مسئولان کم سن و سالها را ترغیب به ازدواج نکنند
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۴۹۷۶۶
مدیر کل امور اجتماعی استانداری یزد معتقد است: بنا بر استاندارد جهانی افراد زیر ۱۸ سال کودک به شمار میآیند لذا در ایران نمیتوان با اتکا به مسائل دینی افراد زیر ۱۸ سال را کودک تلقی نکرد. آفتابنیوز : فخرالسادات خامسی هامانه در گفت و گو با ایسنا، سن ازدواج را بنا بر شرایط افراد مختلف، متفاوت دانست و افزود: شرایط اقلیمی، فیزیکی، عرفی و اجتماعی از عوامل تعیینکننده سن ازدواج هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خامسی با بیان این که توجه به سن ازدواج و ازدواج زودهنگام میتواند آسیبهایی جدی برای جوانان به دنبال داشته باشد، گفت: البته والدین باید در کنار توجه به آسیبهای ازدواج زودهنگام به آسیبهای ازدواج دیرهنگام نیز توجه کافی داشته باشند.
وی با اشاره به این که کودکهمسری و تعیین سن ازدواج حق انتخاب را از افراد میگیرد، تصریح کرد: ازدواج نیازمند آگاهی است و این آگاهی در سنین مختلفی در افراد بوجود میآید بنابراین اگر از فردی که به تکامل کافی نرسیده، حق انتخاب گرفته شود، شکست در زندگی مشترک برای وی تضمین میشود.
مدیر کل امور اجتماعی استانداری با بیان این که کودکهمسری پدیدهای آسیبزاست، اظهار کرد: مسئولان نباید جوانان کم سن و سال را ترغیب به ازدواج کنند زیرا آسیب این اقدام نه تنها خانوادهها را از هم می پاشد بلکه آثار آن گریبانگیر جامعه نیز خواهد شد.
وی با بیان این که کودکان نیاز دارند که در سنین کودکی به بازی و افکار مختص این دوران بپردازند، گفت: قرار دادن کودکان در زندگی متاهلی و رویارویی آنان با فراز و نشیب زندگی، بزرگترین ظلمی است که به آنها میشود.
خامسی با اشاره به این که نباید در کشور اسلامی ایران شاهد ازدواجهای زودهنگام و کودک همسری باشیم، تاکید کرد: جلوگیری از ازدواجهای زودهنگام و کودک همسری به تلاش جدی مسئولان نیاز دارد.
یک جامعهشناس نیز با تاکید بر این که مقوله ازدواج نیاز به فرهنگسازی دارد تا خانوادهها براساس توانایی و ویژگیهای فرزند خود در این مورد تصمیمگیری کنند، اظهار کرد: دعوای مجلسیها بر سر سن ازدواج به این معنی است که آنها دارند راه را اشتباه میروند.
بهروز اسلامی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، فرهنگ و جامعه را عاملی تعیینکننده در تعریف کودک همسری خواند و گفت: بر همین اساس یک فرد ۱۵ ساله ممکن است در جامعه شهری کودک به شمار رود اما در جوامع روستایی یک فرد بالغ و کامل باشد.
مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی استان یزد، ضمن متفاوت خواندن موضوع کودک همسری در جوامع روستایی و شهری، خاطرنشان کرد: خانوادههای روستایی از دوران کودکی مسئولیتهایی را به فرزندان خود میسپارند و با این وظایف بر رشد و بلوغ فکری کودک تأثیر میگذارند، این در حالی است که خانوادههای شهری فرزندان خود را از مسائل زندگی دور میکنند و تنها بر روی درس و تربیت فرزند تمرکز دارند و این امر باعث میشود که فرزندان شهری دیرتر مسئولیتپذیر شوند.
وی با بیان این که در مسائل جامعهشناسی، سن نمیتواند ملاک درستی برای ازدواج افراد باشد، اظهار کرد: به طور کلی مؤلفههای خانواده، گروه دوستان، مدرسه و رسانههای جمعی در اجتماعی شدن افراد تأثیر گذارند.
