Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمبود گوشت قرمز در بازار و شکل گیری بازار سیاه و افزایش قیمت این محصول در روزهای اخیر، موجب بروز مشکلاتی برای مردم و مصرف کنندگان صنفی و صنعتی آن شد. به تبع این وضعیت، دولت و متصدیان امر در وزارت جهاد کشاورزی باز هم از موضع انفعال و سردرگمی، به صورت شتابزده، برای وارد نمودن گوشت گوسفند و گوساله از دیگر کشورها اقدام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واردات گوشت و توزیع نامناسب و دیرهنگام آن نیز نه تنها موجب نگردید، که مشکلات ایجاد شده کاهش پیدا نکرد، بلکه ناتوانی در پیش بینی و ایجاد شبکه توزیع مطمئن و مناسب، خود صحنه‌هایی را به وجود آورد که نتیجه آن چیزی جز لگد مال شدن عزت ملی و کرامت انسانی و خدشه دار شدن شان و حرمت مردم نبود .

ازدحام در برابر مراکز محدود توزیع، انتظار چند ساعته در صف‌های طویل و در نهایت بازگشت دست خالی مردم به علت کم بودن مقدار گوشت تحویل شده به فروشگاه و در بهترین حالت خرید مقداری گوشت یخ زده در برابر ارائه کارت ملی، از جلوه‌های بارز و البته خجالت آور ناشی از بی‌تدبیری های متصدیان مربوطه بود، امری که منجر به تحقیر و تخفیف مردم شد .

امروز و به مدد علم آمار و تحلیل بازار، عیچ عذر و بهانه‌ای برای غافلگیر شدن وجود ندارد. به طور مثال، در مورد همین گوشت که موضوع نوشته حاضر است؛ با در نظر گرفتن سه عامل: میزان تولید، مصرف و موجودی و با دخالت دادن متغییر زمان، علاوه بر کشف نیازهای کشور، امکان پیش بینی و عقد قرارداد خرید از منابع داخلی و خارجی و برنامه‌ریزی برای واردات و ذخیره سازی و توزیع صحیح و مطمئن آن در شبکه در فرصت مناسب و جلوگیری از بروز التهاب در بازار، وجود دارد .

در سال های متمادی و به صورت مکرر شاهد این قبیل رخدادهای تلخ و تاسف بار هستیم. عید نوروز، ماه مبارک رمضان، موسم بازگشایی مدارس، آغاز تعطیلات تابستانی، شروع ماه محرم الحرام؛ اغلب یادآور بی‌عملی و درماندگی مسوولین مربوطه در فراهم آوردن امکانات و مقدمات لازم، به اقتضای هر یک از این مناسبت‌هاست .

تعارف و لفاظی‌های زیان‌بار و لفافه گویی را کنار بگذاریم! در مثال دیگر، زمانی که می‌توان با نگاه به سطح زیر کشت هر کدام از محصولات زراعی و باغی و توجه به پیش بینی‌ها در مورد میزان بارش‌ها و نزولات آسمانی و پیش بینی برداشت در واحد سطح و مآلاً مقایسه تولید و مصرف با یکدیگر، کمبودهای احتمالی را پیش بینی و برای تامین آن از منابع خارجی اقدام کرد؛ دست روی دست گذاشتن و تعلل در اقدام بایسته و به موقع، دو حقیقت را در منظر باور و قضاوت ما قرار می دهد یا آقایان این کاره نیستند و صرفاً به خاطر پسر خاله بودن و دختر عمه بودن و قرابت های سیاسی و حزبی، سرنوشت مردم را در دست گرفته مردم را به ورطه گرفتاری سوق داده‌اند و یا در شکل دادن به این قبیل مشکلات، تعمد و اغراض سوء سیاسی و اقتصادی وجود دارد.

در قضیه فضاحت بار گوشت نیز همین دو احتمال وجود دارد و جای چندانی برای حدس و گمان های متفرقه باقی نمی‌ماند.

این مشکل را نمی‌توان و نباید یک حادثه دانست. چه اینکه مشکل تامین به موقع و توزیع مناسب گوشت و در نهایت ایجاد گلایه در میان مصرف کنندگان، نتیجه یک روند و فرآیند است که یک طرف آن موید بی‌تدبیری و بی‌کفایتی و ناتوانی مجریان امر می‌باشد و طرف دیگر آن، گویای وجود عمد و تبانی به منظور ایجاد التهاب مصنوعی در بازار و سوء استفاده سیاسی ـ اقتصادی از آشفته بازاری است که خود آن را ایجاد کرده و به آن دامن زده اند.

از جمله اهداف مغرضانه در این میان می‌توان به اعطاء مجوز واردات گوشت به نورچشمی‌ها به مثابه یک رانت و امتیاز توجه داشت و یا تبانی با کسانی که قبلاً گوشت را از فروشندگان خارجی خریداری کرده‌اند و از رهگذر بازار سیاه به وجود آمده که می‌توانند کالای خود را با قیمت‌های بالاتر به فروش برسانند. هر چند در این میان حیثیت ملی و عزت مردم هم به تاراج گذاشته شود.

یکی از حدسیات نیز این است که با ایجاد کمبود گوشت در بازار و به تبع آن لزوم خرید و واردات سریع آن، توجیه و بهانه کافی برای نادیده گرفتن مقررات و الزامات ناظر بر خریدهای خارجی، فراهم آید و به جای برگزاری مناقصه و انتخاب بهترین فروشنده و بهترین کیفیت و بهترین قیمت‌ها، گوشت مورد نیاز از طریق اخذ مجوز ترک تشریفات خریداری شود و احیاناً از این رهگذر سود‌های نامشروع و کلان به جیب برخی حضرات سرازیر شود.

چه اهمیتی دارد که گوشت مورد نیاز مردم دیر و گران و با مصیبت‌های فراوان به سفره آنها برسد؛ مهم این است که شکم‌های بعضی‌ها فربه تر شده و گوشت تن آنها بیشتر شود.

در مورد اغراض سوء سیاسی و بهره برداری‌هایی که از این راه مدنظر آقایان قرار دارد دیگر جایی برای تکرار و تاکید وجود ندارد. این وضعیت ناخوشایند و اسفبار، می‌تواند و ممکن است داستان سازی دروغ و صحنه آرایی ناجوانمردانه برای تحمیل ضعف ملی در برابر قدرت‌های استعماری و استکباری با هدف القاء باورهای غلط لیبرالیستی دایر بر لزوم عقب نشینی و کوتاه آمدن در برابر زورگوئی‌ها و زیاده خواهی‌های کدخدایان دهکده جهانی، برای به دست آوردن لقمه نان و تکه‌ای گوشت است.

همانطور که آمد، داستان تکراری و هر از چند گاه نان و آب و گوشت و برنج و روغن و در یک کلام قوت لا یموت مردم کشور، یا محصول بی درایتی و ناتوانی مدیران ذیربط است و یا نتیجه تبانی با باندهای قدرت و ثروت.

هر کدام از این دو احتمال که صحت داشته باشد؛ چیزی از زشتی و قباحت اصل ماجرا کم نمی‌کند و نتیجه هر دو یکی است. امروز! مردم و کشور بیش از گوشت نیازمند گوش شنوا و چشم بینا و عقل و تعهد مجریان امور هستند.

اگر برای مردم و مطالبات و حقوق آنها ارزش و احترام قائل هستید؛ یک بار و برای همیشه به این نمایش‌ها پایان دهید. عزل مدیران کاهل و ناتوان که در ایجاد مشکل گوشت مقصر بوده‌اند و استعفای وزیر جهاد سازندگی و هم زمان اعلام آزاد بودن واردات گوشت با رعایت شرایط سازمان دامپزشکی و اعطاء مجوز واردات به کلیه تجار و اتحادیه صنوف پر مصرف، می تواند به عنوان نماد اراده دولت در حل مشکل و پیشگری از تکرار موارد مشابه باشد. فراموش نکنید: گوشی که حرف حساب را نمی شنود؛ مستحق کشیده شدن است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۶۶۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سپهر خلجی در گفت‌وگویی، درباره انتقادات نمایندگان مجلس به دولت درباره مسائل ارزی، گفت: من هم به خودمان به عنوان دولت و هم به فعالان حوزه سیاسی توصیه می‌کنم که مهم‌ترین مسئله ما حل مشکلات مردم است. اگر حرفی بزنیم که از درون آن اختلاف، التهاب، حاشیه و مانع برای خدمت به مردم ایجاد شود این حتماً امر برای هرکدام از طرفین ناپسند است.

بنابر روایت ایلنا، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان این‌که مسئله امروز ما این است که درگیر یک جنگ بزرگ همه جانبه اقتصادی و فرهنگی با جبهه استکبار هستیم، تاکید کرد: همه باید این را درک کنند و هر حرفی که این جبهه را تضعیف کند، حتماً کار ناپسندی است. تمام تلاش دشمن ایجاد ضربه به اقتصاد برای فشار مردم است. حالا اگر حرفی بزنیم که به اهداف دشمن کمک کند حتماً این کار از هر جایی که باشد کار ناپسندی است. توصیه به خودم و همه هست ما نباید فرصتی را که می‌تواند در جهت خدمت به مردم صرف شود باید هم در این مسیر صرف شود، برای ایجاد مشکلات بگذاریم.

وی ادامه داد: مسائل ارزی در بانک مرکزی بسیار روشن است، بالاخره همه در سطوح مختلف دسترسی دارند. گزارش‌های بانک مرکزی وجود دارد و به صورت روزانه و مرتب در حال انتشار است. در واقع اقداماتی که برای تامین ارز بخش‌های مختلف صنعت، بهداشت و جهاد کشاورزی و برای بحث دارو انجام شده و در حال انتشار است، این‌ها چیزهای پنهانی نیست. این‌ها باید بالاخره به این آمارهای رسمی که منتشر می‌شود توجه کنند از آن طرف هم همه بدانند که ما درگیر یک جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و باید همدیگر را کمک کنیم برای اینکه بتوانیم از این مرحله عبور کنیم.

خلجی در مورد علت انتقادات نمایندگان به دولت در روزهای پایانی عمر مجلس یازدهم، بیان کرد: حال ان‌شاالله که از روی دلسوزی است، ما برخی از مباحثی که مطرح می‌شود را از روی دغدغه می‌دانیم. منتها وقتی که همه ما دسترسی به مسئولین کشور در حوزه اقتصاد و بانک مرکزی داریم و گزارشات آنها هم به صورت مرتب منتشر می‌شود، بالاخره هنگامی که مشاهده می‌کنیم تورم ما بعد از سال‌ها که بالای ۴۰ درصد بوده است، امروز وارد کانال ۳۰ درصد می‌شود، این نشان می‌دهد یک جریانی، تیمی، مجموعه‌ای در حال برنامه‌ریزی هستند و تلاش می‌کنند و همه باید کمک کنیم موفق شوند و ان‌شاالله نقدها را دلسوزانه هم ما و بقیه طوری بیان کنیم که رضای خداوند درون آن باشد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900726

دیگر خبرها

  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است
  • رشد غیرمتعارف تامین ارز برای واردات مرغ و گوشت
  • رشد غیرمتعارف تامین ارز برای واردات گروه کالایی گوشت مرغ و گوشت قرمز
  • کارگروه مصوبات سفر دولت در استان سمنان ایجاد می‌شود
  • واردات ۲۰ تن گوشت گرم گوسفندی به استان یزد
  • واردات گوشت گرم گوسفندی به استان یزد، همین هفته
  • ضرورت خرید تضمینی ۲ میلیون راس دام مازاد از دامداران
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز