Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@16:36:49 GMT

شکستگی استابولوم و عوارض آن چیست؟

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۵۳۹۸۰

گروه سلامت- حفره حقه‌ای یا استابولوم یک سطح مقعر در استخوان لگن است که سر استخوان ران در این ناحیه با لگن مفصل می‌شود. به گزار افکارنیوز، حفره حقه‌ای قسمتی از استخوان بی‌نام است که با نزدیک شدن به سر استخوان ران، مفصل ران را درست می‌کند. مفصل ران، لگن خاصره را به اندام تحتانی متصل می‌کند. حفره حقه‌ای دقیقاً در محل اتصال سه قسمت تهیگاهی (ایلیوم)، نشیمنگاهی (ایسکیوم) و شرمگاهی (پوبیس) استخوان بی‌نام قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سر استخوان ران (فمور) به شکل یک کره گرد و مدور است و کاملاً در درون حفره حقه‌ای که به شکل یک کاسه گود است ثابت و احاطه شده است. مفصل ران بسیار پایدار است و این پایداری به دو علت است:عمق زیاد کاسه حقه‌ای که کاملاً اطراف سر استخوان ران را فرا گرفته است رباط‌های محکم و ماهیچه‌های قوی که اطراف مفصل را گرفته‌اند.

شایع ترین علل شکستگی استابولوم تصادف با وسایل نقلیه یا سقوط از ارتفاع است
دکتر رضا زندی جراح ارتوپد و فوق تخصص جراحی هیپ و لگن و رییس بیمارستان آیت ا... طالقانی در گفت وگو با افکارنیوز مطرح کرد : همانطور که گفته شد شکستگی های استابولوم معمولا به دنبال تصادف ایجاد میشوند. سقوط از ارتفاع و یا حوادث حین کار هم از دیگر علل این نوع شکستگی ها هستند.

 

برای تشخیص شکستگی های استابولوم اولین اقدام تصویربرداری از ناحیه لگن با استفاده از رادیوگرافی ساده است. درصورتیکه در تصویر بدست آمده علائمی دال بر وجود شکستگی مشاهده گردد معمولا تصویربرداری های تکمیلی با استفاده از سی تی اسکن ضرورت پیدا میکند.در سی تی اسکن میتوانیم شکل دقیق شکستگی، تعداد قطعات شکسته شده، مقدار جابجایی قطعات، مسیر جابجایی قطعات و بسیاری اطلاعات دیگر را بدست آوریم
دکتر رضا زندی رییس بیمارستان آیت ا... طالقانی افزود: شکستگی استابولوم نوعی شکستگی لگن است که باید به دقت جااندازی شود اگر بعد از جا اندازی شکستگی های استابولوم کوچکترین جابجایی در بین قطعات شکسته شده باقی بماند موجب میشود مفصل ران در عرض چند ماه بکلی تخریب شده و یا در عرض چند سال دچار آرتروز و ساییدگی شودو یا بیمار دچار محدودیت های حرکتی گردد به همین جهت امروزه تشخیص و درمان شکستگی لگن در ناحیه استابولوم به عنوان یک زیر شاخه فوق تخصصی مهم از ارتوپدی محسوب شده و ترجیحا" فقط در مراکز بزرگ توسط جراحان فوق تخصص انجام گردد.
وی گفت: یکی از نکات مهم در درمان شکستگی های استابولوم تسریع در شروع درمان است. بهترین زمان برای جراحی این شکستگی ها یک هفته اول بعد از حادثه است.
دکتر رضا زندی عنوان نمود : هدف از جراحی قرار دادن دقیق قطعات شکسته شده در کنار یکدیگر است تا بعد از جوش خوردن آنها، داخل استابولوم سطح صاف و یکنواختی برای حرکت و لغزش سر فمور داشته باشد. در جراحی شکستگی ها استابولوم قطعات شکسته شده به دقت در کنار هم قرار گرفته و به توسط پیچ و پلاک فیکس میشوند.
دکتر رضا زندی فوق تخصص جراحی هیپ لگن یادآور شد : بعد از جراحی، دیگر نیازی به استراحت در بستر نیست و بیمار بایستی چند مدتی پایش را زمین نگذارد و یک سری ورزش ها و تقویت هارا انجام دهد و بعد از جوش خوردن استخوان بیمار می تواند به راحتی پایش را زمین بگذارد و به زندگی عادی خود برگردد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: تصادف وسایل نقلیه جراحی بیمارستان درمان زمین تصادف جراحی وسایل نقلیه شکستگی لگن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۳۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

به گزارش خبرنگار مهر، تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان امروز جمعه ٧ اردیبهشت ماه با یکی از نمایش‌های عروسکی پرمخاطب خود در سال جاری به نام «استخوان ماهی جادویی» مهمان مردم رفسنجان است.

این نمایش عروسکی امروز جمعه ساعت ۱۷:۳۰ در پارک مادر واقع در بلوار طالقانی برای مردم شهر رفسنجان اجرا خواهد داشت.

کد خبر 6089001

دیگر خبرها

  • اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • ساخت و بازسازی بیش از ۲۰۰ قطعه توسط متخصصان نیروگاه رامین اهواز
  • ساخت و بازسازی ۲۵۶ قطعه توسط متخصصان نیروگاه رامین در فروردین
  • شناسایی شکستگی و ترمیم لوله انتقال آب در بندر امام خمینی
  • هدفگذاری برای واگذاری ۲۲ هزار واحد نهضت ملی مسکن طی سه ماه در سمنان