اسلامی با بیان اینکه مؤلفههای دیگری نظیر مسجد و محل کار هم روی توانایی شخصی افراد تأثیرگذار است، افزود: البته هر یک از این مولفهها در افراد مختلف میتواند تأثیر بیشتری داشته باشد و میزان تأثیر عوامل تغییر کند.
مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی یزد گفت: با توجه به این که افراد در فرهنگها و محیطهای مختلفی رشد میکنند، نمیتوان با دید ریاضیگونه به رویدادهای اجتماعی مانند ازدواج نگاه کرد.
وی با تاکید بر این که توجه به عدد و ارقام برای شروع زندگی عامل شکست زندگیهای نوپاست، تصریح کرد: انتخاب عدد برای ازدواج به این معناست که فردی که تا امشب نمیتواند ازدواج کند، از فردا مانعی برای ازدواج و شروع زندگی نداشته باشد اگر خانوادهها سن را ملاک ازدواج قرار دهند، در مقابل خوشبختی فرزندان خود ایستادهاند.
وی با بیان این که داشتن تصور درست از زندگی و فکر روشن مهمترین ملاک برای ازدواج است، افزود: آیا تعیینکنندههای سن ازدواج میتوانند تضمین کنند که ازدواجهای بالای این سن بادوام هستند و هرگز با شکست مواجه نمیشوند؟
اسلامی با اشاره به این که راه درست این نیست که در مورد انتخاب یک عدد دعوا کنیم، گفت: عدد یکی از کماهمیتترین مؤلفههای در موضوع ازدواج است و باید مولفههایی مانند مسئولیت پذیری، تحمل و قدرت تصمیم گیری را ملاک ازدواج قرار دهیم.
منبع: آفتاب
کلیدواژه: ازدواج دختربچه ها کودک همسری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۹۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاباستایلهای ضدحجاب!
درحالیکه لایحه عفاف و حجاب روی میز مجلس شورای اسلامی است، از آن طرف طرح نور با قدرت و در پی مطالبات مردمی درخصوص عفاف و حجاب در حال انجام است، اما به نظر میرسد در این میان کسی با حجاباستایلهایی که در اینستاگرام در حال خودنمایی با نام حجاب هستند کاری ندارد.
افرادی که دو اصطلاح استایل و حجاب را به گونهای با یکدیگر تلفیق کردند که خیلی نتیجه خوبی از آب درنیامده است. انگار حجاب بازیچه دست آنان شده و به لطف شبکههای اجتماعی و بلاگرها، استانداردهای جدید و متناقص برای حجاب تعریف شده و نگاه به مقوله حجاب در حال تغییر است. آنها با شعارهایی همچون «با حجاب هم میتوان زیبا بود»، «بهت یاد میدم چطوری هم باحجاب باشی هم خوشتیپ» کار خود را گسترش دادند و بهجای ترویج حجاب، به تغییر آن رسیدند.
اگر کسی استایل خود را حجاب و محجبهبودن انتخاب کرده باید نوعی از پوشش را برگزیند که مانع از فخرفروشی و جلوهگری باشد. یکی از موضوعاتی که درخصوص حجاباستایلها به چشم میخورد، عادی سازی و رعایت نکردن برخی احکام شرعی و نمایش زیبایی و طنازی زنانه است. موضوعی که چند سالی است توسط بلاگرهای ایرانی دنبال میشود. به این صورت که در ابتدا با ظاهری کاملا پوشیده جلوی دوربین ظاهر میشوند و رفتهرفته برای تبلیغ و درآمدزایی، با آرایش غلیظ و ناخنهای کاشتشده برای دنبالکنندگانشان از سبک زندگی اسلامی سخن میگویند. این موضوع تا جایی پیش رفته که چند روز پیش هم یکی از همین افراد بهظاهر باحجاب که تاکنون در همه تبلیغها و عکس هایش محجبه بوده، به یکباره و در شب عروسی اش با ظاهر دیگری عکسهای بی حجابی از خود را به اشتراک گذاشته است.
بازنمایی جدید حجاباستایلها از حجاب
در عصر حاضر بلاگرهای حجاب به چهرههای نامآشنا و تاثیرگذاری تبدیل شده اند که در حال تغییر شکل صنعت مد و آغاز دوره جدیدی از تنوع در موضوع حجاب هستند. موضوعی که زنگ خطری جدی برای اعتقادات نسل جدیدی بهشمار میرود. نسلی که بعضا در خانوادههای مذهبی بزرگ شدهاند، اما تحت تاثیر این حجاباستایلها و با الگوبرداری از این بلاگرها، تغییراتی در حجابشان ایجاد میشود. علیرضا چابکرو، پژوهشگر و استاد دانشگاه در این خصوص به جامجم میگوید: «ما تعریف درستی از حجاب نداریم و آن را فقط در نوع پوشش خلاصه میکنیم؛ بنابراین زمانی که فردی به گونهای دیگر حجاب دارد و با عرف جامعه همخوانی ندارد، آن را ضدحجاب میبینیم.» این درحالیاست که بسیاری از حجاب استایلها به کاسبانی سودجو تبدیل شدهاند که اصلا اعتقادی به حکم حجاب اسلامی ندارند و صرفا بهخاطر بازار پرمشتری پوشش اسلامی، به صنعت مدلینگ اسلامی رویآورده اند. حتی این افراد را در صفحات خودشان هم با پوششهای متعدد میبینیم. فعالیت این بلاگرها نه فقط تاثیر مثبتی در پذیرش حجاب مخصوصا در بین جوانان نداشته بلکه آنان ارزشهای حجاب را هم دچار تغییرات منفی کردهاند.
حجاب فقط در پوشش نیست!
حجاب در تعریف اسلامی فقط به پوشیدگی سر و تن اختصاص ندارد، بلکه حجاب گفتار و رفتار را هم شامل میشود؛ بنابراین حجاباستایلهایی را که در ظاهر، حدود شرعی حجاب را رعایت میکنند، اما صدایشان با ناز، کرشمه و عشوه گری همراه است نمیتوانیم محجبه بنامیم. چابکرو هم بر این موضوع تاکید میکند و توضیح میدهد: «ما باید حجاب را بهصورت یک منظومه ببینیم که بخشی از آن پوشش و قسمتی هم به نحوه گفتار و کردار بازمیگردد. البته بخش دیگر آن نیز سبک زندگی، ارزشها و نگرشهای افراد است که مجموعهای از آن حجاب را تشکیل میدهد. اگر در هرکدام از این موارد نقصی وارد شود، نمیتوانیم مبلغ حجاب در شبکههای اجتماعی باشیم.» از سوی دیگر حجاباستایلها به تغییر ذائقه افراد منجر میشوند. از محجبهها گرفته تا پسرانی که در آستانه تشکیل زندگی مشترک هستند. به گونهای که سبک زندگی و نوع پوشش آنان ملاکی برای انتخاب جوانان در انتخاب همسر و شریک زندگی میشود. این موضوع تا جایی پیش میرود که این جوانان را به وسواس در انتخاب گرفتار میکند.
رفتاری متناقض با فلسفه حجاب
عملکرد حجاب استایلها با فلسفه حجاب در تناقض است. فلسفه پوشش و حجاب، کمک به عدم جلوهگری زنان است، اما حجاباستایل از این فلسفه عبور کرده و زن را وارد عرصه جلوه گری و تظاهر میکند. چابکرو نیز بر این باور است که امکان دارد بسیاری از افراد پوشش بسیار کاملی هم داشته باشند، اما با رفتارها و اطوارهایی که در شبکههای اجتماعی از خود نشان میدهند، ضدحجاب شوند و همین تضاد در ذهن بیننده شکل میگیرد. متاسفانه در سالهای اخیر تناقضهای هویتی زیادی در بین بانوان شکل گرفته که اگر نتوانیم این تناقضها را به سمت جامعه پذیری دینی و فرهنگ اصیل ایرانی ــ اسلامی سوق دهیم، شاهد استقبال زنان از فرهنگ غرب خواهیم بود. این دقیقا همان جنگنرم دشمنان است. بااینحال باید با معرفی فلسفه حجاب افراد را نسبت به این مسأله آگاه کنیم و با این تفکر حجاباستایلها که «دیدن مهم نیست، دیدهشدن مهم است» مقابله کنیم.
منبع: روزنامه جام جم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی