دو خبر، از اجرای یک گروه موسیقی، در دو سالن
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۵۸۷۰۴
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در اخبار سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، حمید عسکری رابری، رهبر گروه کر اردیبشهت با اعلام این خبر گفت:«از ٢١ قطعه ای که قرار است اجرا کنیم ٣ قطعه آن با همراهی پیانو خواهد بود و باقی کُرها بدون همراهی ساز یعنی آکاپلا اجرا میشود.» او با اشاره به قطعاتی که قرار است اجرا شوند گفت: «قطعات کلایسک از موتزارت، پولنگ، دیکائو، شوبرت و قطعات ایرانی از آهنگسازهای ایرانی مانند گریگوریان،باغچهبان، آقاجانیان، بابومیان، میرجعفری و آثاری از خودم خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر با تاکید بر اینکه تا زمانی که آثار آهنگسازهای ایرانی به خوبی اجرا نشود، شنوندههای ایرانی و نسل جوان آنها را نمیشناسند گفت:
«به غلط اینطور تصور میشود که سطح آهنگسازهای ایرانی نسبت به آهنگسازهای خارجی و کلاسیک پایینتر است و بنابراین نمیتوان آنها در ارکسترها اجرا کرد. وظیفه ملی ما این است که موسیقی ملی خودمان را ارتقا دهیم. واقعیت این است که ما در جهان آهنگسازهای بزرگی مانند بهزاد رنجبران، رضا والی، احمد پژمان و... را داریم که کمتر قدر آن ها را دانستهایم .» وی هم چنین افزود:« امیدوارم در جشنواره امسال فرصتی پیش بیاید تا توجه به آهنگسازان ایرانی به عنوان یک اصل در همه حوزههای موسیقی پذیرفته شود و وظیفه ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی، اجرای قطعات آهنگسازهای ایرانی باشد و این یک ماموریت ملی محسوب به حساب بیاید.»
اجرای گروه کر اردیبهشت یکشنبه ٢٨ بهمن ماه در تالار رودکی برگزار میشود.
ارکستر آیسو با اجرای خواننده اتریشی در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر حضور خواهد داشت.
مازیار یونسی رهبر ارکستر آیسو با اعلام این خبر گفت:«در جشنواره امسال یک خواننده اتریشی با گروه خواهد بود و رهبری کار هم که برعهده من خواهد بود.»
رهبر ارکستر آیسو درباره حضور خواننده اتریشی تصریح کرد:«رافائل که از آن دعوت کردهایم، یک خواننده موفق در اتریش است که در سالن اصلی اپرای وین مشغول به کار است. به دلیل مشغلههایی که این خواننده داشت هماهنگی با او کار سختی بود به همین دلیل این خواننده یک روز قبل از اجرا به ایران میآید تا در جشنواره همراه گروه باشد.»
مازیار یونسی در رابطه با جزئیات اجرای این ارکستر گفت:
«چند قطعه ما از یوهان اشتراوس خواهد بود و چند قطعه از اپراهای موتسارت خواهیم داشت. اپراهای دون ژوان، عروسی فیگارو و فلوت سحرآمیز در این اجراها نواخته خواهد شد.»این آهنگساز ایرانی درباره اجرای خواننده اتریشی نیز گفت:« رافائل قرار است جیپسی بارون استراوش را اجرا کند.همچنین یک قطعه با ارکستر زهی خواهیم داشت که اتریشی نیست.سوئیتِ سینت پُلاثر گوستاو هولست یک قطعه قرن بیستمی خواهد بود و در اجرای ما گنجانده شده است.»
یونسی در پایان درباره تم اصلی جشنواره امسال و تاکید بر اینکه تمرکز گروه همیشه روی قطعات آهنگسازان ایرانی بوده است گفت: «همیشه تمرکز ما با ارکستر آیسو روی اهنگسازان ایرانی بوده اما موسیقی اروپای غربی بیشتر روی اپراست و به همین دلیل دست ما باز است و باعث شد در این دوره از جشنواره از این قطعات استفاده کنیم.»
خبرنگار: مژگان رسولی
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: جشنواره موسیقی فجر تالار وحدت تالار رودکی دانشکده موسیقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۸۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موافق اجرای نمایش در سالنهای خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایتبخش نیست
داود زارع گاریزی، که این روزها تهیهکنندگی نمایش «طلوع خونین» کاری از مسعود طیبی را برعهده دارد در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: طیبی را از حدود ۵ سال پیش و به واسطه حضور در کلاسهای بازیگری و بیان و بدن او میشناسم و از نزدیک با نمایشها و اجراهای وی آشنا شدم. او متنی با عنوان «انتقام سیاوش» داشت که من دوست داشتم آن را روی صحنه ببریم. این متن مدرنیزه شده سیاوش شاهنامه بود و از ویژگیهای جالبی برخوردار بود که با ایرادات مرکز هنرهای نمایشی عنوان اثر به «طلوع خونین» تغییر کرد.
