Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌‌اختلافات گوناگون بین صاحبان کالا و متصدیان حمل و نقل بین المللی در شقوق مختلف اجتناب‌ناپذیر است و از آنجا که در اغلب موارد علل بروز این اختلافات از حیطه کنترل متصدیان حمل خارج است‌، مذاکره و تعامل، به مصالحه ختم نمی‌شود.

در این صورت‌ داوری یکی از بهترین راه‌های پذیرفته شده در نظام داخلی و بین‌المللی جهت رفع اختلافات تجاری و تخصصی است، اما همچون هر امر دیگری، قبول داوری نیز اگر بدون آگاهی صورت گیرد، ممکن است آثار منفی و متفاوت از آنچه در انتظارش باشیم به بار آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مبنای داوری، توافق طرفین است و هیچ مقامی صلاحیت تحمیل قبول داوری ‌را دارا نیست، این توافق می تواند در قرار‌داد اولیه تجاری به‌عنوان شرط داوری منعقد شود یا قبل و بعد از بروز اختلاف در یک توافق جداگانه و یا حتی در حین رسیدگی در دادگاه انجام شود.

حتی آن زمان که داوری را در قرارداد پذیرفته باشید، می‌توانید توافق‌نامه داوری را بر اساس حقوق قانونی خود قبول کرده و یا در جریان رسیدگی بر حقوق خود پافشاری کنید.

برای شناسایی این حقوق و تکالیف متقابل قبل از قبول شرط و یا توافقنامه داوری‌، قوانین داوری که در باب هفتم آیین دادرسی مدنی از ماده ۴۵۴ تا ۵۰۱ نگارش شده است را مطالعه کنید و موارد ابهام خود را از طریق مشاوره با حقوق دانان بر طرف کنید.

در صورت قبول داوری در یک مرجع داوری، مرجع مورد نظر مکلف است داور یا داوران را به شما معرفی کند و شما می‌توانید بر اساس مواد ۴۶۶ تا ۴۷۱ آیین دادرسی مدنی از قبول داور یا داوران امتناع کنید، این امکان فقط تا زمان ارائه اولین لایحه و قبل از جلسه رسیدگی میسر است، مگر اینکه یکی از موارد رد داور که در مواد مذکور مشخص شده است، بعد از جلسه داوری اتفاق افتاده و یا هر دو طرف دعوی به تغییر داور تراضی کنند.

صلاحیت داور فقط در اخذ مدارک و اطلاعات مربوط به موضوع دعوی از طرفین و صدور رای داوری است، داور حق ندارد خارج از رای داوری در خصوص عملکرد طرفین دعوی، در موضوع دعوی اظهار نظر کرده و یا یا به یک طرف مشاوره دهد، در صورت بروز چنین رفتاری حتما به داور یا هیات داوری تذکر داده و مراتب را در صورتجلسه رسیدگی مکتوب کنید.

صدور دستور موقت و یا تامین خواسته از استثنائات آیین دادرسی و تنها در صلاحیت محاکم دادگستری است، مبنای پذیرش هر گونه نظر یا دستور - خارج از رای داوری - توافق و تراضی طرفین دعواست و داور صلاحیت صدور و تحمیل دستور به هر یک از طرفین دعوی را ندارد، پیشنهاد می‌شود در توافقنامه‌های داوری با صدور دستور موقت توسط داور به صورت عام موافقت نکنید.

داور، هیات داوری و یا مرجع داوری صلاحیت اجرا و یا اعمال فشار جهت اجرای رای داوری و یا دستور موقت را ندارد و اجرای آنها از جانب محاکم دادگستری انجام می‌پذیرد.

بر اساس ماده ۴۷۳ آیین دادرسی مدنی‌، چنانچه داور پس از پذیرش داوری بدون دلیل موجه از ادامه دادرسی ، حضور در جلسات رسیدگی یا صدور رای امتناع کند، ضمن اینکه مسئول جبران خسارتی است که به شما وارده کرده ، به مدت ۵ سال از انتخاب شدن به عنوان داور محروم می‌شود.

رای داوری قطعی و لازم الاجراست، اما شما می‌توانید در صورتی‌که رای دارای یکی از اشکالات مندرج در ماده ۴۸۹ آیین دادرسی مدنی باشد، از دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد‌، ابطال رای داوری را درخواست کنید.

رسیدگی به تقاضای ابطال رای در دادگاه نمی‌تواند مانع اجرای رای داوری شود مگر اینکه دلایل شما قوی باشد و بر اساس ماده ۴۹۳ آیین دادرسی مدنی از دادگاه درخواست توقف عملیات اجرایی ( توقف اجرای رای داوری ) باشد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۵۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخراج عالیشاه اشتباه بود؛ پنالتی برای پرسپولیس گرفته نشد

کارشناس داوری فوتبال کشورمان، گفت: بیژن حیدری قضاوت خوبی نداشت و نه تنها یک پنالتی به سود پرسپولیس نگرفت بلکه از سوی بازیکن سپاهان فریب خورد و به اشتباه عالیشاه را اخراج کرد.

به گزارش مشرق، هادی دزفولی با اشاره به دیدار فیزیکی و سخت دو تیم پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر فوتبال ایران، تاکید کرد: متاسفانه در دیداری که بیش از ۴۰ خطا داشت داور نتوانست به خوبی قضاوت کند و بازی از دست بیژن حیدری در رفت.

وی ادامه داد: اعتقاد حیدری قضاوت خوبی در این بازی نداشت و یک پنالتی که بر روی آل‌کثیر اتفاق افتاد را ندید و نگرفت.

این کارشناس داوری تاکید کرد: اینکه داور تا این حد با خشونت با بازیکنان صحبت می‌کند درست نیست، کار او قضاوت است و باید شخصیت داوری را حفظ کند اما او امشب از فاکتورهای داوری فاصله داشت. حیدری در کل قضاوت خوبی نداشت و روند بازی از دست او خارج شده بود.

دزفولی در مورد اخراج عالیشاه گفت: برخی داوران اشتباه می‌کنند و برخی دیگر به دلیل عدم اشراف و آگاهی مرتکب این اتفاق می‌شوند، در صحنه اخراج عالیشاه داور اشتباه کرد و فریب بازیکن سپاهان را خورد. حرکت عالیشاه و دستی که روی صورت بازیکن سپاهان گذاشت به هیچ عنوان مستحق اخراج نبود و تنها می‌توانست به او کارت زرد بدهد اما به اشتباه اخراج کرد.

وی در واکنش به این سئوال که چرا کمک داور با وجود نزدیک بودن به این صحنه دخالتی نکرد و به داور اطلاعات درست را نداد، یادآور شد: متاسفانه برخی از کمک داوران در چنین مواقعی ترجیح می‌دهند سکوت کرده و تصمیم را به داور واگذار کنند که اشتباه است و شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.

دیگر خبرها

  • داور قمی موفق به کسب درجه داوری آسیا شد
  • جام جهانی از داوری ایران گرفته شد
  • موفقیت داور خوزستانی در یک دوره بین‌المللی
  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین نامه دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است
  • راه اندازی دادگاه‌های تجاری ضروری است/آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس تصویب نشده است
  • قضاوت تیم داوری ایران در فینال جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا
  • آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس مانده است
  • آیین دادرسی تجاری در انتظار تصویب مجلس
  • اخراج عالیشاه اشتباه بود؛ پنالتی برای پرسپولیس گرفته نشد
  • اطاله دادرسی در بسیاری از شعب دادگاه‌های نظامی به صفر رسیده است