Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش مهر، برنامه «اینجا» شامگاه یکشنبه (۷ بهمن ۱۳۹۷) با حضور سید محمد بهشتی از مدیران باسابقه سینمای ایران و اکبر نبوی از منتقدین سینما با محوریت بررسی رابطه انقلاب اسلامی و سینمای ایران از شبکه ۴ سیما پخش شد.

در ابتدای برنامه بهشتی مدیر سابق سینمای ایران در خصوص تعریف شاخصه‌های سینمای ملی، یکی از مهم‌ترین شعارهای مردم در جریان انقلاب را شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در همین زمینه افزود: سایر شعارها در جریان انقلاب در حاشیه شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی بوده است. بیت‌الغزل شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی «استقلال» است.

بهشتی بر همین اساس اضافه کرد: وقتی صحبت از جمهوری اسلامی می‌شود همیشه جمهوری اسلامی طرفی بوده که ما را به آن استقلال برساند. در چهلمین سال پیروزی انقلاب به‌قدری زمان گذشته است که بشود سوال کرد که این استقلال محقق شده است یا خیر؟  استقلال یعنی ریشه در این سرزمین داشته باشد و از همه منظرها در حوزه‌های مختلف این استقلال ریشه در سرزمین ما داشته باشد.

در ادامه برنامه اکبر نبوی منتقد سینما به شاخص‌های فروش آثار سینمای کشور اشاره کرد و گفت: شاخص‌های فروش آثار سینمای کشور خیلی ارتباط منطقی با مسئله‌ای به نام «سینمای ملی» ندارد. سینمای ملی یک موجودیت است که به اعتقاد من ازاین‌جهت ما به معنای واقعی کلمه سینمای ملی نداریم.

این منتقد سینما در ادامه خاطرنشان کرد: کمیت عددی مخاطبین سینما در ارتباط با سینمای ملی نسبت‌های معناداری ندارد. سینمای ملی باید حداقل بخشی از شناسنامه قومی و تمدنی ملت را در خود بازتاب دهد.

وی بابیان اینکه ما تک فیلم‌های بسیار خوبی داریم، گفت: اما متاسفانه جریان سینمای ملی اتفاق نیفتاد چراکه در حوزه فرهنگ و هنر و علوم انسانی فرایند سیاست‌گذاری و مدیریت‌هایمان به‌جای اینکه پروسه محور باشد کمی محور بوده و البته به آینده هم نگاه نداشتیم. در این صورت با وضعیتی روبرو می‌شویم که درباره کمیت عددی و فروش فیلم‌ها حرف می‌زنید.

در ادامه برنامه بهشتی در رابطه با هویت‌یابی برای راهبرد سینمای ملی گفت: پس از چندی فاصله از پیروزی انقلاب تا سال ۶۲ دوران سرگیجه سینما بود و از سال ۶۲ تا ۶۵ مسائل کمی سینما، تجهیزات و اقتصاد آن مطرح شد؛ اما از سال ۶۵ به بعد ارتقاء‌ کیفی در سینما موضوعیت پیدا کرد. البته ازآنجایی‌که قاضی منصفی در این خصوص نیستم بعدازآن را نمی‌توانم قضاوت کنم چراکه در جریان بقیه ماجرا پس از رفتنم نیستم. لذا قضاوت در این خصوص منصفانه نیست.

بهشتی در ادامه سخنانش یادآور شد: ما تولید را برای جشنواره سامان ندادیم بلکه جشنواره را برای تولید ترتیب دادیم. این موضوع نباید اشتباه برداشت شود.

در بخش دیگری از برنامه، نبوی این منتقد سینما عنوان کرد که به‌هرحال اوایل انقلاب سینما در دوران سرگیجه بود. تا سال ۶۲ واقعیت‌های کیفی در آن مقطع در سینمای ایران وجود داشت. پیش از انقلاب مجموعه‌ای از فیلم‌های سطحی داشتیم که مردم هم ضمن آن واکنش خاصی در تظاهراتشان به سینما نشان می‌دادند. با این شرایط در ماه‌های منتهی به انقلاب، سینما را آتش می‌زدند.

نبوی افزود: در یک بستر زمانی که مردم چنین رفتارهایی داشتند ما یک رفتار و شرایط پس از انقلاب را می‌بینیم که یک طبقه متدین با سینما زاویه‌دارند؛ بنابراین انتخاب جشنواره‌هایی مانند فیلم فجر در روز سالگرد پیروزی انقلاب یک انتخاب هوشمندانه‌ای بوده است. آن‌هم در شرایطی که نسبت به اصل سینما مسئله وجود داشت. سینما مسیری را جلوآمده که به نسبت قبل از آن قابل‌مقایسه نیست. متاسفانه به‌جز یک مقطع، هنوز نگاه راهبردی در سینمای کشور وجود ندارد.

در ادامه نیز بهشتی از مدیران سابق سینمای ایران درباره نگاه راهبردی و اقدامات صورت گرفته در حوزه سینما گفت: ما در زمان خود در حوزه سینما وظیفه خود می‌دانستیم که شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی را محقق کنیم. بنده حتی اگر در وزارت جهاد کشاورزی هم بودم همین کار را می‌کردم.

وی در ادامه مطلب فوق افزود: در درجه اول در دوران مدیریتی‌ام جلسات بسیار مستمری راجع به وجوه مختلف سینما برگزار کردم و با گروه‌های مختلف به بحث می‌نشستیم. بحث‌های اقناعی با گفت‌وگوهای بسیاری شکل گرفت که نهایتاً به نتیجه می‌رسیدیم و تقریباً همه موضوعات سینما در این سلسله جلسات مطرح می‌شد و نهایتاً به سراغ عمل می‌کردیم.

بهشتی ادامه داد: سوال اصلی ما این بود که آیا ما می‌توانیم سینما داشته باشیم یا خیر، پاسخ این سوال بدیهی نیست. این بدیهی نیست چراکه بسیاری از کشورهای پیشرفته هنوز سینما ندارند؛ بنابراین این سینما با همین الگو طراحی‌شده و به وجود آمده است. (مراکز فناوری)

البته در ادامه نبوی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعلی با این سازمان وزارتخانه محصول آقای معادی خواه و مهدی کلهر است؛ یعنی می‌خواهم بگویم این‌ها برنامه‌ریزی کردند و برای تحقق آن تلاش کرده و جلو رفتند. ما در حوزه فرهنگ و هنر به‌شدت دچار روزمرگی شدیم و این‌گونه شدیم که همواره می‌گوییم حالا امروز به کنار بگذاریم تا ببینیم چه می‌شود.

در ادامه سیدمحمد بهشتی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۷۱ زمانی که آقای لاریجانی وزیر ارشاد شده بود شایعاتی شنیدیم که می‌شود آنتن‌هایی روی پشت‌بام گذاشت و به کمک آن به‌صورت مستقیم تصاویر را دریافت کرد که پس‌ازآن با دوستان صداوسیما صحبت کردیم و آن‌ها گفتند اصلاً امکان چنین موضوعی وجود ندارد که بنده گفتم بروید از قاچاقچی دو ماهواره بخرید که برای اولین بار ماهواره گرفتیم و پس از یک هفته ۲۷ کانال تلویزیونی دریافت کردیم. پس از دریافت ۲۷ کانال تلویزیونی پیش آقای لاریجانی رفتم و او پس از دیدن فیلم کامل مراحل تهیه این کانال‌ها خیلی تعجب کرد و بعدازآن هم جلسات متعددی در مجلس داشتیم؛ بنابراین حرف این بود که شرایط و دوران قرنطینه رسانه‌ای تمام‌شده و باید ترتیبات دیگری داد و مدیریت شرایط قرنطینه داشت که درنهایت مجلس این را رد کرد و گفت این‌ها می‌خواهند صور قبیحه به ما نشان دهند.

بهشتی گفت:‌ از سال ۷۲ تاکنون حکومت فشار می‌آورد که باید شرایط قرنطینه حفظ شود. شرایط قرنطینه در شرایط فعلی همانند سیم‌خارداری است که مقابل سیل بزنیم که تقریباً هیچ فایده‌ای ندارد؛ بنابراین ما زمانی اقدام به راه‌اندازی ماهواره می‌کنیم که همه آن را داشته باشند.

مدیر سابق سینمای ایران با اشاره به اینکه سینمای ایران در قفس دهه ۶۰ حبس است، گفت: پیشخوان فرهنگی آن این است که ما فتح را ازدست‌داده‌ایم. به‌عنوان‌مثال ترکیه با سریال‌هایش فتوحات بسیاری انجام داد.

در ادامه برنامه نبوی طی سخنانی گفت: متاسفانه ما هنوز ساختارهای قواعد دهه ۶۰ سینما را مدیریت می‌کنیم اما باید گفت آن قواعد اقتضائات خود را داشت. آن زمان ابزارهایی برای اعمال سنجش آن سیاست‌ها بود که البته تجهیزات خاصی هم نداشت. ابزارهای اعمال مدیریتی هم نبود.

در ادامه بهشتی درباره حضور سینماگران در جشنواره‌های خارجی گفت: هیچ قبحی در این مسئله وجود نداشته و خیلی هم خوب است. در زمان مدیریت بنده ما هنوز موفق نشده بودیم که فیلم خود را به آمریکا بفروشیم اما از حضور سینماگران در جشنواره‌های خارجی برای عرض‌اندام سینما دفاع می‌کردیم.

بهشتی ادامه داد:‌سینمای ما اکنون در سینمای جهان سهم دارد و شناخته می‌شود و. همه این‌ها در اثر حضور سینما در عرصه بین‌المللی بوده است. البته ممکن است ایراداتی هم دراین‌بین وجود داشته باشد اما در چشم‌اندازی عمومی این اتفاق بسیار خوبی بوده و ما باید به حضور سینمای ایران در عرصه بین‌المللی افتخار کنیم.

در ادامه نیز نبوی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه جشنواره‌هایی همچون جشنواره عمار توانسته به سینمای ملی هویت‌مند کمک کند یا خیر، ‌گفت: هنوز زود است دراین‌باره قضاوت کنیم اما جشنواره عمار فرصت مغتنمی را برای فیلم‌سازان فراهم کرده است.

وی افزود: موجی که عمار ایجاد می‌کند مشروط به اینکه کمیته‌های تولید تبدیل به تمنا از سوی فیلم‌سازان جشنواره نشود را قابل‌تامل می‌داند؛ اما اینکه دایره وسیعی از مردم را سینما درگیر کند جشنواره عمار می‌تواند تاثیرگذار باشد. جشنواره عمار را از نگاه معطوف به آینده خیلی تاثیرگذار می‌دانم.

وی همچنین انتقاد کرد که ما متاسفانه اصلاً به آینده سینما فکر نکرده‌ایم. اصلاً آیا به این فکر کرده‌ایم که شاید مردم در ۲۰ یا ۴۰ سال آینده دیگر حوصله نگاه کردن فیلم یک ساعت و نیم را نخواهند داشت؟ بنابراین جشنواره عمار از جهت فیلم کوتاه خوب است.

نبوی ادامه داد: متاسفانه ما خیلی درگیر روزمرگی در همه حوزه‌ها هستیم به‌ویژه در حوزه فرهنگ و هنر و این به‌شدت به ما آسیب می‌زند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۲۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران

مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با ۲۲ عنوان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهد داشت. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تازه‌ترین اثر تهیه شده توسط مرکز گسترش با عنوان «همبستگی علم و هنر در سینمای مستند» اثر احمد ضابطی جهرمی که در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» رونمایی شد، در نمایشگاه کتاب امسال، عرضه می‌شود. استاد ضابطی جهرمی روز جمعه 21 اردیبهشت ماه، از ساعت 16 تا 18 در غرفه مرکز در نمایشگاه حضور خواهد داشت.

کتاب‌های «هنر دقت (کلام و تصویر در مردم نگاری)» مایکل اوپیتس و احمد الستی و ترجمه محمد همتی، «صدای آینه‌ها» گفتگوی معصومه کیانی با منوچهر طیاب، خسرو سینمایی و محمدرضا اصلانی، «دوربین شخصی سینمای ذهنی و فیلم جستار» لائورا راسکارلی و ترجمه محمدرضا فرزاد و «پژوهش سینمایی (کشف سوالی درباره جهان و پرسشی درباره شکل برای فیلم مستند)» محمد تهامی‌نژاد از جمله عناوینی هستند که در غرفه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی عرضه خواهند شد.

تعدادی از آثار منتشر شده مرکز در یک سال گذشته در سایت فیدیبو عرضه شده و قابل دسترسی است. علاقه‌مندان به مطالعه آثار مربوط به سینمای مستند، در ایام برگزاری جشنواره هم می‌توانند 15 کتاب‌ از جمله «دگرخوانی سینمای مستند» اثر محمدرضا اصلانی را از فیدیبو تهیه کنند.

سی‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 19 تا 29 اردیبهشت 1403 در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سهم انجمن سینمای جوانان ایران و سازمان سینمایی از نمایشگاه کتاب
  • خزاعی: انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم
  • نقش کلیدی تخصص، ‌نگاه‌ راهبردی و آموزش در عملکرد هیات‌های ورزشی خوزستان
  • واکنش رئیس سازمان سینمایی به اظهارنظرها درباره بیکاری سینماگران و زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها
  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد
  • انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
  • «فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی» بررسی می‌شود
  • بازنگری مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت بیمه سرمد/ بهشتی‌نژاد مدیرعامل بیمه سرمد: ارائۀ خدمات بیمه‌ای به‌هنگام با حفظ کیفیت مهم‌ترین رکن مأموریت بیمه سرمد خواهد بود
  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم