Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت باید طرح‌های بهینه سازی مصرف سوخت و افزایش سهم CNG و جایگزینی آن با مصرف بنزین را با جدیت دنبال کند؛ این راهکار‌ها ...

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، علی‌عسگر ظاهری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص اینکه در سال ۹۸ در قیمت حامل‌های انرژی نسبت به سال ۹۷ تغییری وجود نداشته باشد، به معنای این است که تا امروز هرگونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در سال ۹۸ و هرگونه دونرخی شدن یا سهمیه بندی این فرآورده‌های نفتی در سال آینده منتفی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اینکه می‌گویم تا امروز، به‌این‌خاطر است که روی تمامی مصوبات کمیسیون تلفیق از جمله این مصوبه، در صحن علنی مجلس بحث و بررسی مجددی صورت می‌گیرد و ممکن است نظراتی از سوی نمایندگان مطرح شود که در نهایت تصمیم دیگری برای لایحه بودجه نهایی شود، اما این فقط یک احتمال است؛ چرا که کلیت کمیسیون تلفیق و کمیسیون انرژی مجلس و همچنین جو غالب بر مجلس شورای اسلامی بر این اعتقاد هستند که اکنون زمان مناسبی برای هیچ نوع تغییر قیمت در عرضه بنزین و گازوئیل نیست، همچنین دونرخی شدن و تعیین سهمیه‌ای بنزین و نرخ آزاد برای بیشتر از سهمیه، مناسب اجرا در سال ۹۸ نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "دولت مکلف است هرچه زودتر کارت سوخت شخصی را به منظور در دسترس قرارگرفتن اطلاعات دقیق از نحوه مصرف بنزین در ایران الزامی کند"، گفت: برای الزامی کردن کارت سوخت، باید به دنبال ابزاری به جز ابزار قیمتی باشیم.

وی ادامه داد: میزان تولید روزانه بنزین در ایران در حال حاضر بالغ بر ۱۰۲ میلیون لیتر و میزان مصرف روزانه بنزین در کشور بالغ بر ۹۰ تا ۹۲ میلیون لیتر است؛ نمایندگان مجلس هم متوجه مصرف افسارگسیخته بنزین در کشور و رشد عجیب مصرف این فرآورده نفتی هستند، اما معتقدیم در وهله فعلی استفاده از ابزار قیمتی برای کنترل مصرف مناسب نیست، بلکه دولت اختیارات زیادی دارد که می‌تواند از آن‌ها برای مدیریت مصرف استفاده کند.

ظاهری در تشریح اختیارات دولت در خصوص مدیریت مصرف سوخت در کشور گفت: دولت باید به جای اینکه به فکر افزایش قیمت باشد، به پیاده‌سازی هرچه سریعتر طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت اقدام کند.

وی افزود: دولت باید خودروسازان را به بهینه‌سازی تولیدات خود مجبور کند، تسریع در توسعه ناوگان عمومی را در دستور کار خود قرار دهد، طرح‌های بهینه سازی مصرف سوخت را که اختیارات آن به طور کامل در دولت است، با جدیت دنبال کند؛ من معتقدم می‌توان با بهینه‌سازی مصرف سوخت بدون استفاده از ابزار قیمتی، رشد مصرف بنزین را در سال ۹۸ کنترل کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به نقش مهم افزایش سهم سوخت CNG در سبد مصرف سوخت به منظور کاهش مصرف بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: همین امروز بالغ بر ۲۰ تا ۲۱ میلیون لیتر معادل مصرف بنزین، توسط سوخت CNG جایگزین شده و می‌توان با توسعه صنعت CNG و استفاده از راهکار‌های تشویقی برای استفاده بیشتر مردم از سوخت گاز به جای بنزین، بخشی دیگر از مصرف بنزین را نیز با سوخت CNG جایگزین کرد و شاهد کاهش مصرف بنزین در کشور باشیم.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بهینه‌سازی مصرف سوخت با اصلاح سهم انواع سوخت در سبد مصرف سوخت، ارتقای کیفی بخش‌های مصرف کننده سوخت مثل خودروها، توسعه حمل و نقل عمومی و تشویق مردم به استفاده از ناوگان عمومی به جای خودروی شخصی و همچنین تشویق مردم به استفاده از سوخت گاز به جای بنزین، راهکار‌هایی است که از نظر مجلس به افزایش قیمت بنزین اولویت دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سهمیه بندی بنزین کمیسیون انرژی مجلس مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۱۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد.

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت و گو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

کد خبر 6088555 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • آخرین جمع‌بندی کمیسیون اجتماعی برای توافق یک تعطیلی پربحث
  • آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی؛ توافق برای تعطیلی شنبه‌ها