Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، محبوبه الهی عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به سوره‎ی اعراف آیه‎ی 26 ـ 27  و معنی آیه که ای فرزند آدم، برای تو لباسی فرو فرستادیم که اندامت را می‎پوشاند و مایه‎ی زینت توست و لباس تقوا بهترین است. این از آیات خداست؛ باشد که متذکر شده، پند گیرید، گفت: از معنی این آیات می‌توان به این نکته مهم پی برد که پوشاک نقش مهم و برجسته‌ای در پاسداری از هویت اجتماعی و فرهنگی و دوام بخشیدن به این هویت در طول حیات تاریخی نسل‌ها ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید در آغاز شکل‌گیری اجتماع‌های بشری، پوشاک صرفاً جنبه حفاظتی داشته و برای مصون نگه داشتن بدن در برابر عوامل طبیعی و اقلیمی به کار می‌رفته است؛ ولی با توسعه باورهای دینی و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، کارکرد اجتماعی و فرهنگی و عقاید دینی و مذهبی، کارکرد اجتماعی و فرهنگی و نمادین پوشاک، برجسته‌تر شد و لباس، بیش از هر چیزی نشان دهنده هویت انسانی، اجتماعی و قومی انسان‌ها گشته است.

وی افزود: لباس هر انسان، پرچم کشور وجودی اوست که با آن فرهنگ خود را اعلام می‌کند. لباس نه تنها تحت تأثیر فرهنگ قرار دارد، بلکه معرف شخصیت تک تک افراد نیز هست. در جامعه‌ای که ارزش‌های والای انسانی بی‌اعتبار باشد و عالم درون انسان معنایی مستقل از جلوه‌های بیرونی نداشته باشد، قهراً شخصیت انسان بر پایه توجه دیگران و اظهارنظر آنان درباره وی شکل می‌گیرد.

الهی با بیان اینکه اعضای هر جامعه از راه نشانه‌های نمادین جامه‌هایی که بر تن دارند، میان خود، نظام ارتباطی ویژه‌ای برقرار می‌نمایند، اظهار داشت: یکی از جدیدترین نظریه‌های عرضه شده در مطالعات پوشاک از چهار دسته طرح شده توسط ولفگانگ بروکنر نظریه‌ کارکرد اجتماعی یا نظریه‌های غیرتاریخی است که در آن به پوشاک همچون زبانی از نشانه‌ها اشاره می شود که قابل بازخوانی و رمزگشایی است. این نظریه، رویکردی نمادین به لباس دارد و آن را زبانی ساخته شده از علائم قابل رمزگشایی و بازخوانی، معرفی می‌نماید. آنچه امروز از نظر اندیشمندان مردم‌شناس و جامعه‌شناس، اهمیتی بسیار دارد توجه به پیام‌ها و راز و رمزهای موجود در انواع پوشاک در دوره‌های مختلف و در میان ملت‌های گوناگون می‌باشد. این پیام‌ها خود از باورها، آداب، سنت‌ها، ویژگی‌های جغرافیایی و خاستگاه قومی هر یک از ملت‌ها برخاسته‌اند و به وضوح اصول و منظورهایی خاص را القاء می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: در به کارگیری هویت و نشانه های قومی، ژاپنی‌ها در دنیای مد انقلابی را شکل دادند که نه تنها طرز فکر و دیدگاه‌های فرهنگی خویش را به خوبی مورد مطالعه و کاربرد قرا ردادند بلکه در جامعه بین الملل نیز از پوشاک در نقش یک مقوله هویتی بهره برده و فرهنگ ژاپنی خویش را با ورود به دنیای مد اشاعه دادند. از جمله طراحان بنامی که در این حوزه فعالیت داشته اند می توان به یایویی کوساما، یوجی یاماموتو، ری کاواکوبو و ایسی میاکی اشاره کرد که کلیت دیدگاه این طراحان لباس درک پتانسیل های موجود در فرهنگ ملی و نشانه های قومی و فرهنگی و معرفی آن به جامعه جهانی است. هر یک از این طراحان از منظری ویژه و خاص به بحث هویتی و نشانه های قومی توجه و آن را در آثار خویش به کار برده اند.

وی بیان کرد: یایویی کوساما یکی از طراحان ژاپنی با بهره گیری از فرم دایره که نماد و نشانه ای بین المللی محسوب می شود و تقریبا در بین تمام اقوام و ملل دارای مفهوم و معناست در شکل و هویت نقطه بهره برده و سالیان متمادی است که بر روی ساختارهای متفاوت و بافت‌های نوین شکل گرفته از آن مطالعه می کند و آثارش در سطح بین المللی مطرح و مورد توجه هنرشناسان می باشد. او لباس‌هایی برای زنان طراحی می‌کند که دارای جنبه‌ی هنری و روشنفکرانه باشد. تمرکز او در طراحی بر روی ارزش های نمادین رنگ سیاه است. او این رنگ را سنگین و غرورآفرین و در عین حال ساده و اسرارآمیز می‌داند.

عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای  با اشاره به اینکه کاواکوبو طراح لباس ژاپنی مخالف طرح‌های غربی‌ است که جذابیت را فقط با نشان دادن بدن و لباس‌های باز نشان می دهند، گفت: کاواکوبو در طراحی هایش از مقادیر زیادی پارچه استفاده می‌کند و اغلب لباس‌هایش در تن افراد، بسیار بزرگ به نظر می‌رسند؛ زیرا طرح‌ها و لباس‌های او با استانداردهایی که برای اندام زنان تعریف شده است تفاوت دارد.  او نگاهش را معطوف به میراث فرهنگی کشورش کرد، تا قابلیت‌ طرح‌های لباس کار سنتی ژاپنی را بیازماید: لباس‌هایی ارزان ولی پارچه‌هایی با طرح‌های کار شده، کیمونو و جامه‌های سامورایی دوره تاریخی ادو(Edo) و جامه‌هایی که به طور استادانه از پارچه‌های ساده، راه راه و نوارهای باریک پارچه‌ای ساخته شده بودند لباس‌هایی ساده و راسته ولی راحت.

وی تصریح کرد: طراحان لباس ژاپنی به عنوان یک گروه از طراحان موفق در عرصه بین المللی از رمزها، نشانه ها و هویت فرهنگی و قومی خویش در ارائه آثار بهره برده اند و با توجه به بار فرهنگی و مفهومی و نشانه های فرهنگی بسیار غنی و پرباری که در تاریخ و هویت فرهنگ ایرانی موجود است طراحان ایرانی نیز به خوبی می توانند با مطالعه عمیق و درک درست و هوشمندانه این نشانه ها، در آثار خویش بهره برده و از پتانسیل های موچود در حوزه پژوهشی در متمایز کردن و معنادار کردن آثار خویش بهره مند شوند.

وی با اشاره به نمادهای مختلف استفاده شده در لباس های ایرانی، در ادامه افزود:  نمادها در ارتباط میان فرهنگ‌ها دست به دست می‌شوند، در بین این نمادها، نقوش نمادین گیاهی و انتزاعی در آثار ایرانیان کارکردهای خاص‌تر ویژه‌تری در مقایسه با بقیه نمادها داشته و گویای این ادعا نمونه آثار باقی مانده در تاریخ فرهنگی ایران است. با توجه به تعدد این نقوش نمادین در این بحث به چند نماد که فراگیری بیشتری در مقایسه با بقیه داشته‌اند اشاره می شود. سرو: از صفات سرو آمده: راستین، بلند، سرفراز، سرکش، تازه، جوان، جوانه، نوخاسته، درخت از دیرباز در ایران مقدس بوده است و در نقش‏های مختلف تاریخی ایران نقش آن یکی از مظاهر مذهبی به شمار می‏رفته و یکی از دلایل انتخاب وکاربرد این نوع درخت در حجاری‏‌های تخت جمشید، تقدس آن بوده است.

محبوبه الهی در پایان یادآور شد: امروزه عطف به هجوم فرهنگی کشورهای مختلف به ابعاد هویتی جامعه‌ در حال توسعه ازجمله ایران، توجه به پوشاک به مثابه عامل نشان‌دهنده قومیت و هویت دارای اهمیت بسیاری است و در این میان پتانسیل های موجود در نمادها و نشانه های ملی و دینی به خوبی می توانند در این هویت بخشی نقش عمده ای را ایفا نمایند.  امید است طراحان هنرمندان با درک و مطالعه دقیق نشانه های فرهنگی خویش و با توجه به پتانسیل های بالای این نشانه ها به درستی آنها را در آثارخویش مورد استفاده قرا ردهند.

کد خبر 4527667 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره مد و لباس مد و لباس مدولباس فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۹۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه به کارگران نخبه و نخبگی در جامعه کارگری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ سید ابراهیم رئیسی صبح امروز سه‌شنبه هم‌زمان با روز کارگر، در سی و پنجمین جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحدهای نمونه با تبریک این روز به همه جامعه بزرگ و محترم کارگری کشور، برگزاری این مراسم پس از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب را فرصتی مغتنم برای اطلاع و پیگیری از منویات و رهنمودهای ایشان نسبت به موضوع کار و کارگران و تلاش در جهت تمهید ساز و کارهای اجرای این رهنمودها دانست.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری این مراسم در کارخانه‌ای بزرگ که محصولاتی قابل عرضه برای بازارهای داخلی و خارجی دارد، محصولات تولید شده در این کارخانه را گواه توانایی و تلاش کارگران و مهندسان و نیز نشان‌دهنده وجود توانمندی در کشور برای انجام کارهای بزرگ دانست و گفت: البته نباید به همین میزان بسنده کرد.

رئیسی دستاورد دیگر تلاش‌ها و تولیدات این کارخانه و دیگر واحدهای تولیدی کشور را امیدآفرینی با وجود تحریم‌ها و فشارها و برخی کاستی‌ها توصیف کرد که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بوده است و افزود: مسئله امیدآفرینی به تعبیری ترجمان همان شعار ارزشمند «ما پای کار ایران هستیم» شما کارگران عزیز و محترم است که با روحیه ارزشمندتان همانطور که دشمن را در عرصه‌های مختلف ناکام گذاشتید در عرصه اقتصادی نیز ناکام گذاشتید و خواهید گذاشت.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت به عمل آمدن همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر در جهت ارتقای کیفی و کمی روزانه تولید اظهار داشت: ملت ایران و کارگران ما نشان داده‌اند که می‌توانند تولیداتی داشته باشند که کیفیت آن از همه استانداردهای ضروری و جهانی بالاتر باشد، چنانکه در سفر اخیر ما به سریلانکا مهندسان و متخصصان سریلانکایی تاکید داشتند که کار متخصصان ایرانی در ساخت سد و نیروگاه در آن کشور از نظر فناوری و علم‌پایه بودن کاملا به‌روز و حتی بی‌نظیر بوده و برای اولین بار در منطقه کاری با این سطح از تکنولوژی اجرا شده است.

رئیسی با تجلیل از توانمندی‌ها و تلاش‌های کارگران و متخصصان ایرانی تصریح کرد: یکی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب شناسایی و تقویت کارگران نخبه کشور است. چنان‌که وزیر محترم کار گفت، این وزارتخانه برنامه‌ای را برای شناسایی و حمایت از کارگران نخبه و نخبگی در جامعه کارگری و کشف و پرورش ایده‌هایی که در محیط کاری متولد شده‌اند اجرا کرده تا هم نخبگی در میان کارگران مورد حمایت و تشویق قرار گیرد و هم ایده‌های مفید خلق شده در این محیط تقویت شده و در مسیر اجرا قرار گیرند.

توجه به فرهنگ کار نکته مهم بعدی مطرح در سخنان رئیس جمهور بود که در توضیح آن خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس جامعه کارگری با تلاش‌ها و ایده‌های خلاقانه خود بسیاری از نیازهای جبهه‌ها را تامین و کشور را از بیگانگان بی‌نیاز کرد. امروز هم یک جنگ اقتصادی تمام عیار به کشور تحمیل شده که به‌حمدالله تاکنون کشور و جوان‌ها و کارآفرینان و کارگران شریف ما در این عرصه خوش درخشیده و همچنان که در جنگ نظامی به دشمن سیلی زدند، در جنگ اقتصادی نیز جانانه در مقابل دشمن ایستاده‌اند.

رئیسی با اشاره به اینکه دشمنان تصور می‌کردند با تحریم و تهدید می‌توانند ملت ایران را متوقف کنند، گفت: دشمن امروز مشاهده می‌کند که ایران اسلامی با وجود همه فشارها رشد اقتصادی، تولید، نوآوری و خلاقیت‌های فناورانه دارد و فقط در زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان به رکورد بالای 2 میلیارد دلار دست یافته است؛ اینها نتیجه تلاش‌های شما کارگران و متخصصان کشور است که ثابت کردید پای کار هستید و این حقا شایسته قدردانی است.

خبر تکمیل می‌شود ... .ضرورت توجه به کارگران نخبه و نخبگی در جامعه کارگری
رئیس جمهور تولیدات با کیفیت و متنوع در کشور با وجود تحریم‌ها، فشار‌ها و برخی کاستی‌ها را باعث امیدآفرینی دانست و گفت: مسئله امیدآفرینی به تعبیری ترجمان همان شعار ارزشمند «ما پای کار ایران هستیم» شما کارگران عزیز و محترم است که با روحیه ارزشمندتان همانطور که دشمن را در عرصه‌های مختلف ناکام گذاشتید در عرصه اقتصادی نیز ناکام گذاشتید و خواهید گذاشت.

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز سه‌شنبه هم‌زمان با روز کارگر، در سی و پنجمین جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحد‌های نمونه با تبریک این روز به همه جامعه بزرگ و محترم کارگری کشور، برگزاری این مراسم پس از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب را فرصتی مغتنم برای اطلاع و پیگیری از منویات و رهنمود‌های ایشان نسبت به موضوع کار و کارگران و تلاش در جهت تمهید ساز و کار‌های اجرای این رهنمود‌ها دانست.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری این مراسم در کارخانه‌ای بزرگ که محصولاتی قابل عرضه برای بازار‌های داخلی و خارجی دارد، محصولات تولید شده در این کارخانه را گواه توانایی و تلاش کارگران و مهندسان و نیز نشان‌دهنده وجود توانمندی در کشور برای انجام کار‌های بزرگ دانست و گفت: البته نباید به همین میزان بسنده کرد.

رئیسی دستاورد دیگر تلاش‌ها و تولیدات این کارخانه و دیگر واحد‌های تولیدی کشور را امیدآفرینی با وجود تحریم‌ها و فشار‌ها و برخی کاستی‌ها توصیف کرد که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بوده است و افزود: مسئله امیدآفرینی به تعبیری ترجمان همان شعار ارزشمند «ما پای کار ایران هستیم» شما کارگران عزیز و محترم است که با روحیه ارزشمندتان همانطور که دشمن را در عرصه‌های مختلف ناکام گذاشتید در عرصه اقتصادی نیز ناکام گذاشتید و خواهید گذاشت.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت به عمل آمدن همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر در جهت ارتقای کیفی و کمی روزانه تولید اظهار داشت: ملت ایران و کارگران ما نشان داده‌اند که می‌توانند تولیداتی داشته باشند که کیفیت آن از همه استاندارد‌های ضروری و جهانی بالاتر باشد، چنانکه در سفر اخیر ما به سریلانکا مهندسان و متخصصان سریلانکایی تاکید داشتند که کار متخصصان ایرانی در ساخت سد و نیروگاه در آن کشور از نظر فناوری و علم‌پایه بودن کاملا به‌روز و حتی بی‌نظیر بوده و برای اولین بار در منطقه کاری با این سطح از تکنولوژی اجرا شده است.

رئیسی با تجلیل از توانمندی‌ها و تلاش‌های کارگران و متخصصان ایرانی تصریح کرد: یکی از رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب شناسایی و تقویت کارگران نخبه کشور است. چنان‌که وزیر محترم کار گفت، این وزارتخانه برنامه‌ای را برای شناسایی و حمایت از کارگران نخبه و نخبگی در جامعه کارگری و کشف و پرورش ایده‌هایی که در محیط کاری متولد شده‌اند اجرا کرده تا هم نخبگی در میان کارگران مورد حمایت و تشویق قرار گیرد و هم ایده‌های مفید خلق شده در این محیط تقویت شده و در مسیر اجرا قرار گیرند.

توجه به فرهنگ کار نکته مهم بعدی مطرح در سخنان رئیس جمهور بود که در توضیح آن خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس جامعه کارگری با تلاش‌ها و ایده‌های خلاقانه خود بسیاری از نیاز‌های جبهه‌ها را تامین و کشور را از بیگانگان بی‌نیاز کرد. امروز هم یک جنگ اقتصادی تمام عیار به کشور تحمیل شده که به‌حمدالله تاکنون کشور و جوان‌ها و کارآفرینان و کارگران شریف ما در این عرصه خوش درخشیده و همچنان که در جنگ نظامی به دشمن سیلی زدند، در جنگ اقتصادی نیز جانانه در مقابل دشمن ایستاده‌اند.

رئیسی با اشاره به اینکه دشمنان تصور می‌کردند با تحریم و تهدید می‌توانند ملت ایران را متوقف کنند، گفت: دشمن امروز مشاهده می‌کند که ایران اسلامی با وجود همه فشار‌ها رشد اقتصادی، تولید، نوآوری و خلاقیت‌های فناورانه دارد و فقط در زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان به رکورد بالای ۲ میلیارد دلار دست یافته است؛ اینها نتیجه تلاش‌های شما کارگران و متخصصان کشور است که ثابت کردید پای کار هستید و این حقا شایسته قدردانی است.

خبر تکمیل می‌شود ....

دیگر خبرها

  • ضرورت تدوین کلان روندها برای طراحی آینده متناسب با زیست بوم ایران
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟
  • دانشگاه آزاد سمنان میزبان نخستین مسابقه ملی «طراحی و دوخت»
  • ضرورت توجه به کارگران نخبه و نخبگی در جامعه کارگری
  • ممنوعیت فروش لباس‌های نامتعارف در واحد‌های تجاری
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست
  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