Web Analytics Made Easy - Statcounter

نهاد خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که با ازدواج تشکیل می‌شود، لذا آموزش و مشاوره در مراحلِ  قبل، حین و پس از ازدواج می‌تواند بسیار مؤثر و مفید باشد.

آموزش در مراحل مختلف ازدواج می‌تواند از آمار ازدواج‌های ناموفق و به تبع آن آسیب‌هایی همچون طلاق، کودک‌آزاری، خوشونت‌های خانوادگی، اعتیاد، همسرآزاری و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. را کاهش دهد.

یکی از علل اختلاف و طلاق در میان خانواده‌ها که در دادگاه‌ها مشاهده می‌شود، این است که زوجین بدون شناخت از یکدیگر و مشاوره وارد زندگی مشترک می‌شوند و این امر کاملاً اشتباه است؛ «هم کُف» بودن از توصیه‌های دین اسلام برای همسرگزینی است در نتیجه یکی از راه‌ها برای ضمانت پایداری زندگی چند جلسه مشاوره و آزمون‌های شخصیتی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بند 10 «سیاست‌های کلی خانواده» بر ساماندهی نظام مشاوره‌ای و آموزش قبل، حین و پس از تشکیل خانواده و تسهیل دسترسی به آن بر اساس مبانی اسلامی ـ ایرانی برای استحکام خانواده تأکید کردند.

هدف اصلی مشاوره ازدواج یا مشاوره قبل از ازدواج این است که ما یاد بگیریم که چگونه با مشکلات زندگی زناشویی روبرو شویم.

اسلام برای تحکیم کانون خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن، قوانین خاصی وضع کرده و بر طبق آن، محدوده وظایف هر کدام از اعضا را تعیین کرده است.

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام و شرایطی که باید همسر دارا باشد عبارتند از داشتن ایمان، تقوا و حسن خلق، خوب و شایسته بودن، مهربان بودن، عفت و پاک دامنی، اصالت خانوادگی و...

بهره‌مندی 450  زوج از طرح «آموزش و مشاوره ازدواج» در استان

علی عرب‌نژاد مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با ایکنا از خراسان جنوبی، گفت: هدف از طرح آموزش و مشاوره ازدواج، آموزش مهارت‌های زندگی مشترک به افراد آماده برای ازدواج است.

وی با بیان این که تا پایان سال جاری ۴۵۰ زوج از این طرح بهره‌مند می‌شوند، بیان کرد: در این طرح  ۱۴ تا ۱۶ ساعت آموزش در بخش‌هایی همچون مهارت گفتگو، حل تعارض، تفاوت‌های روانشناختی، انتظارات، ایجاد صمیمیت بین زوجین، خودشناسی، بحران‌های سال اول زندگی مشترک و معنویت خانواده ارائه خواهد شد.

عرب نژاد ادامه داد: هم اکنون این طرح در شهرستان بیرجند برگزار شده و زوجینی که به مراکز بهداشت مراجعه می‌کنند، ترغیب به شرکت در این کلاس‌ها می شوند.

وی با تأکید بر این که اگر سال آینده اعتباری برای این طرح در نظر گرفته شود، آماده توسعه آن در شهرستان‌ها هستیم، افزود: بیرجند را به دلیل تعداد ازدواج‌ها و طلاق‌های بیشتر برای اجرای این طرح در سال جاری انتخاب کرده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با تبیین عدم تمایل بسیاری از زوجین برای فراگیری آموزش‌ها گفت: با این حال درصد بالایی از زوجینی که آموزش را فراگرفتند از این کلاس‌ها راضی بوده و حتی تمایل به ادامه آموزش‌ها داشتند.

عرب نژاد با اشاره به فاز ۱ و ۲ طرح اظهار کرد: در این طرح فاز آموزش مختص افرادی است که در مراحل ازدواج هستند و به دفاتر ثبت و مراکز بهداشت مراجعه کرده اند، اما فاز مشاوره که از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است، مختص پیش از ازدواج است.

وی با اشاره به این که در فرآیند مشاوره، شخصیت شناسی فرد و تناسب داشتن با دیگری از نظر ظاهری، شخصیتی وتحصیلی بررسی می شود، بیان کرد: این مرحله پایه‌ای‌ترین کار در فرآیند ازدواج است.

پایین بودن نگرش‌های مثبت نسبت به مشاوره در استان

 مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان این که به دلیل پایین بودن نگرش‌های مثبت نسبت به مشاوره در استان، بسیاری حاضر به گذراندن این مرحله قبل از ازدواج نیستند، اظهار کرد: هرچند تجربه نشان داده هر سال استقبال بیشتری نسبت به سال قبل برای فراگیری مشاوره داشتیم، اما به نسبت تعداد ازدواج‌های انجام شده در استان هنوز آمار پایین است.

وی گفت: بسیاری به دلیل هزینه مشاوره حاضر به انجام آن نیستند در حالی که اگر بخش کوچکی از هزینه‌های برگزاری مراسم ازدواج را صرف این موضوع کنند، تعارضات کاهش داشته و زندگی پایدارتری خواهند داشت.

عدم داشتن مهارت‌های سازگاری؛ از اصلی‌ترین دلایل طلاق

وی یادآور شد: یکی از اصلی‌ترین دلایل طلاق، عدم داشتن مهارت‌های سازگاری و نداشتن تناسب با فرد مقابل است.

اعظم احمدی شادمهری معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با ایکنا ازبرگزاری طرح «مشورت ضرورت ازدواج» برای هزار نفر در سال جاری خبر داد و گفت: این طرح ویژه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم، از آذر ماه شروع شده است.

اعظم احمدی شادمهری بیان کرد: با توجه به این که نوجوانان در مرحله‌ای هستند که روابط خطرناک آن‌ها را تهدید می‌کند، تصمیم به ارائه آموزش‌هایی برای آگاهی‌رسانی به آن‌ها کردیم.

احمدی شادمهری یادآور شد: طرح در بیرجند، نهبندان، سربیشه، زیرکوه و درمیان در حال انجام است.

انتهای پیام

خبرنگار سپیده قلندری اسفدن

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا خراسان جنوبی ازدواج مشاوره خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۶۴۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،فرمانده سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی شهرستان سردشت دراین مراسم هدف از برپایی جشن ازدواج را هموار کردن زمینه‌ی ازدواج آسان برشمردو گفت: فراهم کردن زمینه ازدواج آسان جوانان علاوه بر کمک خانواده‌ها، نیاز به کمک دستگاه‌های اجرایی دارد.   سرهنگ صمد محمد علیزاده افزود: سیاست گذاری جمعیتی یک موضوع با اهمیت است و اصلاح شیوه عملکرد جمعیتی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و باید در دستور کار قرار گیرد.   وی هم چنین گفت: استکبار به دنبال بی هویت کردن زنان و دختران هستندبه زنان و دختران جامعه توصیه می‌کنم که در زندگی با الگو‌هایی مانند حضرت زهرا (س) آشنا شوند و مانند آنان زندگی کنند.    در پایان این جشن خطبه عقد یک زوج جاری شد.

دیگر خبرها

  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • چگونه در سال ۱۴۰۳ مدرک کامپیوتر آی سی دی ال بگیریم؟
  • منشور مشاوره خانواده تدوین و نهایی شد
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق