«تشیع: دین کامل، کمال دین» منتشر شد
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۴۲۷۴۵
به گزارش خبرنگار مهر، «تشیع: دین کامل، کمال دین» کتاب حاضر درصدد معرفی ماهوی مکتب تشیّع به عنوان یک نگرش کاملاً متفاوت در بنیاد تفکر دینی و با رویکرد عقلی است که دارای جهان بینی و انسان شناسی کاملاً متمایز با قرائت رسمی اهل سنت از مکتب اسلام میباشد. حاصل این معرفی ارائه محورهای سه گانه برای ماهیت تشیّع به عنوان اجزای ذاتی این مکتب است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کتاب به چهار بخش عمده تقسیم میشود: بخش اول، عهده دار تبیین اندیشه اصلی و محوری تفکر شیعی، یعنی جهان بینی و انسان شناسی عرفانی آن میباشد. بخش دوم، ضمن ارائۀ ادلّۀ اثبات ولایت معنوی برای پیامبران و ائمه (ع)، همچنین به مبحث مهمی در خصوص کارکرد عینی ولایت معنوی و تمایز هدایت معنوی عینی از هدایت مفهومی و عقلانی میپردازد.
بخش سوم عهده دار محور عقلانیت تفکر شیعی است و بخش چهارم که تقریباً غیرقابل انفکاک از بخش سوم است به فلسفۀ سیاسی شیعی و چگونگی و چرایی تحقق نظام امامت بعد از رسول اکرم (ص) و چالشهای نظری و عملی آن با نظام خلافت در تاریخ و اندیشه سنّی میپردازد.
در این اثر کوشیده شده تا تمامی جهات لازم برای یک معرفی جامع و مانع از اندیشۀ شیعی ارائه شود به گونهای که خواننده علاقهمند و دقیق النظر با مطالعه دقیق این متن از مراجعه به هر اثر دیگری برای احراز ماهیت تفکر شیعی و متقابلاً فکر سنّی غالب در تاریخ گذشته و معاصر بی نیاز باشد.
فهرست
مقدّمه
بخش نخست. تشیّع: حقیقت باطنی دین
فصل ۱. ملاکهای ذکر شده برای تمایز تشیّع و تسنّن
فصل ۳. رابطه عمیق حیات معنوی و اجتماعی در تشیّع
فصل ۴. جایگاه مسألۀ غصب خلافت و لعن غاصب در منظومۀ تمایزات میان تشیّع و تسنّن
بخش دوم. ادلّۀ اثبات ولایت معنوی در دین
فصل ۱. نقد دیدگاه ظاهرگرایانه روشنفکر سنّی معاصر، دکتر عابد الجابری
فصل ۲. دلایل و مستندات ولایت باطنی در قرآن کریم
فصل ۳. مراتب مختلف امامت در بیانات امیرالمؤمنین(ع)
فصل ۴. فروکاستن امامت از یک حقیقت معنوی به لوازم اجتماعیـسیاسی آن
فصل ۵. انسان کامل بودن معصومین: و مسألۀ غلوّ
فصل ۶. نقش دیدگاه ولایی امامت در هدایت دینی
بخش سوم. بنیاد عقلانیت شیعه، حسن و قبح عقلی یا شرعی
فصل ۱. بنیاد عقلانیت شیعی
فصل ۲. موقعیت عقل و عقلانیت در احادیث شیعه
فصل ۳. رویکرد ضدعقلانی جمهور اهل سنّت به اخبار آحاد برای توجیه عدالت صحابه
بخش چهارم. رویکرد عقلی به مسألۀ امامت و برپایی نظام عادلانه
فصل ۱. رویکرد عقلی به مسألۀ امامت در تفسیر قرآن کریم
فصل ۲. نقد دلایل استنباطی بر عدم وجود نصّ بر وصایت امیرالمؤمنین
فصل ۳. بحثی در ماهیت خلافت اسلامی
فصل ۴. بازگشت به استنادات عقلی از آیات و روایات در اثبات امامت امیرالمؤمنین(ع)
فصل ۵. ادلۀ اثبات انتصاب امام با استفاده از آیۀ تبلیغ
کتابنامه
نمایه
در بخشی از مقدمه این اثر آمده است: واقعیت این است که عموم مردم جهان از اسلام تصوری جز اسلام سنّی معرفیشده توسط نظام سلطۀ حاکم بر کشورهای اسلامی سراغ ندارند و حداکثر تصور آنها از تشیّع، اعتقاد به خلافت امیرالمؤمنین۷ بهعنوان خلیفۀ بلافصل پس از رحلت پیامبر اکرم۶ و یا وقوع درگیری نظامی توسط یکی از امامان شیعه با جریان خلافت اموی است، و متأسفانه باید گفت که این موضوع حتی در نظر عموم شیعیان نیز کموبیش پذیرفته شده است که اختلاف جریان غالب اهل سنّت با جریان اقلیت شیعه، گویی اختلاف یک جناح اکثریت سیاسی با جریان اقلیت مخالف با خود است. ما بدون اینکه البته مخالف ظهور این اختلاف در بُعد سیاسی آن باشیم این موضوع را به مثابۀ معلول و ناشی از اختلاف بسیار بنیادین و عمیقتر در اصل تفکر دینی این دو جریان تلقّی میکنیم.
کتاب حاضر درصدد معرفی ماهوی مکتب تشیّع بهعنوان یک نگرش کاملاً متفاوت در بنیاد تفکر دینی است که دارای جهانبینی و انسانشناسی کاملاً متمایز از قرائت رسمی اهل سنّت از مکتب اسلام میباشد، که حاصل این معرفی ارائه محورهای سهگانه برای ماهیت تشیّع بهعنوان اجزای ذاتی این مکتب است.
محوریترین این ابعاد، انسانشناسی عرفانی شیعی است که مطابق است با جهانبینی ذوبطون و لایهلایه نظام هستی؛ از عالم مجردات محضه (عالم عقول و جبروت) گرفته تا عالم نیمهمجرد و ملکوتی هستی (عالم مثال) و سرانجام عالم طبیعت و محسوسات که بر اساس آن وظیفه یک دین کامل، سامانبخشی به همۀ این عوالم است. بدین ترتیب که در وهله اوّل متناسب با ابعاد ظاهری و محسوس عالم طبیعت، نسبت به برقراری یک نظام اجتماعی اخلاقی عادلانه و عقلانی در سطح وظیفۀ اوّلیه رسالت انبیاء هدفگذاری و جهتگیری نموده و سپس متناسب با مراحل میانی و بالاتر هستی، زمینه را برای سیر معنوی و باطنی انسان در مراحل میانی و عالی وجود که عبور از عالم ملکوت و وصول به لقاءاللّه است فراهم سازد.
در این میان نقش انبیاء و امامان معصوم: بهعنوان انسانهای کامل، ضمن ایجاد نظام اخلاقی و اجتماعی عادلانه در سطح لایه اوّل، که از طریق اندیشه و تفکر و انذار و تبشیر صورت میگیرد، دستگیری باطنی و معنوی و سلوک عینی در صراط مستقیم الهی است که از طریق هدایت باطنی انسان کامل (نبی یا امام معصوم) در جهت نیل به لایههای بالاتر تحقق مییابد.
لازمۀ تحقق کمال انسانی در بالاترین درجه خود، به فعلیت رسیدن تمامی ظرفیت عقلانی انسان در سطح انسانهای طراز انبیاء و ائمه معصومین: و سپس پیروان حقیقی آنها میباشد. بنابراین محور دوم تشیّع غلبه جنبه عقلانیت است که به مدد انسان کامل (امام) در همه ابعاد فکر دینی شیعی گسترش مییابد.
محور سوم از مثلث فرهنگ شیعی، توجه و حرکت در جهت برقراری حاکمیت نظام عادلانه سیاسی در جامعه اسلامی است. برپایی عدالت، چه در زمینه فردی و چه در سطح اجتماعی، اصولاً بهعنوان هدفگذاری اصلی و اوّلی برای رسالت اجتماعی پیامبران الهی در قرآن کریم معرفی شده است،[۱] ولی تحقق آن، یعنی تحقق یک نظام عادلانه اجتماعی، اوّلاً در گرو تحقق عدالت وجودی در نفوس انسانهای کامل است، یعنی تحقق عدالت اجتماعی بدون رسیدن به عدالت وجودی، در نفس آدمی امکانپذیر نمیباشد، که مظهر نخستین آن هماهنگی تمامی مراتب قوای نفسانی انسان در تحت نفس جامع انسان امام یا همان انسان کامل، «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ»،[۲] و سپس و در مرحلۀ بعد، تأسی جامعه ایمانی به آنهاست: «... وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً...»[۳].
در این کتاب به شیوهای تحلیلی، ضمن معرفی ابعاد سهگانۀ مثلث هویت شیعی، به تبیین و اثبات منطقی هر یک از این محورها بر اساس نصوص قطعی مورد قبول همۀ مسلمانان، یعنی قرآن کریم، پرداخته شده است و در ضمن آن موارد تقابل آن با فکر حاکم رسمی بر جهان اهل سنّت به روشنی ابراز گردیده است.
پی نوشتها:
[۱]. «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ» (حدید: ۲۵).
[۲]. انبیاء: ۷۳.
[۳]. فرقان: ۷۴.
«تشیع: دین کامل، کمال دین» تألیف حسین غفاری استاد دانشگاه تهران در زمستان سال جاری به همت انتشارات حکمت به بهای ۹۵هزار تومان منتشر شد.
کد خبر 4526150منبع: مهر
کلیدواژه: انتشارات حکمت حسین غفاری شیعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۲۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ربایندگان «یسنا» حرفهای بودند | در کمال نامردی او را در میان کلزاها رها کرده بودند
به گزارش همشهری آنلاین، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان با بیان اینکه شکل رهاسازی «یسنا» توسط آدمرباها نشانگر ارزیابی همه جوانب و حرفهای بودن آنها بود، افزود: امکان خارج شدن کودک از میان بوتههای مرتفع کلزاها بسیار پایین بود.
قاسم غریبآبادی صبح امروز به مناسبت هفته هلال احمر در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: تنویر افکار عمومی در شرایطی که همه اقشار مردم با استفاده از ظرفیت فضای مجازی میتوانند اظهارنظر کنند، بسیار سخت است که مسئولیت خطیر آگاهیبخشی را خبرنگاران برعهده دارند.
وی با بیان اینکه شعار هلال احمر «بیطرفی» است، ادامه داد: تلاش میشود خدمات این جمعیت به گونهای انجام شود تا همه آحاد جامعه و اقوام به نحو شایستهای از این خدمات بهرهمند شوند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گلستان با اشاره به اینکه یک عده در جریان مفقودی «یسنا» میخواستند با فضاسازی، روال عادی جستجو را منحرف کرده و جوسازی کنند، افزود: در این میان رسانههای رسمی با پوشش بسیار خوب خود، زمینهساز تلاش بیوقفه و خستگیناپذیر دستگاههای امنیتی و هلال احمر شدند.
وی با تاکید بر اینکه آدمرباها پس از بازگرداندن یسنا، در کمال نامردی او را در میان کلزاها رها کرده بودند که به هیچ عنوان در حالت معمولی و زمینی امکان پیدا شدن کودک وجود نداشت، خاطرنشان کرد: هلال احمر از همان لحظات اولیه جستجو پای کار بود و اگر همان روز پس از رها کردن کودک، پیدا نمیشد با توجه اینکه هواشناسی آغاز بارش را از شامگاه روز پنجم هشدار داده بود، قطعاً سلامت کودک و جان او به خطر میافتاد.
غریبآبادی هوشیاری سارقان در چگونگی بازگرداندن و رهاسازی کودک را حرفهای و با ارزیابی همه جوانب عنوان و اضافه کرد: پلیس و دادستانی پس از ارزیابیهای دقیقتر دلایل آدمربایی را جهت تنویر افکار عمومی اطلاعرسانی میکنند.
وی با تاکید بر اینکه آنچه مهم است، پیدا شدن "یسنا" در زمانی بسیار مناسب و در همان لحظات اولیه آزادی بود، تصریح کرد: کایتسوار هلال احمر با استفاده از تجربه خود و اسکن مناسبی که داشت، موفق شد محل کودک را شناسایی کند.
غریبآبادی پرهیز از هرگونه گمانهزنی و اظهارنظر در خصوص این پرونده را از اولویتها دانست و توضیح داد: متولیان پس از بررسیها و روشن شدن ابعاد و دلایل آدمربایی توسط سارقان، مراتب را از طریق رسانههای معتبر اطلاعرسانی خواهند کرد.
کد خبر 849670 منبع: ایسنا برچسبها استان گلستان خبر مهم هلال احمر