Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@19:52:26 GMT

شهرهای کوچک حیاط‌خلوت کنسرت‌های گران!

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۵۸۲۳۶

شهرهای کوچک حیاط‌خلوت کنسرت‌های گران!

با توجه به وجود بارگاه رضوی و احترام به امام هشتم، کنسرت‌ها به جای مشهد به شهرهای دیگر خراسان رضوی همچون قوچان تسری پیدا می‌کند اما نکته حائز اهمیت این است که این کنسرت‌ها باقیمت‌های بالا، شهرهای کوچک را به حیاط‌خلوتی برای سودجویان دنیای هنر و فرهنگ تبدیل کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ مجید جعفری مقدم، یکی از فعالان اجتماعی و سیاسی خراسان رضوی نسبت به تبدیل برخی شهرهای اطراف مشهد به حیاط‌خلوتی برای کنسرت‌های لاکچری انتقاد کرد و نوشت:

طی سال‌های اخیر تعداد کنسرت‌های موسیقی در کشور افزایش‌یافته و درآمدزایی قابل‌توجهی را برای خوانندگان موسیقی پاپ و سنتی و همچنین برگزارکنندگان این برنامه ایجاد کرده است، شاید بتوان گفت جز ایامی که مصادف با شهادت ائمه اطهار علیهم‌السلام بوده یا دهه‌هایی که برای مردم از اهمیت خاصی برخوردار است مثل دهه فاطمیه یا محرم و صفر، اکثر اوقات خواننده‌ها روی صحنه می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌طورقطع خوانندگان علاقه دارند در همه‌جا به اجرای کنسرت بپردازند و خراسان رضوی نیز از این امر مستثنا نیست اما باید توجه کرد که مشهد مقدس به دلیل وجود مضجع شریف ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا(ع) و حفظ شأنیت و جایگاه این امام همام برخلاف دیگر مراکز استان‌ها، شامل این امر نمی‌شود و به طبع خوانندگان موسیقی باید شهرهای دیگر این استان را انتخاب کنند.

خراسان رضوی گسترده‌ترین استان کشور محسوب می‌شود و به دلیل وجود بارگاه مطهر رضوی و جاذبه‌های مختلف تاریخی، هنری، فرهنگی و ییلاقات، سالانه پذیرای میلیون‌ها نفر زائر است که در این میزان باید جمعیت مجاور استان را در هم در نظر گرفت، پس خوانندگان موسیقی علاقه دارند بسیاری از برنامه‌های خود را در شهرهای این استان به اجرا درآورند تا علاوه بر جمعیت مجاوری از جمعیت مسافری نیز بهره ببرند.

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که برگزاری یک کنسرت موسیقی باید دارای شرایط و لوازمی باشد که مهم‌ترین واصلی‌ترین آن وجود سالنی استاندارد همچون آمفی‌تئاتر با تجهیزات کامل برای اجرای این مدل از موسیقی‌ها است و اجرای آن در سالن‌های دیگر مثل سالن ورزشی علاوه بر استاندارد نبودن، برای مخاطب نیز فاقد جذابیت و اثرگذاری است که متأسفانه برگزارکنندگان کنسرت طی سال‌های اخیر برای سود بیشتر و کسب درآمد از هر راهی استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کنند.

اجرای موسیقی آن‌هم در یک سالن ورزشی دارای مخاطرات فراوانی بوده، از کیفیت نامناسب صدا و تصویر گرفته تا نبود وسایل آسایشی و رفاهی همچون صندلی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مناسب، حتی اگر اتفاق ناگواری مثل آتش‌سوزی در این سالن‌ها رخ بدهد باید دید می‌توان جمعیت یک هزارنفری را برای خارج شدن از سالن پشتیبانی کرد که هیچ اتفاقی در هنگام خروج رخ ندهد؟

قوچان به‌عنوان ورودی خراسان رضوی از مسیر شهرهای شمالی کشور در فاصله 120 کیلومتری از مشهد مقدس قرار دارد و طی سال‌های اخیر از این امر یعنی برگزاری کنسرت و حضور خوانندگان مختلف در این شهرستان مستثنا نشده اما به دلیل نبود سالن مجهز با امکانات مناسب، کنسرت‌ها اغلب در سالن‌های ورزشی یا تالارهای عروسی اجراشده است که مخاطرات و مشکلاتی را نیز به وجود آورده است.

یکی از مهم‌ترین اشکالات به وجود آمده در اجرای کنسرت آن‌هم موسیقی پاپ در شهرستان‌ها به‌ویژه قوچان بلیت‌فروشی باقیمت بالا بوده که این امر سبب می‌شود بیشتر مراجعه‌کنندگان به این برنامه‌ها را قشر خاص از شهرهای دیگر همچون مشهد یا بجنورد تشکیل بدهند و حضور چنین جمعیتی از شهرهای دیگر بافرهنگ‌ها، سلایق، رفتارها و تیپ‌های شخصیتی مختلف مشکلاتی را برای آن منطقه به وجود می‌آورد.

13 و 14 دی‌ماه سال جاری یکی از خوانندگان پاپ در سالن ورزشی معلم به روی صحنه رفت که نکته قابل‌توجه‌تر برای این برنامه آن‌هم در یک سالن ورزشی را می‌توان بلیت‌فروشی باقیمت‌های بسیار بالا ذکر کرد به‌طوری‌که بیشترین میزان 160 هزار تومان و کمترین 90 هزار تومان تعیین‌شده بود.

طبق بررسی‌های صورت گرفته در این کنسرت 180 صندلی باقیمت 160 هزار تومان، 176 صندلی باقیمت 130 هزار تومان، 198 صندلی باقیمت 110 هزار تومان و 198صندلی هم باقیمت 90 هزار تومان آن‌هم از طریق یک سایت اینترنتی به فروش رسید؛

حال با همه کش‌وقوس‌های فراوان و نظرات مختلف این کنسرت در قوچان برگزار شد اما باید به این نکته توجه کرد که در شرایط بد اقتصادی و دست‌وپنجه نرم کردن مردم باقیمت‌های سرسام‌آور اجناس، به‌طورقطع برگزاری مراسمی به‌منظور شاداب سازی جامعه کاری پسندیده و قابل‌تقدیر است اما جدای از اینکه باید در برگزاری این مراسم‌ها ضوابط قانونی و شرعی رعایت شود این سؤال پیش می‌آید مگر مردم عزیز قوچان چه میزان درآمد مالی دارند که هزینه یک صندلی برای تماشا و استفاده از موسیقی در سطح شهرشان بین 160 تا 90 هزار تومان تعیین می‌شود؟

وقتی مدیران ارشد استانی از وضعیت خراب معیشت اقتصادی این شهرستان در مقایسه با دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی سخن به میان آورده و حتی نمره این حوزه را بر اساس ارزیابی‌ها منفی اعلام می‌کنند برگزاری این مراسم‌ها چه منفعتی برای مردم قوچان به همراه دارد؟

تنها از بلیت‌فروشی این مراسم در یک روز 91 میلیون و 280 هزار تومان پول به‌دست‌آمده است که سود بیشتر آن نصیب برگزارکننده خواهد شد، پس مدیران و برگزارکنندگان این‌گونه برنامه‌ها باید اعلام کنند برگزاری کنسرت‌های لاکچری برای پر کردن جیب برگزارکننده یا همان مؤسسات خاص است یا نشاط مردم؟

برخی مدیران آن‌قدر از برگزاری این‌گونه مراسم‌ها در قوچان اظهار شادی و وجد نشان می‌دهند که انگار تنها معضل و مشکل مردم این شهرستان برگزار نشدن کنسرت موسیقی بوده و با برگزاری آن دیگر هیچ مشکلی نخواهیم داشت، باید به این افراد گفت بهتر است شما کمی هم به زیرمجموعه تحت امر خود که مجموعه بزرگی هم محسوب می‌شود توجه کنید و مشکلات و معضلات آن را که به تمام جامعه تسری پیدا می‌کند رفع کرده و سپس از برگزاری کنسرت اظهار شادمانی و وجد نمایید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۸۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوانح رانندگی در خراسان رضوی منجر به فوت ۲ نفر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سید رضا اسدنژاد اظهار کرد: ۱۱۰ فقره تصادف جرحی و ۵۱۸ فقره تصادف خسارتی دیروز در شهرهای این استان رخ داده است.

جانشین رئیس پلیس راهور خراسان رضوی اضافه کرد: ۱۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز نیز دیروز در شهرهای استان توقیف و به پارکینگ منتقل شد که ۷۴ دستگاه از این تعداد مربوط به مشهد است.

وی گفت: مرتکبان ۲ هزار و ۷۹۴ فقره تخلف حادثه ساز هم روز گذشته جریمه شدند که هزار و ۶۰۱ فقره از این تخلفات در مشهد صورت گرفته است.

کد خبر 6087555

دیگر خبرها

  • اکسپو کنسرت‌ها را لغو کرد
  • فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی
  • برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • درباره کنسرت‌های عصر گاهی بانوان و چند چالش
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • سوانح رانندگی در خراسان رضوی منجر به فوت ۲ نفر شد
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود