Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری تسنیم: به نقل از پایگاه خبری کنگره هیل، «کمیسیون راهبرد دفاع ملی» کنگره آمریکا اخیراً طی یک گزارش رسمی اعلام کرده که برتری نظامی این کشور در برابر دیگر ابرقدرت‌های نظامی جهان به‌ویژه روسیه و چین به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است.

کمیسیون راهبرد دفاع ملی کنگره آمریکا که هر دو جناح سیاسی غالب آمریکا نمایندگانی در آن دارند، در گزارش خود با اعلام اینکه در چند دهه اخیر هیچ‌گاه امنیت و رفاه آمریکایی‌ها تا این اندازه در معرض تهدید نبوده، هشدار داده است: «اگر در اسرع وقت اقدامی برای بهبود شرایط صورت نگیرد، اوضاع وخیم‌تر خواهد شد و عبور از بحران مدت بیشتری به طول خواهد انجامید».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش کمیسیون راهبرد دفاع ملی کنگره آمریکا، وزارت دفاع این کشور از زمان حملات 11 سپتامبر تاکنون بودجه کافی و به‌موقع برای پشتیبانی عملیات‌ها، حفظ آمادگی و مدرن‌سازی نیروهای نظامی دریافت نکرده و این مشکل باعث شده است که پنتاگون چاره‌ای جز به تعویق انداختن مکرر مدرن‌سازی نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا نداشته باشد.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر چین و روسیه مدرن‌سازی نیروها و سلاح‌های خود اعم از هسته‌ای یا متعارف را با جدیت دنبال کرده و گام‌های بزرگی را در راه توسعه قابلیت‌های دفاعی خود برداشته‌اند. اعضای کمیسیون راهبرد دفاع ملی آمریکا در گزارش خود مدعی شده‌اند که این دو کشور به‌تازگی فعالیت‌های نظامی خود علیه آمریکا و متحدانش را به‌ویژه در حوزه‌های فضایی و سایبری شدت بخشیده‌اند و همچنین سعی دارند با اتخاذ راهبرد جنگ نامتقارن اقتصادی، اطلاعاتی و حقوقی بر آمریکا غلبه کنند.

چین و روسیه تلاش می‌کنند تا با استفاده از نقاط ضعف آمریکا، جایگاهی که این کشور برای خود در نظام بین‌المللی تعریف کرده است را تضعیف کنند و به اعتراف کمیسیون راهبرد دفاع ملی آمریکا، واشنگتن هنوز نتوانسته است در برابر تحرکات این دو رقیب قدرتمند واکنش جدی از خود نشان دهد. آمریکا در بسیاری از حوزه‌های دفاعی برتری خود در برابر روسیه و چین را از دست داده و یا حداقل شاهد کاهش این برتری بوده است. توازن قدرت در مناطق راهبردی و حساسی مانند اروپای شرقی و نیز غرب اقیانوس آرام عملاً به نفع روسیه و چین تغییر کرده و خطر بروز درگیری در این مناطق افزایش یافته است.

چنان‌که در گزارش کمیسیون راهبرد دفاع ملی آمریکا تصریح شده است، برتری نظامی آمریکا در برابر روسیه و چین یک‌شبه از دست نرفته است و احیای این برتری نیز حتی در صورت اتخاذ تمهیدات لازم از سوی کاخ سفید و کنگره دست کم به یک دهه زمان نیاز خواهد داشت. البته با توجه به اختلافات روزافزون دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر بودجه دفاعی، بعید به نظر می‌رسد که آنها در آینده‌ای نزدیک برای ترمیم نیروها و تجهیزات نظامی فرسوده کشورشان به اجماع دست یابند.

منبع: فردا

کلیدواژه: کمیسیون راهبرد دفاع ملی کنگره برتری نظامی آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۹۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در درگیری‌های شبانه‌روز گذشته در مناطق مختلف ۹۳۰ نظامی اوکراینی کشته شدند.

آن‌گونه در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده در حمله‌های موشکی و پهپادی ارتش روسیه همچنین دو سامانه موشکی هایمرز، یک کارگاه اوکراینی تولید موشک و مهمات و یک انبار تسلیحات موشکی و توپخانه ای ارتش اوکراین منهدم شدند.

وزارت دفاع روسیه ساعاتی پیش نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سامانه‌های پدافندی ارتش این کشور در ۵ منطقه این کشور ۱۲ پهپاد مهاجم ارتش اوکراین را رهگیری و منهدم کردند.

در این بیانیه آمده است ««سیستم‌های پدافند هوایی ۱۲ پهپاد اوکراینی را رهگیری و منهدم کردند؛ پنج فروند پهپاد در منطقه بریانسک، یک فروند بر فراز استان کورسک، یک فروند بر فراز استان بلگورود، دو فروند بر فراز قلمرو استان روستوف و سه فروند هم در منطقه کراسنودار»

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه هم در بیانیه ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: واحدهای یگان جنوب مواضع ارزشمندتری را در اختیار گرفتند، دشمن در دونتسک متحمل شکست شد؛ کی یف قریب به ۴۰۰ نیروی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می افزاید: واحدهای یگان شرق مواضع ارزشمندتری را به دست آوردند، نیروهای مسلح اوکراین نزدیک به ۱۱۰ نیروی نظامی خود را از دست دادند.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: واحدهای یگان مرکز ۹ ضدحمله نیروهای مسلح اوکراین را دفع کردند، دشمن قریب ۴۱۰ پرسنل نظامی، یک تانک و یک دستگاه توپ «دانا ۲» ساخت جمهوری چک را از دست داد.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: طی شبانه روز گذشته سامانه های پدافند هوایی ۲۹ پهپاد اوکراینی و ۵ بمب هدایت شونده «هامر» ساخت فرانسه را سرنگون کردند.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6095138

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیرو‌های روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده
  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • وزیر خارجه اوکراین به برتری‌های نظامی روسیه در مقابل کل غرب اعتراف کرد
  • روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • اعتراف وزیر خارجه اوکراین به برتری‌های نظامی روسیه در مقابل کل غرب
  • حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم غزه از اثرات عملیات «وعده صادق» بود
  • ترامپ اعضای ناتو را تهدید کرد/ پول نمی‌دهیم
  • تصویب ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در سنای آمریکا
  • فون درلاین: حمله نظامی اسرائیل به رفح کاملاً غیرقابل‌قبول است