Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه کانادا اعلام کرد: سفیر این کشور در چین برکنار شد؛ چون اظهاراتی که وی ایراد کرد مغایر با موضع دولت فدرال کانادا درباره بازداشت منگ وانژو مدیر اجرایی شرکت هوآوی چین است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا اعلام کرد: شغل اصلی یک سفیر این است که به طور صحیح از موضع دولت حمایت کرده و نمایندگی آن را بر عهده داشته باشد اما جان مک‌کالم اینکار را انجام نداده و این اقدام غیرقابل‌دفاع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فریلند اعلام کرد، مدیر اجرایی شرکت هوآوی در یک روند قضایی قرار داشته و این بازداشت بر اساس انگیزه سیاسی نبوده است.

سفیر کانادا در چین موضوع بازداشت منگ وانژو و درخواست استرداد او از سوی آمریکا را از نظر وجاهت قانونی «مسأله‌دار» خوانده و ابراز امیدواری کرده بود که آمریکا پیگیر استرداد منگ نشود.

پس از این اظهارات، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در بیانیه‌‎ای که در همین رابطه منتشر کرد، نوشت، از مک‌کالم خواست که استعفایش را تسلیم کند.

ترودو اعلام کرد: من از جان مک‌کالم، سفیر کشور در چین خواستم که استعفا کند و سپس استعفای او را پذیرفتم.

بازداشت منگ وانژو که در شهر ونکوور صورت گرفت، روابط دیپلماتیک کانادا و چین را وارد بحرانی کم‌سابقه کرده است.

کانادا اعلام کرده که منگ را به درخواست واشنگتن بازداشت کرده اما چین خواستار آزادی فوری اوست و می‌گوید کانادا و آمریکا از قوانین بین‌المللی بازداشت و استرداد مظنونان به نفع مقاصد خود سود جسته‌اند.

مک‌کالم روز سه‌شنبه گذشته در یک اظهارنظر عمومی گفته بود که بازداشت و موضوع استرداد منگ از سوی آمریکا از نظر وجاهت قانونی بسیار متزلزل است.

وزارت دادگستری کانادا چند روز گذشته تایید کرد که درخواست رسمی آمریکا مبنی بر استرداد این تبعه چینی را دریافت کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كانادا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۲۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه آمریکا وارد اردن شد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا امروز وارد «امان» پایتخت اردن شد تا در خصوص توافق آتش‌بس و راههای رسیدن کمک‌ها به غزه با مقامات این کشور گفت‌وگو کند.

به گزارش مشرق، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خاجره آمریکا ظهر امروز (۱۱ اردیبهشت) در هفتمین سفر منطقه‌ای پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و پس از پایان سفر یک روزه خود به عربستان سعودی وارد اردن شد.

او قرار است با مقامات اردنی از جمله «عبدالله دوم» پادشاه اردن و «ایمن الصفدی» وزیر خارجه این کشور دیدار کند. بلینکن همچنین با «زیگرید کاخ» هماهنک کننده سازمان ملل برای ارسال کمک‌ها به غزه و بازسازی این منطقه دیدار خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا قرار است پس از این دیدارها به فلسطین اشغالی سفر کند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • پاسخ سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک/ به نسل‌کشی واکنش نشان دهید
  • «بلینکن» وارد اراضی اشغالی شد
  • وزیر خارجه آمریکا وارد اردن شد
  • دستگیری اعضای یک باند وابسته به داعش در ترکیه
  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی
  • سفر احتمالی وزیر خارجه آمریکا به شهرک‌های اطراف غزه
  • بلینکن هنگام ترک چین تنها توسط سفیر کشورش بدرقه شد
  • ورود وزیر ورزش به تایلند با استقبال سفیر ایران و تاج
  • وزیر ورزش با استقبال سفیر ایران و تاج وارد تایلند شد
  • ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین