Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-01@23:38:56 GMT

تمجید اسلام‌شناس دانشگاه کالیفرنیا از فعالیت‌های علامه مجلسی

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۵۰۲۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از گرایش‌های علمی موجود در جهان غرب، رشته ادیان‌شناسی به ویژه اسلام‌شناسی است. از دیدگاه تاریخ علم، رشته اسلام‌شناسی در غرب از بطن توجیه‌گری مسیحیت در مقابل پیشروی علمی و انبساط جغرافیایی جهان اسلام زاییده شده است، زیرا اسلام با این ادعای موجه که تکمیل‌کننده ادیان ابراهیمی است، پا به عرصه وجود نهاد، در حالی که مسیحیت در مواجهه با اسلام عکس العمل نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، رشته اسلام شناسی در غرب از ابتدای کار بر زیر بنایِ نه چندان استوار بنیان شده است.

علی رغم اینکه عصر روشنگری با نوشته‌های بنیادینی چون "ناتان حکیم" اثر «گوتهلود افرائیم لسینگ» برخورد خشونت آمیز اسلام شناسان در تحقیقاتشان را کمی تعدیل کرد، اما حتی در عصر حاضر نیز پژوهش‌های تاریخی اسلامی وجود دارند که نسبت به تاریخ و فرهنگ جهان اسلام با دیدی تحقیرآمیز می نگرند. پس عصر روشنگری هم تغییری اساسی در این امر به وجود نیاورده است.

از این جهت دو نوع برخورد در پرداخت به مسائل اسلامی در بین اندیشمندان اسلام‌شناس غرب وجود دارد که شامل نگاه تعدیلی و حق‌طلبانه و نیز نگاه خشونت‌آمیز و شک‌برانگیز به مبانی اسلامی است. به عنوان مثال «اینگناز گُلدزیهر»  شرق شناس یهودى الاصل مجارستانى نظریاتی مبنی بر جعلی بودن احادیث و سیره نبوی دارد که در دهه دوم قرن بیستم توسط «همفری لامِنس بلژیکی» و «لئونه کائتانی ایتالیایی» مجدداً پیش کشیده شد. این‌ها کار را به آنجا رساند که حاضر نشدند جز قرآن متن دیگری را مستند بشمارند. «لامنس» در مقاله‌ای با عنوان "آیا محمد صادق بود؟" به این پرسش پاسخی منفی داد و به همین دلیل، در دهه‌های بعد آثارش مورد استفاده پژوهشگران قرار نگرفت، زیرا بی طرفی علمی را زیر پا گذاشته بود. 

اما همان طور که عنوان شد، در بین این مستشرقان و محققان اسلام‌پژوه غرب، هستند افرادی که با نگاهی حق‌گرایانه به مبانی اسلام و تاریخ اسلام نظر می‌اندازند تا حدی که گاهی زانوی ادب و تواضع مقابل ائمه و نیز زعمای شیعه بر زمین می‌گذارند و این حس را در کلام‌شان ابزار می‌دارند. از جمله این افراد "اندرو نیومن" محقق، مورخ و نویسنده بریتانیایی تاریخ اسلام و ایران و استاد مطالعات اسلامی و خاورمیانه در دانشگاه ادینبرو اسکاتلند است. 

وی دانش آموخته دکتری مطالعات اسلامی از دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس است. نیومن به پژوهش و تدریس در حوزه‌هایی مانند تاریخ شیعه دوازده امامی، تاریخ فقه اسلامی، مطالعات حدیث، تاریخ ایران، تاریخ و فرهنگ خاورمیانه، زبان و ادبیات فارسی و ادبیات نوین عرب می‌پردازد. یکی از مقالات وی "میراث ناتمام فیض کاشانی برای جهان غرب" که سید احمد حسینی آن را ترجمه کرد. محور اصلی این مقاله، نشان دادن وضعیت مطالعات مربوط به فیض کاشانی (1100 ق 1680 م) در مغرب زمین است. 

نیومن اخیراً طی مصاحبه‌ای درباره جایگاه حوزه علمیه و برخی علمای شیعه از جمله علامه مجلسی گفت: به این دلیل به علامه مجلسی علاقه دارم که او تا حدودی مانند شیخ طوسی است که در سراسر این موضوعات (اسلامی) به فعالیت پرداخت. عجیب شخصیتی بود. فعالیت در زمینه تمامی این سیستم‌ها حیرت‌آور است. در آن سن کارهای بسیار بیشتری نسبت به من انجام داد. شاگردان‌، شبکه‌ها و مسائل و پرسش‌هایی داشت. کتاب بحار الانوار او نوعی فراخوان به مؤمنین است به اینکه ما هستیم و سبب تفاوت ما با دیگران همان علم است و درباره آن صحبت می‌کنیم که همان گنجینه امام است؛ لذا او همگان را فرا می‌خواند تا به علم که گنجینه امام بود، بازگردند. 

بیشتر بخوانید

کشیش زن مسیحی: زینب(س) نماد ایستادگی در برابر ظلم و بیداد شد + فیلم

وی در ادامه به نقش‌ برخی علمای شیعه در گسترش مباحث حدیثی اشاره می‌کند که در ادامه می‌بینید. 

ا

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۰۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت هزار دانشجوی حامی فلسطین در 25 دانشگاه آمریکا

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، رسانه های آمریکایی گزارش دادند که دست کم هزار نفر در بیش از 25 دانشگاه در 21 ایالت آمریکا از 18 آوریل تا کنون توسط پلیس آمریکا بازداشت شده اند.

چند ساعت پیش نیروهای پلیس شهر نیویورک به محوطه دانشگاه کلمبیا حمله کرد و ده ها دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کردند. اتحادیه اساتید دانشگاه های آمریکا شاخه دانشگاه کلمبیا اعلام کرد که مسئولان دانشگاه کلمبیا مسئول حوادث اخیر هستند.

از دو هفته پیش تا کنون اعتراض های دانشجویی هوادار فلسطین به دانشگاه های سراسر ایالت های آمریکا از کالیفرنیا در غرب(دانشگاه های کالیفرنیا،لس آنجلس، جنوب کالیفرنیا و...) تا شمال شرق (کلمبیا، ییل، هاروارد، یوبین و..) و نیز دانشگاه های ایالت های مرکزی و جنوبی مانند تگزاس و آریزونا کشیده شده است.

 

دیگر خبرها

  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • آئین تجدید میثاق با شهدا در گناوه برگزار شد
  • بازداشت هزار دانشجوی حامی فلسطین در 25 دانشگاه آمریکا
  • کتاب «تعالیم اسلام» به قلم علامه طباطبایی به چاپ یازدهم رسید
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • اتمام عملیات بازسازی و تعویض خط لوله در خیابان علامه مجلسی
  • نعل وارونه آزادی بیان در آمریکا
  • خط لوله ۳۰۰ میلی‌متری آب شرب در خیابان علامه مجلسی اصلاح شد
  • خط لوله میلی‌متری ۳۰۰ آب شرب در خیابان علامه مجلسی اصلاح شد