Web Analytics Made Easy - Statcounter

وضعیت جغرافیایی قم، هم مردم و هم مسئولان این شهر و استان را بر آن می دارد تا همواره درباره شیوه های مصرف بهینه آب؛ چه در مصارف خانگی و چه در مصارف غیر آن، تأمل و تصمیم سازی کنند و البته آن اندیشه ها را به عملیاتی کردن نزدیک سازند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  قم فردا، اطلاعیه اخیر شرکت آب و فاضلاب استان قم مبنی بر قطع یک هفته ای آب سرشاخ های دز برای اتصال خط لوله اصلی انتقال آب سد کوچری به تصفیه‌ خانه آب جدیدالاحداث، بار دیگر بحث مهم آب را بر سر زبان ها انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید گفت سال هاست که قم به عنوان منطقه ای گرم و خشک و البته کم بارش، در مرز رسیدن به بحران آبی قرار دارد و در عین حال سال هاست که بخش عمده ای از نیازهای آبی آن از مناطق دیگر تأمین می شود؛ به بیان دیگر کمبود منابع آبی، بهره برداری بی رویه از آب و حفر چاه های زیاد و غیرقانونی و از سوی دیگر، روند رو به رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای مصرف آب سبب شده تا مسئولان استان قم همواره ضرورت رعایت صرفه جویی در این مایع حیاتی را به همه هم استانی ها گوشزد کنند.

کمبود آب جدی است ...
و اما براساس مطالعات انجام گرفته توسط ستاد حوادث غیرمترقبه استان، پیامدهای خشکسالی حتی در مناطق کمتر گرم و خشک استان نیز دیده شده و برخی از قنات ها و چشمه های این مناطق هم خشک شده و یا رو به خشک شدن است.
بر همین اساس است که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، فرد فرد هموطنان و بویژه هم استانی ها و همشهریان قمی را مخاطب این نگرانی می داند و از آنان می خواهد تا در بهینه سازی مصرف با تأکید بر صرفه جویی حداکثری پیشقدم شوند.
علی جان صادق پور همچنین به آمار متوسط مصرف هم اشاره ای کرده و افزوده است:
متوسط مصرف آب در استان قم ۱۶۰ لیتر در طول شبانه روز است که با توجه به اینکه تأمین ۸۵ درصدی منابع آبی استان قم در خارج این استان صورت می‌گیرد، باید در مصرف آب به صورت بهینه و با صرفه‌ جویی دقت کرد.
وی به این نکته هم اشاره کرده که این متوسط مصرف در بسیاری دیگر از کشورها، در حدود 100 لیتر در شبانه روز است؛ بنابراین ایرانی ها و قمی ها هم می توانند با فهم دقیق این مهم و رعایت مصرف بهینه، خود را با این شرایط تطبیق دهند.

ضرورت عدم راه اندازی صنایع آب بر در قم
و اما نگرانی دیگر در این زمینه، عدم رعایت مصرف بهینه در صنایع مانند صنایع آب بر است که در این باره، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، تصریح می کند که در قم و با وجود کمبود منابع آبی، سیاست جذب صنایع پیشرفته و با تکنولوژی بالا که برای تولید محصول نهایی به آب کمی احتیاج دارد، دنبال می شود.
محمود سیجانی همچنین اضافه کرده است: رعایت استانداردهای محیط زیستی در حوزه صنعت یکی از مهمترین دغدغه های مردم و مسئولان استان است و با وجود از دست دادن برخی سرمایه گذارهای اقتصادی، اجازه استقرار صنایع پر آب بر در قم داده نمی شود؛ همچنانکه بیش از 40 درصد اشتغال استان در بخش صنعت جریان دارد؛ اما سهم این بخش از منابع آبی تنها در حدود 2 درصد است.
وی تصریح کرد که برنامه ریزی های انجام شده در قم بر مبنای اولویت استقرار صنایعی است که برای فعالیت خود به کمترین میزان آب احتیاج دارند و یا می توانند با استفاده از دستگاه های پیشرفته، آب مورد استفاده خود را به چرخه تولید بازگردانند.

همه باید دست به دست هم دهند/ از ضرورت آموزش عمومی تا لزوم تدبیر ملی
اکنون تردیدی نیست که «آموزش همگانی»، مهم ترین عامل برای مقابله با این بحران قریب الوقوع و با هدف بالا بردن آگاهی مردم درباره حفاظت از منابع آبی می باشد؛ چراکه استان قم دارای وضعیت متفاوت ‌تری نسبت به سایر استان‌ های کشور در زمینه مباحث آب است و بارندگی در استان قم هم نسبت به متوسط کشوری رقم پایین ‌تری را به خود اختصاص داده و در عین حال ساعات آفتابی نیز در این استان بیش از سایر استان ‌های کشور است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۸۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب این قارچ‌ها باشید!

آفتاب‌‌نیوز :

طی روز‌های گذشته سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش سه برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و اعلام کرد که در یک ماه گذشته ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ‌های خود رو، دچار مسمومیت و ۱۴ نفر از آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

گفته می‌شود در فصل بهار و با افزایش حجم بارش‌ها، قارچ‌های زیادی در طبیعت می‌رویند و ممکن است برخی افراد بدون آگاهی این قارچ‌های خود رو را به‌عنوان قارچ خوراکی مصرف کنند که در نهایت ممکن است منجر به مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ افراد شود.

اما سوالی که با انتشار این اخبار در ذهن بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان قارچ‌های سمی را از غیرسمی در طبیعت تشخیص داد و آیا همه قارچ‌هایی که در طبیعت می‌رویند سمی هستند؟ سوالی که ترحم بهزاد - مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در پاسخ به آن می‌گوید طبق مطالعات متخصصین و کارشناسان مربوطه، قارچ‌های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی داشته و بسیار خطرناک هستند. تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است.

بهزاد همچنین از مردم درخواست کرد که از برداشت و مصرف خودسرانه قارچ‌های موجود در طبیعت و همچنین گیاهان دارویی که نوع آن‌ها را نمی‌شناسند جداً خودداری کنند.

وی همچنین عنوان کرد که بر اساس گزارش‌های واصله برای سم قارچ، پادزهر وجود ندارد و معالجه میسر نیست؛ بنابراین تنها راه ممکن جلوگیری از صدمات مصرف این نوع گیاهان و عدم برداشت گیاهان ناشناخته است که علاوه بر صدمات جانی، به اکوسیستم مرتعی آسیب می‌رساند، تنوع زیستی را از بین می‌برد، موجب تخریب منابع می‌شود، خسارات و زیان فراوان به نسل فعلی و نسل‌های آینده می‌زند و موجب انقراض گونه‌ها شده و حیات را از بین می‌برد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: مصرف قارچ توسط حیوانات و پرندگان، بیانگر غیر سمی بودن آن قارچ برای انسان نیست و حتی برخی از سموم مقاوم به گرما بوده و آماده سازی آن به صورت کباب، آب پز و بخار پز و سرخ کردن، مواد سمی از بین نمی‌برد و سم زدایی نمی‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود از برداشت و مصرف خودسرانه گیاهان دارویی و قارچ‌ها که نوع آن‌ها را نمی‌شناسید جداً خودداری کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مسئولان مشکلات کارگران را مورد توجه قرار دهند
  • معرفی معلم مراغه‌ای به عنوان برگزیده کشوری
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • خلاقیت معلم مراغه‌ای در ایجاد نگرش مصرف بهینه آب
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند