Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات: مراحل طراحي نخستين ماهواره عملياتي «ناهيد 2» در حال اتمام است و خرداد سال آينده به صورت عملياتي تحويل داده مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري آريا، آذري جهرمي در نخستين همايش «ملي فناوري فضايي و کاربرد‌هاي آن» که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، افزود: واقعيت اين است که ما هم اکنون با پديده خشکسالي دست و پنجه نرم مي‌کنيم چنانچه در کشاورزي در يک سال به طور مثال آنقدر محصول کاشته مي‌شود که قيمت کاهش پيدا مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت: ما در موضوعات مهمي، چون زيست محيطي بايد توجه بيشتري داشته باشيم و کاربرد صنعت فضايي امروز براي بهينه سازي مديريت تأثيرگذار است.
وزير ارتباطات افزود: از يک سال و نيم گذشته محور فعاليت‌هاي ما بر توسعه کار‌هاي فرامنطقه‌اي است و بايد بتوانيم دستاورد‌ها را به صورت عملياتي انجام دهيم.

آذري جهرمي با بيان اين که در 40 سالگي انقلاب شاهد نشان دادن کاربرد‌هاي صنعت فضايي در عرصه‌هاي مختلف از جمله کشاورزي و محيط زيست هستيم، گفت: در عرصه کشاورزي در زمينه محصولات زيرکشت و در عرصه محيط زيست اولين تفاهم نامه با سازمان محيط زيست در حال پياده سازي است، همچنين استفاده فناوري فضايي در زمينه مديريت منابع آب کشور آغاز شده است که بايد توسعه پيدا کند.
وي افزود: اين رويکرد بايد تقويت شود و بايد مسير تلاش در زمينه کاربرد‌هاي فناوري فضايي توسعه پيدا کند، زيرا امروزه بسياري از مسئولان و مردم منتظر تأثير فعاليت در عرصه فضايي هستند و بايد اين فعاليت‌ها به درستي انعکاس پيدا کند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه دانش بايد در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد و در راستاي خدمات دهي به ديگران باشد، گفت: سياست ما اين است که اولين پارک فناوري فضايي در هفته فضايي در مازندران افتتاح و اجرا شود که نتيجه آن آزادسازي داده‌هاي تسهيلات است.
آذري جهرمي افزود: مهندسين کشاورزي بايد بتوانند با توجه به کاربرد‌هاي فناوري فضايي از طريق گوشي‌هاي موبايل خود خدمات مشاوره‌اي دهند و چنين کاربرد‌هايي آثار بزرگ و زيادي در اقتصاد کشور دارد.
وي با بيان اينکه فعاليت دانشمندان در عرصه فضايي از سال‌هاي قبل آغاز شده است و بسياري از کشور‌ها ما را در اين زمينه تحريم کردند، گفت: مسير فعاليت و کاربردي کردن فناوري فضايي اهميت بالايي دارد و اولين گام علمي به صورت گسترده در همه دانشگاه‌ها آغاز شده است هر چند در طول هفته‌هاي گذشته يک تجربه ناموفق در زمينه ماهواره‌ها داشته ايم، اما نبايد در عرصه ماهواره غافل باشيم، زيرا چنين تجربه‌هاي ناموفقي طبيعي است و ما از فرداي همان روز با مسئولان دانشگاه صنعتي اميرکبير درخصوص ماهواره صحبت کرديم تا ماهواره‌اي با دقت بيشتر در دستور کار طراحي و عملياتي شدن قرار گيرد.

آذري جهرمي افزود: ماهواره «دوستي» و ماهواره «ظفر» در شهريور سال آينده در مدار 600 کيلومتري فضايي قرار مي‌گيرند و هم اکنون همه ما مي‌دانيم که به صورت گسترده دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه صنعتي شريف مشغول تست ماهواره، دانشگاه علم و صنعت مشغول طراحي ماهواره و دانشگاه صنعتي اميرکبير فعاليت مجدد خود را در عرصه ماهواره آغاز کرده است.
وي همچنين با اشاره به اين که صنعت فناوري فضايي، صنعتي راهبردي محسوب مي‌شود و کاربردي بالا و هزينه پاييني دارد، گفت: ماهواره «پيام» در طول 10 سال ميزان هزينه آن تنها يک مميز 2 دهم يورو بوده است و همان طور که شاهد هستيم هزينه زيادي ندارد، اما مي‌تواند اثار گسترده و بالايي در اقتصاد کشور داشته باشد بنابراين، اين صنعت بايد توسعه پيدا کند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين به اتمام مراحل طراحي اولين «ماهواره عملياتي» اشاره کرد و افزود: ماهواره «ناهيد 1» به اتمام رسيده است و بايد فرآيند اجرايي آن را آغاز کنيم و هم اکنون در حال اتمام مراحل طراحي «ناهيد 2» هستيم که نمونه نهايي آن آماده مي‌شود و در خرداد سال آينده «ناهيد 2» را به صورت عملياتي تحويل مي‌دهيم.
آذري جهرمي گفت: ماهواره مخابراتي ديگري در حال طراحي است و بايد در اين خصوص (ماهواره ها) با بخش خصوصي مذاکراتي صورت گيرد چنانچه هم اکنون مطالعات و جلسات خوبي در حال انجام است.
وي افزود: اميدواريم بخش خصوصي در سال‌هاي پيش رو اولين ماهواره را در مدار قرار دهد و اين گامي مهم براي حرکت به سمت دانش مخابراتي محسوب مي‌شود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پايان با اشاره به برگزاري اولين همايش ملي فناوري فضايي و کاربرد‌هاي آن گفت: اين همايش اتفاق بسيار مهم و خوبي است که اميدواريم با مشارکت دانشگاه‌ها بتوانيم در ترويج کاربرد فضايي موفق عمل کنيم و در افق 1404 بتوانيم از دانش فضايي در مديريت زيرکشت، حفاظت از محيط زيست، حوزه منابع آب، اطلاعات لازم را دريافت کنيم و در اين عرصه از فناوري فضايي برخوردار باشيم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: طراحي ماهواره عملياتي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۲۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران از انتشار نخستین فراخوان نیاز پژوهشی این شرکت در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی حفاری ایران، محمدعلی بیگ‌زاده گفت: در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» این شرکت در نظر دارد نیاز پژوهشی خود را که با همکاری واحدهای مختلف فنی و عملیاتی شناسایی می‌شوند، در مقاطع مختلف زمانی و براساس نظام پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی وزارت نفت، میان دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز علمی، فراخوان کند.

وی عنوان نخستین فراخوان پژوهشی سال ۱۴۰۳ را «تهیه و تدوین دانش‌ فنی، فناوری طراحی و پیاده‌سازی ثبت نرم‌افزار تخصصی مهندسی و عملیات نمودارگیری سطحی با قابلیت تطبیق با مجموعه‌های نمودارگیری سطحی» بیان کرد و افزود: این پروژه با همکاری متخصصان شاغل در واحدهای فنی و مدیریت خدمات ویژه حفاری شرکت تعریف و نهایی شده است و از طریق طرح پژوهشی اجرا می‌شود.

مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران در ادامه گفت: موضوع این طرح شامل ساخت نرم‌افزار تخصصی مهندسی عملیات نمودارگیری سطحی است که پیش از این نیز یک نوبت فراخوان شده است و اکنون براساس مصوبات نشست‌های کارگروه داوری و با توجه به اصلاحیه‌های انجام‌شده، دومین فراخوان آن منتشر شد.

بیگ‌زاده درباره راه‌های دسترسی و مشاهده فراخوان بیان کرد: این فراخوان در سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (ساتع) به آدرس www.sate.atf.gov.ir و سامانه نظام ایده‌ها و نیازها به آدرس www.nan.ac قابل مشاهده است و پژوهشگران می‌توانند پیشنهاد خود را در قالب فرم پیشنهاد طرح پژوهشی روی سایت به آدرس www.rtd.nioc.ir تهیه و همراه با نامه رسمی از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه یا رئیس پارک علم و فناوری مربوطه در سامانه ساتع ارسال کنند.

وی گفت: اطلاعات تکمیلی مربوط به طرح پیش‌گفته روی سامانه قابل دسترس بوده و آخرین مهلت بارگذاری پیشنهادها برای علاقه‌مندان تا پایان اردیبهشت امسال است. شماره‌تلفن‌های ‌ ۰۶۱۳۴۱۴۴۳۵۸ و ۰۶۱۳۴۱۴۴۳۲۰ برای پاسخ‌گویی به پرسش‌ها اختصاص دارد.

دیگر خبرها

  • دانشگاه آزاد سمنان میزبان نخستین مسابقه ملی «طراحی و دوخت»
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • نخستین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • نخستین سمپوزیوم تکنولوژی درطراحی و بازطراحی برگزار شد
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد