Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام مودب گفت: وقتی مصیبتی یا شکستی یا ناکامی و تلخی ای به ما می رسد عالم و آدم را مقصر می دانیم و حتی به روز هم رحم نمی کنیم اما به خود نمی نگریم که ما چه کرده ایم و کجای کارمان ایراد داشته است.

خبرگزاری شبستان  سرویس قرآن و معارف: «وقتی مصیبتی یا شکستی یا ناکامی و تلخی ای به ما می رسد عالم و آدم را مقصر می دانیم و حتی به روز هم رحم نمی کنیم اما به خود نمی نگریم که ما چه کرده ایم و کجای کارمان ایراد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیان چقدر زیباست: "آنقدر گرم است بازار مکافات عمل / دیده گر بینا بود هر روز، روز محشر است".  اگر انسان چشم بینا و گوش شنوایی داشته باشد متوجه می شود که همین دنیا دار مکافات است و در همین جا روز محشر را می بیند. انسان در این صورت متوجه می شود که این جهان حساب و کتابی دارد. در همین دنیا چشم هایش گشوده می شود و حقیقت را می بیند اما چون چشم ها بسته است و حقایق را نمی بینند  نحوست عمل را به ایام نسبت می دهند. به قول فلاسفه علت العلل خود آدم است پس بنابراین انسان باید متوجه رفتار خود باشد

در فرهنگ عمومی باورها و اعتقاداتی وجود دارد مبنی بر این که در ایام سال، روز نحس و سعد وجود دارد یعنی روزهایی را مبارک و میمون می دانند و روزهایی را شوم و نامبارک و نحس اما این باورها و اعتقادات تا چه اندازه ریشه های وحیانی و روایی دارد. آیا باور به نحس و سعد بودن ایام با آموزه های دینی ما همخوانی دارد؟ آنچه در ادامه می آید بخش دوم و پایانی گفتگوی گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدرضا مودب، پژوهشگر دینی در این باره است.

 

یکی از اصطلاحات ناظر به نحوست و سعد بودن ایام  در زبان مردم  قمر در عقرب است. آیا قمر در عقرب  موضوعیتی دارد؟

ببینید برخی می گویند مثلا فلان روز قمر در عقرب است و وقتی قمر در عقرب باشد  پس به مسافرت نروید یا ازدواج نکنید یا کار مهمی انجام ندهید. در تقویم های نجومی هم که نگاه کنیم می بینیم دو سه روز در ماه قمر در عقرب است و این یعنی ما در آن سه روز عملا  کسب و کار و تلاش را باید تعطیل کنیم در حالی که این مطلب نادرستی است و از لحاظ سند هم ضعیف است ضمن این که در روایات داریم  هر روزی که احتمال سختی در آن وجود دارد صدقه بدهید. به یک معنا می تواند برخی از تاثیرات ماه در روی زمین در چند روز وجود داشته باشد اما می توان این تاثیرات را با صدقه دادن دفع کرد .

 

آیا معصومین ما اعتنایی به این باورها داشتند؟

حضرت علی (ع) روزی عازم جنگ بودند. یکی از یاران به حضرت گفت امروز قمر در عقرب است. حضرت فرمودند قمر در عقرب نیست – اعتنا نکردند -   و  حرکت کردند و به جنگ رفتند و پیروز هم شدند و این نشان می دهد انسان وقتی برنامه ریزی می کند یاید با عزم و اراده پیش برود. روزها همه روزهای خداست. آنچه مهم است عمل انسان است که در این باره نقش تعیین کننده دارد  بنابراین شما به جای این که دنبال نحوست یا سعد روزها باشید باید ببینید آن عملی که شما مرتکب می شوید سعد است یا زشت.

 

در واقع دست به فرافکنی نزنیم و مسئولیت خود در برابر رفتارهایمان را بپذیریم.

همین طور است.  یکی از یاران امام هادی (ع) در راهی می رفت و آسیبی به انگشت او وارد شد و شروع کرد به تشر زدن به روز که امروز چه روز بد و شری برای من است. امام فرمودند کسی که این گونه بیندیشد با ما ارتباطی ندارد.  انسان به جای این که طلبکار روزها باشد و مثلا بگوید امروز چه روز بدی است باید به خود برگردد و متوجه باشد که چه می کند. آیا آن روز را با خیر و صلاح و خوبی پر می کند یا نه با لغزش و گناه و معصیت. ما نباید حوادث را به روز و اشخاص و دیگران ربط بدهیم بلکه  بدانیم هر حادثه ای در جهان هستی  علتی دارد و علت ها را باید در خود پیدا کرد اما ما متاسفانه این گونه نیستیم وقتی مصیبتی یا شکستی یا ناکامی و تلخی ای به ما می رسد عامل و آدم را مقصر می دانیم و حتی به روز هم رحم نمی کنیم اما به خود نمی نگریم که ما چه کرده ایم و کجای کارمان ایراد داشته است. این بیان چقدر زیباست: "آنقدر گرم است بازار مکافات عمل / دیده گر بینا بود هر روز، روز محشر است".  اگر انسان چشم بینا و گوش شنوایی داشته باشد متوجه می شود که همین دنیا دار مکافات است و در همین جا روز محشر را می بیند. انسان در این صورت متوجه می شود که این جهان حساب و کتابی دارد. در همین دنیا چشم هایش گشوده می شود و حقیقت را می بیند اما چون چشم ها بسته است و حقایق را نمی بینند  نحوست عمل را به ایام نسبت می دهند. به قول فلاسفه علت العلل خود آدم است پس بنابراین انسان باید متوجه رفتار خود باشد.

 

پس به جای انگ زدن به ایام به جنس آنچه می کنیم توجه کنیم؟

بله خداوند ما را مختار آفریده و به ما عقل و خرد داده و راه روشن را در زندگی به ما تبیین کرده است.  هر آنچه که از پیامبر (ص) و معصومین (ع) به ما رسیده این است که باید برنامه های زندگی مان را به سمت کمال و قرب حرکت دهیم و در این مسیر زمان و مکان و ظرفیت های دنیا را به ما داده اند که ما را در این جهت یاری کنند لذا اگر یک روز را خوب استفاده کنیم آن روز ظرفیت های خوب در اختیار ما قرار خواهد داد.

با این نگاه یوم الله چه معنایی می یابد؟

به یک معنا هر روزی که انسان کار نیکی انجام دهد یوم الله است. البته برخی روزها را خداوند اعتبار داده است مثلا در روز جمعه عبادت انسان بیشتر شود یا در ماه رمضان فرصت های بیشتری برای تصفیه و اعتلای روحی وجود دارد. روزها البته مساوی هستند اما برخی روزها برکاتی برای رشد انسان دارند در حقیقت قراردادی از خیر و نیکی هستند اما در آن سو قراردادی برای شر وجود ندارد چون ذاتا هیچ روزی، روز شر نیست. با این نگاه ما برای رشد بیشتر با ماه رجب و ماه رمضان قرارداد می بندیم چون می دانیم که خداوند در این روزها شرایط خاصی برای رشد بیشتر ما قرار داده است.

پایان پیام/187

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان استان بوشهر محمد جواد ظریف دهه فجر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نشست خبری کتاب ظریف انقلاب اسلامی شیراز قمر در عقرب سیره ائمه نحوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۶۵۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح استان سمنان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرتضی مطیعی بعد از ظهر شنبه در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی بزرگداشت دهه کرامت به میزبانی دفتر خود در سمنان بیان کرد: ایام دهه کرامت فرصت بسیار خوبی است تا پشتوانه حمایت از اجرای طرح نور باشد.

وی ضمن اشاره به اهمیت حجاب در بین خانواده‌های استان سمنان افزود: ابراز رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح جامعه امری ارزشمند است.

امام جمعه سمنان همچنین با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم در ایام دهه کرامت بتوانیم از فیوضات معنوی و برکات امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، گفت: اقدامات و کارهای فرهنگی مطلوبی در این خصوص تاکنون صورت گرفته که امیدواریم از این ظرفیت دهه کرامت همراه با برنامه‌های خوب بهره گیری لازم صورت گیرد.

سید محمد رضا هاشمی استاندار سمنان نیز در سخنانی کوتاه در این نشست ضمن بیان اینکه بحث فضاسازی، برپایی ایستگاه صلواتی، موکب و سایر موارد توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌های سطح راه‌های اصلی استان و همچنین فضاسازی در ادارات و دستگاه‌های اجرایی در دستور کار باشد، گفت: برنامه‌ای مدون و جامع در حوزه گرامیداشت دهه کرامت در روستاها و همچنین تجلیل از مقام دختران در این ایام تدوین و ابلاغ شود.

کد خبر 6090352

دیگر خبرها

  • رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح استان سمنان
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • گزارش فرایدی نایت اسمکدان 26 آوریل؛ نیش دوست از نیش عقرب بدتر است/ اخبار WWE
  • رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است
  • تأکید ائمه جمعه اردبیل بر رفع مشکلات معیشتی معلمان و کارگران
  • ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» برای نسل جوان تبیین شود
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • تاکید بر برنامه ریزی مدون در حوزه های فرهنگی و اعتقادی دانش آموزان فیروزکوه
  • ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند