Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده و منتقد ادبیات داستانی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه زبان ادبیات کهگیلویه و بویراحمد رئالیسم جادویی است، گفت: شاید این استان در رئالیسم همپای خوزستان و بوشهر نبوده، اما ادبیات کاملا خاص و منحصر به فرد خود را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، هجدهمین نمایشگاه کتاب استان کهگیلویه و بویراحمد، دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و نخستین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در محل مصلی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) یاسوج در حال برگزاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

26 برنامه اجرایی در بخش فعالیت های جنبی نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده که برگزاری محفل انس با قرآن، آئین رونمایی از کتاب روشندل نوجوان عرفان شیروانی لک، نقد و بررسی ادبیات کودک و نوجوان استان، نمایشگاه هنرهای تجسمی، نقد و بررسی سلوک 40 سالگی انقلاب اسلامی، گزارش عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شاهنامه خوانی از جمله این برنامه هاست.

 

برگ هایی از متون کهن (سعدی، حافظ، تاریخ بیهقی و مولوی)، شعرخوانی (فارسی، لری و طنز)، ایستگاه نقاشی، قصه گویی و قصه خوانی برای کودکان، میزگرد سبک زندگی ایرانی و اسلامی، عروسک گردانی، ویژه برنامه «قرآن بخوانید و جایزه بگیرید»، نقد و بررسی وضعیت مطالعه در استان را از دیگر برنامه های جنبی این نمایشگاه است.

 

بررسی عناصر فرهنگ عامه استان کهگیلویه و بویراحمد، اجرای ویژه باشگاه های کتاب، امنیت در شبکه های اجتماعی، بررسی آسیب بازی های رایانه ای، سواد رسانه ای و چالش های پیش روی رسانه های استان، پیشگیری از جرائم در فضای سایبری و .. از دیگر فعالیت های جنبی هجدهمین نمایشگاه کتاب استان است.

 

در ادامه برگزاری نشست های جنبی نمایشگاه بزرگ کتاب کهگیلویه و بویراحمد، نشست «نقد و بررسی سلوک 40 ساله ادبیات داستانی» استان با محوریت «تاثیر زیست بوم بر ادبیات» برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست که با استقبال نویسندگان و انجمن اهل قلم استان روبرو شد، یکی نویسندگان و منتقدان استان تاریحچه ای از ادبیات داستانی استان ارایه کرد.


حمید صفایی با یادی از مرحوم عطا طاهری نخستین داستان نویس استان، گفت: آنچه به عنوان داستان و با تاثیر زیست بوم استان بر ادبیات در دهه  50  و 60 به جامانده، آثار این نویسنده فقید است.


وی با بیان اینکه در اوایل دهه 70 سیمین طاهری نیز وارد حوزه ادبیات داستانی شد، اظهار داشت: همواره در زمینه ادبیات داستانی در این استان خلاء وجود داشته و با وجود فرهنگ غنی در زمینه مکتوب آثار خاصی به جا نمانده است.


به گفته صفایی دهه 80 و 90 اوج شکوفایی داستان نویسی در این استان بوده که در این مقطع نویسندگانی همچون حسن بهرامی با کتاب «اره برقی خاموش است»، «با تفنگ پدری بر بام تهران» و «دلفین مرده» توانست در حوزه ادبیات داستانی بدرخشد.


وی ادامه داد: کرم سلیمانی با کتاب «رطوبتی ها»، احمد حسن زاده با کتاب های  «مستر جیکاک»، «آخرین رمان»  و « آمریکا، آمریکا» در این مقطع درخشیدند.


صفایی اضافه کرد: میثم فرهمندیان با کتاب «جابر می گفت»، خانم اسکندری و محمد رفعتی در دو دهه اخیر آثار قابل توجهی داشته اند.


وی اشاره ای به مترجمان موفق حوزه ادبیات داستانی که تحت تاثیر زیست بوم کهگیلویه و بویراحمد بوده اند نیز کرد و گفت: ونداد جلیل با ترجمه کتاب های « ایستادن اشیا» ، «تنهایی در انجمن نوابغ و احمق ها» و نویسندگی کتاب های « ردگم»، نوروز درمانی، آثار ارزشمندی ارایه داده است.


صفایی از نسیم خاکسار و یعقوب یادعلی نیز به عنوان نویسندگانی که در مقطعی در این استان بوده اند و آثاری مبتنی بر زیست بوم استان داشته اند یاد کرد.


در ادامه این نشست حاضران باید به این سوال « آیا در این جغرافیا می توان داستان نوشت؟» پاسخ می دادند.


اغلب شرکت کنندگان بر این باور بودند که ادبیات حاکم بر فرهنگ شفاهی مردم کهگیلویه و بویراحمد ادبیاتی بکر است که  رئالیسم جادویی ادبیات «گابریل گارسیا مارکز» شباهت دارد.


صفایی با بیان اینکه زبان ادبیات کهگیلویه و بویراحمد رئالیسم جادویی است، عنوان کرد: شاید این استان در رئالیسم همپای خوزستان و بوشهر نبوده، اما ادبیات کاملا خاص و منحصر به فرد خود را دارد.


وی گفت: داستان در این استان ادامه حکایات و مثل های گذشته بوده که به صورت آکادمیک جا نیفتاده است.


صفایی معتقد است داستان غرب نیز در 100 سال اخیر ایجاد شده و با رمان تفاوت هایی دارد.
 

این نویسنده هم استانی گفت: شخصیت ها و حجم محتوای رمان و داستان تفاوت هایی دارند.
 

در ادامه این نشست 2 نویسنده دو داستان کوتاه برای مخاطبان خواندند که این بخش مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.


شایان ذکر است هجدهمین نمایشگاه کتاب استان کهگیلویه و بویراحمد، دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال و نخستین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از سوم تا هشتم بهمن ماه جاری در دو نوبت صبح (ساعت 9 تا 12  ظهر) و عصرها (ساعت 15 و 30 تا 21 شب) در محل مصلی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) یاسوج پذیرای علاقه مندان است.

پایان پیام/82

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی استان بوشهر دهه فجر نمایشگاه کتاب اسحاق جهانگیری علی لاریجانی نیروی زمینی ارتش فرهنگ غنی ادبیات داستانی نمایشگاه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۰۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهدشت رکورددار میزان بارش‌ها


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تا ساعت ۱۵:۳۰ پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت در دوگنبدان ۲۹.۶، امامزاده جعفر ۲۸.۹، سی سخت ۲۸.۱، یاسوج فرودگاه ۲۶.۳ و در لیکک ۲۰.۲ میلی متر باران باریده است.
سامانه پرقدرت بارشی که فعالیت آن در استان کهگیلویه و بویراحمد از صبح امروزآغاز شده ، تا امشب ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • ببینید | ادبیات فارسی بر قله جهان
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند
  • طراوت باران بهاری به طبیعت کهگیلویه و بویراحمد
  • ۶ ویژگی منحصر به فردی که تک فرزند‌ها دارند
  • ادبیات فارسی بر قله جهان + فیلم
  • نکوداشت محمدرضا سنگری در دزفول
  • دهدشت رکورددار میزان بارش‌ها
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • انعکاس مظلومیت کودکان غزه در ادبیات مقاومت
  • رمان اجتماعی معمایی «آفرودیت» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود