.
وی افزود: این اتفاق موجب شد دستاوردهایی که پس از تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، شاهد بودیم از دست بدهیم، که از جمله آنها حضور دو نماینده از سوی اتحادیه‌ها - فارغ از اختلاف‌نظرها- در هیئت رسیدگی بود، اما در کمیته هماهنگی نماینده‌ای وجود ندارد و کمیته هماهنگی صدور مجوز مؤسسات با سه نفر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سه نفر از سازمان تبلیغات اسلامی و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تا پایان سال تشکیل جلسه می‌دهد؛ این کمیته تشریفاتی است.
کمیته هماهنگی، کار هیئت رسیدگی را تا پایان سال انجام می‌دهد
مرادی با اشاره به اینکه کمیته هماهنگی صدور مجوز مؤسسات، کار هیئت رسیدگی را تا پایان سال انجام خواهد داد، گفت: اما شاهد بودیم که عملا نمایندگان اتحادیه از این کمیته حذف شدند که این اقدامی نامطلوب است.
وی ادامه داد: در کشور، اصناف مختلف وجود دارند و پروانه فعالیت را خود صنف می‌دهد و دستگاه حاکمیتی در آن دخل و تصرفی ندارد، لذا به رسمیت شناختن اتحادیه به عنوان صنف از مطالبات ما است و تا زمانی که این فرآیند محقق نشده است باید اتحادیه‌ها و نمایندگان در سطح ملی و استانی در کمیته نظارت، هماهنگی و مصاحبه از مدیران متقاضی مؤسسات حضور داشته باشند و حذف آنها در هر دو دستگاه و یا سایر کمیته‌ها و مجموعه‌ای که در توافقات برای صدور مجوز مؤسسات قرآنی شکل می‌گیرد، باید نمایندگانی از اتحادیه‌های مشخص شوند.
مرادی با تأکید بر اینکه باید اتحادیه در فرآیند صدور مجوز مؤسسات قرآنی نقش قابل اهمیت داشته باشد، گفت: بطور مثال پیشنهاد ما این است که افرادی که خواهان تأسیس مؤسسه هستند، تشکیل پرونده آنها از سوی اتحادیه صورت گیرد و گزینش اولیه در اتحادیه باشد که این امر موجب تشکیل مؤسسات قوی می‌شود. هنگامی که کار به استعلام‌های حاکمیتی رسید آن هنگام توسط دستگاه‌های ذی‌ربط مراحل بعدی انجام شود و سپس در مرحله نهایی صدور مجوز فعالیت قرار گیرد.
افرادی می‌توانند درباره ادغام به توافق برسند که خود صاحب حق باشند
وی با ابراز گلایه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأکید اینکه نماینده‌ای از اتحادیه در کمیته هماهنگی صدور مجوز مؤسسات نباشد، ادامه داد: همچنین از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به دلیل همراهی در این امر گلایه‌مند هستیم و از دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و رئیس جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خواهیم که به این موضوع توجه کنند.
اتحادیه‌ در فرآیند صدور مجوز مؤسسات قرآنی حضور داشته باشد
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی گیلان اظهار کرد: در مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بحث ادغام آمده است که دو دستگاه در آینده درباره ادغام به توافق برسند، در حالی که افرادی می‌توانند درباره ادغام به توافق برسند که خود صاحب حق باشند و در این موضوع خود اتحادیه‌ها تصمیم می‌گیرند فارغ از همه اختلاف نظرها که در حال حاضر داریم، اما در بحث ادغام ما اتحادیه‌ها باید تصمیم بگیریم و نه توافق وزیر ارشاد و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی. معتقدیم این صلاحیت مجامع عمومی اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی است و نکته دیگر این است که شما مصوبه درباره ادغام دارید و فرآیند آن شکل گرفته است و در استان‌ها نیز ادغام شکل گرفته و راهی برای بازگشت نیست.
وی ادامه داد: مسئولان تنها می‌توانند به فرآیند انحلال دو اتحادیه قرآنی سابق آن هم با مصوبه شورای توسعه کمک کنند و اتحادیه مدغم قرآنی کشور تقویت و نقش اتحادیه‌ها جدی‌تر گرفته شود.
مرادی اظهار کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید درباره چرایی عدم حضور اتحادیه در کمیسیون‌های فرعی شورا چون شورای مشورتی و کارگروه‌های استانی تصمیم‌گیری کند و عضویت اتحادیه عضور شورای فرهنگ عمومی استان‌ها از مطالبات دیگر ماست .این را ما از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطالبه می‌کنیم نه تصمیم‌گیری درباره اصل ادغام و بود و نبود اتحادیه مدغم.
وی تأکید کرد: دستگاه‌های حاکمیتی از تصدی‌گری پرهیز کنند و فعالیت‌ها و طرح‌های قرآنی را به بخش مردمی واگذاری کنند. فرآیند ادغام با تمام اشکالاتی که برای آن قائل هستیم، به صورت معقول شکل گرفته است و این درست نیست که به نقطه صفر برسد و بازگشت به عقب داشته باشیم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۳۷۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برش استانی فرهنگی قزوین از برش‌های مستغنی و باکیفیت کشور است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ازقزوین؛ حسین براتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در نشست یکصد و بیست و چهارم شورای فرهنگ عمومی استان که در دفتر امام جمعه قزوین برگزار شد، اظهارکرد: پس از تصویب اولویت‌های پنجگانه کمیته‌های ذیل شورای فرهنگ عمومی استان در صحن علنی شورا و تعیین مسائل آنها، روسای کمیته‌ها، با دغدغه و حساسیت و بر اساس آیین نامه ابلاغی، جلسات مرتبط با کمیته های خود را، تشکیل داده و اقدامات ملی و استانی مربوطه و همچنین فعالیت‌های متضمن آن اقدامات ملی را احصاء کردند.

وی افزود: برنامه های اعلامی کمیته ها،‌ برای تدوین نهایی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی، به دبیرخانه شورا ارسال شد.

دبیر کمیته فرهنگ، ‌هنر و رسانه با اشاره به فرصت ۱۵روزه ای که طبق آیین نامه برای استان وجود دارد،‌ تاکید کرد: می‌بایست کمیته ها،‌ اشکالات جزئی و احتمالی برنامه های اعلامی خود را برطرف کنند، تا نسبت به ارسال برش تهیه شده به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین گفت: به حمدلله این فرایند تا حدود زیادی انجام شده و مابقی آن هم طی روزهای آتی بر اساس زمان تعیین و ابلاغ شده طی خواهد شد.

براتی اظهار کرد: سعی و تلاش ما بر این بوده که از همه ظرفیت‌ها و توانمندی های بالقوه اعضای شورا و کمیته‌های پنجگانه در تدوین برش استانی برای یک افق پنج ساله، استفاده شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین تصریح کرد: به اذعان کارشناسان و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی، برش تهیه شده در استان قزوین، یکی از برش‌های بسیار مستغنی و با کیفیت در سطح استان‌های دیگر است و این حسن از ممیزات شورای فرهنگ عمومی استان قزوین است که جای شکرگزاری به درگاه الهی را دارد و موید بلندنظری و خوشفکری اعضای فرهیخته شورای فرهنگ عمومی استان و کمیته‌های ذیل آن می‌باشد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898719

دیگر خبرها

  • همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند
  • با اعلام رییس صدور کمیته مجوز حرفه‌ای : AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
  • مسئولان روش‌های مشارکت مردم در تحقق شعار سال را تبیین کنند
  • تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی ابلاغ شد
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی ابلاغ شد
  • مکاتبه فدراسیون فوتبال با AFC و حل مشکل مالکیت سرخابی‌ها
  • شورای اسلامی نسیم شهر منحل شد
  • مدارک مالی پرسپولیس از سوی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای تایید شد
  • برش استانی فرهنگی قزوین از برش‌های مستغنی و باکیفیت کشور است