Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@14:52:56 GMT

ضرورت توجه بیشتر به ابن حسام خوسفی

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۵۳۱۳۴

ضرورت توجه بیشتر به ابن حسام خوسفی

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند بر ضرورت توجه بیشتر به ابن حسام خوسفی تاکید کرد.

مرادعلی واعظی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پرداختن به میراث‌ معنوی و ماندگار جامعه علاوه بر آنکه تکریم و پاسداشت مناسبت و احیای اندیشه‌های عمیق تمدن بزرگ ایرانی اسلامی ماست، می‌تواند چراغ راهی باشد برای امروز ما و آیندگان که قدر فرزانگان و فرهیختگان را بدانیم و با این روش به بازسازی و احیای این تمدن خدمت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در میان قله‌های بی‌شمار فرهنگی که در گوشه گوشه ایران به تولید علم و معنویت فرهنگ همت کرده‌اند، نگینی کم‌نظیر متعلق به قرن هم می‌درخشد که با خلق آثار ارزنده و پرمایه تاکنون نام نیک و آوازه‌ای خوش از او به ما رسیده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند اظهارکرد: توجه به ابعاد مختلف آثار و زندگی ابن حسام خوسفی علاوه بر بازشناسی سبک و روش به‌کاررفته در آثار وی که جای تحقیق و پژوهش بسیار دارد، می‌تواند فرصت مناسبی در حفظ میراث‌ معنوی و معرفی مناسب آن به علاقه‌مندان بی‌شمار فرهنگ ایران و جهان باشد.

واعظی با بیان این‌که اگرچه تلاش‌هایی در معرفی شخصیت این شاعر نام‌آور صورت گرفته است، ادامه داد: اما ابعاد بسیاری از شخصیت او همچنان ناشناخته مانده و امیدواریم با تلاش‌ها بتوانیم به این شاعر عارف ادای دین کنیم.

وی افزود: مولانا محمد حسام خوسفی شاعر مذهبی‌سرای قرن نهم یکی از بزرگترین و احتمالاً نخستین حماسه‌سازان عرصه دین و اعتقاد متولد ۷۸۲ هجری قمری است و زادگاه او شهر خوسف بوده است.

استاد ادبیات دانشگاه بیرجند تصریح کرد: بدون تردید ابن حسام یکی از متقدمین و بزرگترین پردازشگران شعر مذهبی و حماسی دینی است.

واعظی با اشاره به اینکه دیوان ابن حسام اغلب در مدح و منقبت معصومین است، گفت: این اشعار در قالب قصیده، غزل، ترکیب‌بند، ترکیب‌بند و قطعه است و علاوه بر این مثنوی‌هایی نیز دارد که با مضامین خاص سروده شده‌اند.

او افزود: ابن حسام کتابی دارد به نام خاوران‌نامه که بزرگترین و قریب به یقین نخستین حماسه‌ منظوم دینی- فارسی اسلامی است که در شرح دلاوری‌های امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام است و خوشبختانه جایگاه ممتازی در بین آثار حماسی پیدا کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به برگزاری جشنواره منطقه‌ای شعر "ابن حسام" به همت جهاددانشگاهی خراسان‌ جنوبی، اظهار کرد: ابن حسام باید بیشتر به لحاظ فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و به معرفی این شاعر بلندآوازه پرداخت.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ابن حسام خوسفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۳۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات کودک ۱۰ ساله خوسفی با تلاش نیرو‌های هلال احمر


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان در گفتگو با خبرنگار صدا وسیمای استان گفت: دقایقی پیش  بر اثر بارندگی‌های شدید در اثر سقوی تیر برق ناشی از بارندگی های شدید، پسر ۱۰ ساله اهل روستای حسن آباد شهرستان خوسف دچار برق گرفتگی شد  که  با تلاش پایگاه هلال احمر ماژان خوسف این کودک نجات یافت.

کاووسی افزود: این کودک  با یک دستگاه تراکتور به عوامل اورژانس تحویل داده شد.

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه بیرجند
  • ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه
  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • تداوم بارش‌ های سیل آسا و ضرورت توجه به بیمه محصولات زراعی و دامی
  • تداوم بارش‌های سیل آسا و ضرورت توجه به بیمه محصولات زراعی و دامی
  • جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است
  • شعر میرنوروز آمیخته با مضامین قرآنی است
  • ضرورت نظارت بیشتر بر پرداخت وام نهضت ملی مسکن
  • نجات کودک ۱۰ ساله خوسفی با تلاش نیرو‌های هلال احمر
  • ضرورت توجه به روان‌سازی ترافیک معابر در مراغه