Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-05@05:21:49 GMT

ترکیه 20 پایگاه نظامی در عراق دارد

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۴۳۷۰۲

وجود ۲۰ پایگاه نظامی و نیز برخی مقرهای اطلاعاتی ترکیه در اراضی عراق به ویژه در اقلیم کردستان؛ اختلافاتی را میان آنکارا و بغداد به وجود آورده و عراق خواستار خروج نیروهای ترکیه از این منطقه شده است. ناطقان: حضور نظامی ترکیه در عراق اختلافاتی میان بغداد و آنکارا برانگیخته است و دولت عراق بارها از ترکیه خواسته نیروهای خود را به ویژه نیروهای مستقر در اردوگاه بعشیقه را از کشور خارج کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس توافق‌نامه منعقد شده میان دولت ترکیه و اقلیم کردستان عراق در سال ۱۹۹۵، حدود ۲۰ پایگاه و مقر نظامی ترکیه در دو استان اربیل و دهوک عراق شکل گرفت. بزرگترین پایگاه‌های ترکیه در منطقه کردستان عراق در فرودگاه "بامرنی" واقع در شمال دهوک قرار دارد که صدام در سفرهای خود در ییلاق سرسنگ در دهه ۸۰ قرن گذشته از این فرودگاه استفاده می‌کرد. در واقع این بخش یک پایگاه نظامی لوجستیک است که در داخل آن فرودگاه قرار دارد.
به نقل از الشرق الاوسط‏، ‬ همچنین تعدادی از پایگاه‌های نظامی و مراکز اطلاعاتی ترکیه در داخل اراضی عراق هستند که از جمله آنها، پایگاه‌های باطوفا، کانی ماسی، سنکی، مجتمع بیکووا، پایگاه وادی زاخو و پایگاه نظامی سیری در شیلادزی، پایگاه کویکی و غیره هستند. تعدادی از مقرهای اطلاعاتی ترکیه نیز در العمادیه، باطوفا، زاخو و دهوک قرار دارند.
پیشتر نمایندگانی در پارلمان کردستان عراق درخواستی را مبنی بر بیرون راندن نیروهای ترکیه ارائه داده و اعلام کردند، وجود پایگاه‌ها و اردوگاه‌های نظامی ترکیه در داخل کردستان نقض قوانین این اقلیم بوده و مغایر با قانون اساسی دولت بغداد، قوانین بین‌المللی و حکم پارلمان کردستان است که ۱۲ مه ۲۰۰۳ آن را صادر و طی آن خواستار خروج نیروهای حافظ صلح ترکیه و پایان حضورشان در اقلیم شده است.
منبع: ایسنا برچسب ها: پایگاه نظامی ، ترکیه ، عراق

منبع: ناطقان

کلیدواژه: پایگاه نظامی ترکیه عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۳۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشته شدن ۳۲ عنصر پ ک ک در شمال عراق توسط ترکیه

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از آنکارا، وزارت دفاع ملی ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد در پی عملیات پهپادی نیرو‌های مسلح ترکیه در شمال عراق ۳۲ عنصر گروهک تجزیه طلب پ ک ک از پای در آمدند.
بنا بر این اطلاعیه، عملیات فوق در مناطق هفتنین، گارا، هاکورک و منطقه عملیاتی پنجه قفل در شمال عراق صورت گرفته است.
در این اطلاعیه آمده عملیات علیه گروه‌های تروریستی تا ازپای درآمدن آخرین تروریست با قاطعیت ادامه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • کشته شدن ۳۲ عنصر پ ک ک در شمال عراق توسط ترکیه
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • تحرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • احرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • بارش شدید باران و به راه افتادن سیل در سلیمانیه عراق+فیلم
  • آیا نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی کاهش یافته است؟
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند
  • (تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق