Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعداد معاملات مسکن در کشور و به ویژه تهران هر روز کمتر می شود ، گزارش‌ها حکایت از رشد اندک قیمت مسکن در دی ماه دارد.

روند نزولی معاملات مسکن در تهران از ماهها قبل ادامه دارد و تصور بازار مسکن و متقاضیان خرید بر این بود که این افت معاملات می‌تواند در آینده منجر به کاهش تقاضای بیشتر و در نتیجه افت قیمتها شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه رکود مسکن یک حرف بی معنی است، گفت: رکود مسکن را قبول ندارم، اما کساد شدن خرید و فروش مسکن را قبول دارم.

وی افزود: رکود مسکن یعنی اینکه خرید و فروش مسکن به هیچ وجه انجام نمی‌شود، اما خوشبختانه آمارهای سامانه ثبت معاملات نشان می‌دهد که خرید و فروش انجام می‌شود.

طبق آمارهای اعلامی بانک مرکزی در دی ماه امسال با کاهش ۶۴.۶ درصدی معاملات در تهران حجم معاملات این کلان‌شهر به ۶.۷ هزار واحد مسکونی رسید.

بر اساس آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور در اولین ماه زمستان امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۶.۷ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل کاهشی ۱.۴ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۴.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

طبق آمارهای ارائه‌شده بانک مرکزی نرخ معاملات مسکن در شهر تهران به‌طور متوسط هر مترمربع ۹۸  میلیون ریال معامله‌شده است که این مبلغ نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۵  و ۹۰.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این گزارش در رابطه با حجم معاملات مسکن آمده است: طبق بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در دی ماه حاکی از آن است که از مجموع  ۶۷۲۱ واحد مسکونی معامله‌شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۳.۵ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با دی ماه سال قبل ۶.۰ واحد درصد کاهش‌یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال افزوده‌شده است.

همچنین توزیع تعداد معاملات انجام‌شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در این ماه حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵با سهم ۱۲.۴ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است.علاوه بر آن مناطق ۴ و ۱۰  به ترتیب با سهم‌های ۹.۵ و ۷.۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار داده است.

درمجموع ۷۱.۳  درصد از کل تعداد معاملات انجام‌شده در شهر تهران در دی ماه سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه شهر(به ترتیب بیشترین فراوانی در مناطق ۱۱۵و۴و۱۰و۲و۱۵و۱۴و۸و۱و۷و۳) بوده و ۱۲ منطقه باقی‌مانده ۲۸.۷  درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۹۸.۰  میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۵ و ۹۰.۸  درصد افزایش را نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۹(معادل ۱۰۹.۱ درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۲ معادل(۳۷.۶  درصد) تعلق دارد.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل ۲۳۱.۱ میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با ۴۲.۰ میلیون  ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

این ارقام نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰۶.۸  و ۶۹.۹  درصد افزایش را نشان می‌دهند.

پس از رشد بیش از حد قیمت مسکن که آغاز آن از اواسط تابستان سال گذشته بوده، باعث شد تا سازندگان مسکن با استقبال بیشتری برای دریافت پروانه ساختمانی به شهرداریها مراجعه کنند.

اگر چه وضعیت ساخت و ساز به گونه‌ای است که تولید مسکن همچنان از تقاضا عقب است، اما با این وجود طبق گزارش مرکز آمار صدور پروانه ساختمانی در کشور ۱۵،۴ درصد و در تهران ۱۲،۱ درصد رشد داشته است.

فارس/

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000C6F برچسب ها: مسکن ، خانه ، معاملات مسکن

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: مسکن خانه معاملات مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۶۵۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست نفت در فرار از بزرگترین کاهش هفتگی ۳ ماه گذشته

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر چشم انداز ادامه کاهش تولید نفت اوپک پلاس، افزایش یافت اما در مسیر ثبت بزرگترین کاهش هفتگی در سه ماه گذشته پیش می رود.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئیه، ۱۴ سنت افزایش یافت و به ۸۳ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۶ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید.

با این حال، هر دو شاخص در مسیر ثبت کاهش هفتگی چشمگیری قرار دارند که ناشی از نگرانی سرمایه گذاران نسبت به بالا ماندن نرخهای بهره آمریکا به مدت طولانی تر و محدود شدن رشد اقتصادی این کشور و کاهش تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه است.

به گفته الکس هودز، تحلیلگر نفتی استون ایکس، هر دو شاخص پایین میانگین ۲۰۰ روزه خود قرار دارند که از نظر فنی، نشان دهنده نزولی شدن قیمت نفت است.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: در حالی که فصل رانندگی تابستانی آمریکا پیش روی ما قرار دارد، تورم بالا ممکن است باعث شود مصرف کنندگان در طول تعطیلات، مسیرهای کوتاهتری را انتخاب کنند.

بازار اکنون به داده های اقتصادی آمریکا و شاخصهای عرضه نفت آینده بزرگترین تولیدکننده نفت آمریکا چشم دوخته است.

فدرال رزرو آمریکا، هفته جاری، نرخهای بهره را بدون تغییر نگه داشت و به آمار مایوس کننده اخیر از نرخ بالای تورم اشاره کرد که باعث می شود کاهش نرخ بهره، مدتی طول بکشد. در نتیجه سرمایه گذاران بازار نفت با توجه به عدم کاهش نرخ بهره این کشور، نگران کندی رشد اقتصادی آمریکا شده اند.

پس از انتشار آماری که جهش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا را نشان داد، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه، بیش از ۳ درصد سقوط کرده بود.

همچنین مذاکرات حماس و رژیم صهیونیستی برای آتش بس موقت، نرخ ریسک ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ غزه را که قیمت نفت را تحت تاثیر احتمال مختل شدن عرضه جهانی، بالا نگه داشته بود، ضعیف کرده است.

نفت برنت از ابتدای هفته جاری تاکنون، ۶.۳ درصد و شاخص نفت آمریکا، ۵.۶ درصد کاهش داشته است. این کاهش شدید، درست چند هفته قبل از نشست بعدی وزیران اوپک پلاس، افتاق افتاده است.

سه منبع آگاه در اوپک پلاس اظهار کردند: اگر تقاضا برای نفت افزایش بیشتری پیدا نکند، این گروه ممکن است کاهش تولید نفت داوطلبانه به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز را که تا پایان ژوئن تعیین شده است، تمدید کند.

بر اساس گزارش رویترز، آمار اشتغال آمریکا که معیاری برای ارزیابی سلامت بازار کار این کشور و معیار کلیدی برای فدرال رزرو در تصمیم گیری درباره نرخهای بهره است، روز جاری منتشر خواهد شد. همچنین، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، روز جمعه آمار دکلهای حفاری نفت و گاز آمریکا را که معیاری برای ارزیابی تولید این کشور در ماههای آینده است، اعلام می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • قیمت طلا کاهش یافت
  • شکست نفت در فرار از بزرگترین کاهش هفتگی ۳ ماه گذشته
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۴/ کاهش نرخ انس طلا
  • افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • کاهش قیمت نفت توقف‌بردار نیست