Web Analytics Made Easy - Statcounter

معتمدیان با بیان اینکه یکی از اولویت‌ها بحث تثبیت بازارچه‌های خراسان جنوبی است که برای آن اقدامات دیپلماتی و رسمی با کشور افغانستان انجام نگرفته است، گفت: محدویت‌های صادراتی و بهانه های دولت افغانستان برای ما قبول نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمدصادق معتمدیان» امروز (8 بهمن) در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار کرد: مرزها فرصتهایی برای کشورها هستند که اگر مدیریت نشوند آسیب و تهدیدی برای کشورها خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تاکیدات رهبری مبنی بر اینکه برای مرزها برنامه‌ریزی شود، گفت: سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران نیز این است که ضمن حضور نیروهای نظامی و امنیتی در مرزها بتوانیم امنیت مرزها را به مردم مرزنشین واگذار کنیم و برای تحقق این سیاست ایجاد زیرساخت‌ها و شرایطی لازم است که موجب ماندگاری مردم در روستاها و شهرهای مرزی شود.

 

معتمدیان با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر به دلیل خشکسالی‌ها شاهد مهاجرت و خالی شدن بسیاری از روستاهای مرزی هستیم که مشکلاتی را در خراسان جنوبی ایجاد کرده، افزود: ایجاد امکانات و شرایط حضور مردم در مناطق مرزی استان یکی از برنامه‌های که دنبال خواهیم کرد.

 

وی به بازارچه های مرزی خراسان جنوبی و سرمایه‌گذاری در آن طی سالهای گذشته اشاره و ادامه داد: مرز ایران با افغانستان و موقعیت ویژه مرز استان خراسان جنوبی که حلقه اتصال به بزرگراه های آسیایی است می تواند موجب احیای جاده ترانزیتی شمال به جنوب و شمال شرق شود کار را برای ما راح تر کرده است.

 

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بحث احیای کریدور شمال به جنوب شرق و شمال شرق از اولویت‌های دولت است که مطالعاتی انجام شده که با اتصال جاده ماهیرود به فراه به طول 400 کیلومتر مسیر ترانزیتی جنوب شرق به بازارهای آسیایی کاهش پیدا می‌کند و این تحولی در حوزه تراتزیتی استان ایجاد خواهد کرد.

 

معتمدیان با بیان اینکه متاسفانه سه بازارچه یزدان، گلورده و دوکوهانه استان خراسان جنوبی در سالهای اخیر غیرفعال شده، تاکید کرد: چهار بازارچه مرزی استان از ظرفیت‌ها و اولویت های است که برای فعال شدن و بازگشایی آن تلاش می شود.

 

وی بیان کرد: یکی از اولویت‌ها ما بحث تثبیت بازارچه‌های استان خراسان جنوبی است که برای آن اقدامات دیپلماتی و رسمی با کشور افغانستان انجام نگرفته است و در سفیر اخیری که به کابل انجام شد ابهاماتی جدی وجود داشت که نشان می‌دهد در جهت  به رسمیت شمردن سه بازارچه (یزدان، گلورده و دوکوهانه) استان تلاشی انجام نشده است.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به عدم وجود گمرکات در مقابل این سه بازارچه استان موجب می شود کالاهای که وارد می شود نام قاچاق به آن تعلق بگیرد و درآمدی برای کشور افغانستان ندارد و لذا از ورود کالا به مرز کشورش ممانعت می‌کند، افزود: افغانستان در بلندمدت و میان مدت برنامه‌ریزی کرده است تا زیرساخت های کمرگی را ایجاد کنند و این امر زمان‌بر است لذا پیشنهاد داده شد که آمادگی داریم گمرک افغانستان در بازارچه های خراسان جنوبی مستقر شود و امکانات لازم به صورت کوتاه مدت در اختیار آنان قرار داده شود.

 

معتمدیان با بیان اینکه ثبات امنیتی در افغانستان نیست و محدودیت های که برای صادرات چهار قلم کالا از طریق مرز ماهیرود (میل 78) ایجاد شده به دلیل حضور طالبان در مناطق فراه افغانستان است که از ناحیه همین صادارت مرزهای عواید و گمرکاتی را دریافت می‌کنند که موجب تقویت آنان می شود و این برای دولت افغانستان قابل قبول نیست، گفت: اما این محدویت‌ها و بهانه های دولت افغانستان برای ما قبول نیست و در مذاکرات با افغانستان هشدار دادیم اگر بخواهند ادامه دهند ما نیز از ابزار و محدویت‌های جدی‌تری استفاده خواهیم کرد.

 

به گفته وی هم اکنون در مرز ماهیرود خدماتی را به صورت رایگان به افغانستان ارائه می‌دهیم که اگر در زمان مشخصی محدودیت‌ها مرتفع نشود ما نیز در ارائه خدمات محدودیت ایجاد می‌کنیم.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مذاکراتی با سفیر ایران در افغانستان داشته ایم اما پذیریش این موضوع از طرف مقابل(افغانستان) است و پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد، گفت: از ظرفیت‌های مختلف استفاده می شود تا موانع  تجارت و مبادلات دو طرفه مرتفع شود.

 

معتمدیان با اشاره به اینکه سفیر جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار با فعالان اقتصادی به خراسان جنوبی سفر می‌کند، ادامه داد: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان به زودی راه اندازی و بازگشایی می شود تا تعاملات را قوی‌تر از این طریق دنبال کنیم.

 

وی به راه اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند اشاره و بیان کرد: افغانستان در استان اصفهان و شیراز درخواست راه اندازی کنسولگری دارد و در مقابل جمهوری اسلامی نیز درخواست‌های در این زمینه داشته که هنوز دو کشور به توافق نرسیدند.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه هیاتی از تجار افغانستانی در استان حضور می‌یابد، افزود: باید لیستی از اقلامی که به لحاظ قانونی توجیه اقتصادی دارد تهیه شود تا مجوزهای لازم برای صادرات آن را اخذ کنیم تا انگیزه ای برای افزایش مبادلات تجاری طرف مقابل باشد.

 

معتمدیان با اشاره به اینکه باید ارتباطات و تعاملات افزایش یابد، گفت: ایجاد و برقراری خط هوایی از بیرجند به یکی از استان‌های افغانستان در حال مطالعه است.

 

وی برقراری مبادلات پستی از طریق مرزهای استان با کشور افغانستان در دستور کار است، اظهار کرد: فروش محصولات و تولیدات استان خراسان جنوبی در بازار بکر افغانستان باید در برنامه ریزی ها لحاظ شود و نباید تمام مبادلات مرزی ما با استان فراه باشد می توان از ظرفیت سایر استان‌های افغانستان استفاده کرد.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به برپایی نمایشگاه فروش محصولات استان در مزارشریف می تواند موجب افزایش تعاملات و معرفی محصولات و توانمندهای استان باشد، گفت: در بحث زیرساختها در مرز سربیشه به سمت ماهیرود مشکلاتی است که به دنبال تزریق اعتبارات بیشتری برای تکمیل جاده هستیم.

 

معتمدیان درخواست کرد: مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی با بیان مشکلات کار خاصی انجام نمی‌دهند لذا از کارگروه ها انتظار است برای حل مشکلات راهکار عملی و اجرایی پیشنهاد دهند. 

 

 

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: استان بوشهر خبرگزاری شبستان انقلاب اسلامی کانون های فرهنگی هنری مساجد کتاب محمد جواد ظریف چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ارزانی نشست خبری بازارچه مرزی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی محدودیت افغانستان استاندار خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۶۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران و وقوع سیل در خراسان جنوبی + تصاویر

از دیروز سامانه بارشی مجدد در خراسان جنوبی فعال شده است و هواشناسی نیز هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.

بارندگی‌های ۲۴ ساعت گذشته موجب وقوع سیل و بروز خسارت در برخی نقاط استان شده است.

در ادامه بیننده تصاویری از بارندگی در خراسان جنوبی باشید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • بارش باران و وقوع سیل در خراسان جنوبی + تصاویر
  • افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند
  • ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات
  • با استقرار دولت سیزدهم، توجه ویژه‌ای به جامعه کارگری شد
  • تلاش برای مردمی کردن اقتصاد در خراسان جنوبی
  • داعش فراخوان داد/ به جای فلسطین در افغانستان جهاد کنید!
  • ساخت شهرک ساحلی خراسان جنوبی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • ۱۷۱ معتاد بهبود یافته شاغل شدند
  • اشتغال ۱۷۱ نفربهبودیافته زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی
  • اشتغال 171 نفربهبودیافته زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی