Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، یکصد و شصت و هشتمین جلسه گروه علمی فلسفه با موضوع معنای زندگی از منظر صدرالمتألهین با ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا مصطفی پور و با حضور اعضای گروه در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح می باشد:

یکی از چالش‌هایی که انسان معاصر با آن مواجه است مسئله معنای زندگی است، این مسئله پس از پیدایش مدرنیته در دوران جدید و ظهور علم­گرایی و کنار گذاشته شدن علت غایی در شناخت جهان و انسان، و حاکم شدن تفکر سکولاریستی و اومانیستی و محدود کردن خوشبختی انسان در رفاه مادی، این سؤال مطرح شد که آیا زندگی معنادار است یا خیر؟ فیلسوفان، روان شناسان و الهی‌دانان به پاسخ آن اقدام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اولاً باید بدانیم که مراد از معنای زندگی چیست؟

حداقل سه معنا برای معنای زندگی ذکر کرده‌اند. 1. هدف زندگی؛ 2. فایده و کارکرد آن؛  3. ارزش زندگی.

هر کدام از این معانی خاستگاهی دارد: در برابر پوچی و بی‌هدفی، سؤال از «هدف زندگی» مطرح می شود و در برابر درد و رنج‌ها و کاستی‌ها، از «ارزش زندگی» سخن به میان می‌آید و در برابر سؤال از چیستی، بحث «فایده و کارکرد زندگی» مطرح می شود.

اگر این سؤالات را به حکمت متعالیه و فلسفه صدرالمتألهین عرضه کنیم، چه پاسخی می‌توان به آن داد؟

فلسفه صدرالمتألهین مباحثی که در هستی شناسی مطرح می‌کند، می‌توند زمینه‌ای برای پاسخ به این سؤال برای انسان فراهم کند؛ از باب مثال طرح اصالت وجود و علت غایی و بحث حرکت جوهریه و غایت داشتن حرکت می‌تواند محقق را کمک کند تا به آن سؤال پاسخ گوید. مباحثی که در الهیات به معنای اخص در حوزه خداشناسی به ویژه مباحث مربوط به ربوبیت الهی در نظام هستی و حکمت الهی مطرح می‌گردد نیز می‌تواند بیانگر هدف زندگی انسان باشد و همچنین طرح حیات جاودانه و ادامه حیات در جهان دیگر می‌تواند ما را راهنمایی کند.

در پاسخ به سؤال دوم و سوم نیز با توجه به مبنای خیر بودن اصل هستی و اینکه حیات از امور وجودی است و خیر است و هر چه که خیر است ارزش‌مند است و این که دنیا میدانی برای پرورش استعدادها و رسیدن به کمال انسان است، می‌توان کارکرد و فایده زندگی را پرورش استعدادها و شکوفایی وجود انسان دانست و همچنین عنایت و حکمت الهی حاکم بر نظام هستی و فلسفه‌ای که برای شرور مطرح می‌شود می‌تواند ما را توانا سازد تا زندگی را ارزشمند و دارای فواید فراوان بدانیم.

کد خبر 4526767

منبع: مهر

کلیدواژه: سبک زندگی اسلامی ملاصدرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۲۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرض به اساتید زن دانشگاه‌های آمریکا بیانگر چهره دوگانه غرب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، خادمی در استودیو خبر ۲۰ شبکه یزد گفت: بیداری اسلامی در منطقه غرب آسیا اکنون گسترش یافته و تا قلب آمریکا و اروپا این مسئله پیش رفته است.

وی ادامه داد: مسئله کشتار زنان و کودکان بی دفاع توسط رژیم منحوس صهیونیستی استاندارد‌های دوگانه غرب در دفاع از حقوق بشر را به همه نشان داده است.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: سال گذشته در ایران برای فوت مشکوک یک خانم عده‌ای وارد خیابان‌ها شدند و آشوب ایجاددکردند و به اموال عمومی آسیب زدند و بیش از یکصد نماینده آمریکا از نقض حقوق بشر در ایران اعلام نارضایتی کردند ولی اکنون در آمریکا دانشجویان این کشور در اعتراض به حمایت دولتشان از رژیمی که کودکان را به وحشیانه‌ترین شکل قتل عام میکند و میگویند چرا سلاح رایگان به این کودک کش‌ها می‌دهید؛ به بدترین شکل مورد هجوم قرار می‌گیرند. 

خادمی ادامه داد: چهره‌های علمی آمریکا و اساتید زن این کشور در اعتراض به حمایت از کودکشی در فلسطین به بدترین شکل مورد تعرض و آزار و اذیت قرار می‌گیرند و این چهره دوگانه این کشور‌ها که ادعای دموکراسی دارند را نشان می‌دهد و نشان از این است که برای آنها رژیم صهونیستی خط قرمز است. 

وی گفت: این‌ها آزادی بیان و اندیشه برایشان فقط ادعا است و این اعتراضات ادامه دار خواهد بود و می‌تواند به حملات رژیم صهیونیستی پایان دهد.

دیگر خبرها

  • اقراریان، عضو شورای شهر تهران: خروج 7 عضو شورا از صحن به معنای قهر کردن نبود/ تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند
  • بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به منویات اخیر رهبر انقلاب پاسخ دادند
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • رئیس شورای شهر: سال آینده نمایشگاه کتاب به «شهر آفتاب» منتقل می‌شود
  • تعرض به اساتید زن دانشگاه‌های آمریکا بیانگر چهره دوگانه غرب
  • جزئیات مسلمان شدن ژوزه مورایس سرمربی سپاهان اعلام شد
  • ماجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • اعتراضات دانشجویی در ⁧آمریکا⁩ بیانگر مظلومیت فلسطینیان است
  • انسان مدرن اولیه تک‌شاخ سیبری را دیده بود