وی درباره میزان موفقیت این اثر در اجرا تشریح کرد: گروه اجرایی نمایش «طلوع خونین» با اعتقاد بر اینکه باید چراغ تئاتر روشن نگه داشته شود برای اجرای این اثر زحمات زیادی کشیدند و بازیگران چیزی حدود ۱۰ماه به تمرین اثر پرداختند ولی با توجه به شرایط جامعه، تئاتر ما آنچنان که باید حمایت نشد. من از شرایط جامعه ناراضی هستم و با اینکه تولید، تبلیغات و اجرای یک اثر نمایشی هزینههای بسیار گزافی دارد، اما هیچ ارگانی از تولید تئاتر حمایت نمیکند و جامعه هنری هم پشتیبان و حامی یکدیگر نیستند. این شرایط به گونهای است که حتی وقتی از بازیگرانی که به واسطه تئاتر به جایگاه و نامی رسیدهاند، دعوت میکنیم برای دیدن اثر به سالنهای نمایشی نمیآیند.
این تهیه کننده تئاتر ادامه داد: علیرغم اینکه عاشق تئاتر هستم و دوست دارم به عنوان تهیهکننده از نمایش و فعالیت جوانان حمایت کنم، اما دلم پر از درد است و نمیدانم نمایش بعدی را تولید کنم یا نه؟ تا کی میتوان ادامه داد و در بحث فروش متحمل ضرر و زیان شد؟
وی درباره کمک ارگانهای دولتی بیان کرد: هر ارگان دولتی یک واحد فرهنگی دارد و طبیعتا برای خانوادههای کارمندان و نیروهای خود یک بسته فرهنگی دارند و میتوانند از تخفیفهای نمایشها بهرهمند شوند و از طریق آوردن خانوادههای هنردوست به سالنها از تئاتر حمایت کنند.
زارع گاریزی درباره اجرای نمایش «طلوع خونین» در تماشاخانه ایرانشهر اظهار کرد: ۲۰درصد از فروش یک اثر نمایشی مختص سالن است، که نسبت به سالنهای خصوصی که ۴۰ تا ۵۰درصد از فروش نمایش را طلب میکنند، بسیار شرایط مساعدتری دارند. همچنین نوع سالن و امکانات فضای نمایش و موقعیت جغرافیایی و دسترسی آن برای مخاطب اهمیت زیادی دارد. من موافق اجرای نمایش در سالنهای خصوصی نیستم، چون هزینههای گزافی از گروههای نمایشی گرفته میشود. اما تماشاخانه ایرانشهر یکی از سالنهای خوب دولتی با امکانات و دیسیپلین خوبی است و من از اجرای نمایش در این سالن راضی هستم. دراین تماشاخانه از نمایش «طلوع خونین» هم به لحاظ تبلیغاتی و هم از نظر احترام به گروه اجرایی و مخاطب حمایت خوبی شد و امکان بسیار خوبی برای گروه نمایش مهیا شد.
وی ادامه داد: مرحوم آتیلا پسیانی قبل از فوت خود اشاره کرد که از تئاتر باید حمایت شود و هنرمندان نباید از تئاتر فاصله بگیرند، اما متاسفانه برخی هنرمندان وقتی وارد عرصه تئاتر میشوند، دستمزدهای نجومی میگیرند و چون اقتصاد تئاتر رضایتبخش نیست هزینه مضاعفی برای تهیه کننده اثر و کم شدن رغبت برای تولید از حمایت تئاتر میشود.
این تهیه کننده تئاتر «طلوع خونین» گفت: در این اجرا علیرضا جلالیتبار، هیچ بحثی نسبت به میزان دستمزد با ما نکرد. او تئاتر را دوست دارد و فردی بسیار حرفهای و باشخصیت است و فقط به تئاتر و اجرا فکر میکند و من از نحوه برخوردش نکات زیادی را آموختهام.
وی در پایان اظهار کرد: ما میتوانستیم در کار فروش بهتری داشته باشیم، ولی تبلیغات هزینه گزافی دارد و گروه «طلوع خونین» بیش از ۱۵۰میلیون صرف طراحی و ساخت اقلام تبلیغاتی کرده در حالی که فروش نمایش تا الان ۱۶۰میلیون تومان به رسیده است. جدای از این هزینه دستمزد بازیگران و عوامل و طراحیها و ... چیزی حدود ۶۵۰میلیون هزینه داشت. با اینکه از گروه نمایشیام بسیار راضی هستم و افراد کارشان را به نحو احسن انجام دادهاند، اما این میزان فروش در مقابل این حجم تلاش برای من دلشکستگی ایجاد کرد. از تئاتر ما حمایت نشد تا گروه نمایشی دیده شوند.
نمایش طلوع خونین تا اواخر هفته آینده، هر شب ساعت ۲۱:۰۰ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه است.
انتهای پیام/