Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی، در هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با تاکید بر اینکه این همایش به ترسیم افق روشن آینده منجر خواهد شد، اظهارداشت: برگزاری همایشی در این وسعت برای هشتمین صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک موضوع بالنده و پویایی بوده که خوشبختانه به بلوغ رسیدن آن همچنان قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیجانی با بیان اینکه سیاستگذاری پولی چند روند فناورانه را که در آینده نظام پولی و بانکی ما را تحت تاثیر خواهد داد مورد بررسی قرار می‌دهد، افزود: فناوری‌های نوین موجب دگردیسی روند موجود در حوزه پولی و بانکی شده است.

وی با تاکید بر اینکه دو روند بلاک چین و فین تک توانسته مواضع روشن و شفافی در حوزه پولی و بانکی ایجاد کند، ادامه داد: فین تک ها ارائه خدمات به مشتری نهایی را از انحصار خارج کرده و با استفاده از خدمات پایه، محصولاتی را به صورت سفارشی شده در اختیار مشتریان قرار می دهد.

کمیجانی با بیان اینکه زنجیره بلاک چین نیز با ایجاد دفاتر توزیع یافته نیاز به نهاد واسط را از میان برده است، تصریح کرد: به دیگر سخن، بلاک چین ماهیت و شیوه دفترداری را در هسته نظام های پولی و بانکی هدف گرفته و ارتباط با مشتریان را متاثر می سازد.

وی گفت: در کنار دو فناوری بلاک چین و فین تک بهبود فضای کسب و کار رخ داده و فضای پولی و بانکی سطوح بالاتری از شفافیت و استحکام مالی را الزام آور می کند.

کمیجانی با بیان اینکه در چند سال گذشته بحران مالی ۲۰۰۸ به سخت گیرانه تر شدن مقررات در  حوزه مالی منجر شد، افزود: فضای عمومی با توجه به تراز بانک‌ها نیاز به نظارت را بیش از پیش هویدا کرد و از طرف دیگر نوسانات قیمتی در بازارهایی از جمله مسکن، ارز و ... و همچنین ورود تقاضاهای سفته بازانه در کنار قوانینی همچون پولشویی نیاز به این فناوری ها را اجتناب ناپذیر کرده است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد تدوین و تصویب مقررات جدید در حوزه تراکنش‌های بانکی به عنوان بخشی از راه حل در چالش‌های ارزی و سفته بازی موفق بوده است، گفت: از این رو تسری به سایر حوزه ها اجتناب ناپذیر خواهد بود و به این ترتیب شاهد اثرگذاری بر محیط مالی و پولی کشور به این واسطه هستیم.

کمیجانی با بیان اینکه باید نیرویی که با توجه وضعیت کنونی نظارت بهتر و موثرتر را مطالبه می کند تا ایجاد تعادل رخ دهد مد نظر قرار بگیرد، اظهار داشت: اگر این نیرو برای ایجاد تعادل وجود نداشته باشد شاهد هرج و مرج های بسیار خواهد بود که در نتیجه آن افزایش هزینه ها و کاهش بهره وری رخ خواهد داد.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: خوشبختانه فناوری در حوزه رفع عدم تعادل ها، راه حل ارائه کرده و همانطور که فین تک ها رشد می کنند، مقررات نیز ظاهر شده و فناوری نظارتی هم شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه اگر پدیده غیر قابل نظارت در حوزه پولی و مالی بوجود بیاید بلاک چین  به عنوان زیر ساخت مناسب مشکل را حل می کند، گفت: مقام ناظر باید باور کند که فناوری، معضل نبوده بلکه بخشی از راه حل است.

کمیجانی با تاکید بر اینکه به طور سنتی در ایران و در جهان مسولان در برابر تکنولوژی مقاومت طبیعی دارد، افزود: مهم این است که به چرخه نادیده انگاشتن و جدال و در نتیجه منتفر شدن از آن نرسیم.

وی در ادامه اظهار داشت : مشکل بزرگ فعلی، شکاف قوه ابتکار است که باید برای حل آن راهکارهای تازه ای را در پیش بگیریم چرا که برای حل مسائل به وجود آمده نمی توان از راه حل های ساده استفاده کرد و برای به نتیجه رسیدن کارساز نیست و باید از راه حل های متفاوت و پیچیده استفاده کرد.

کمیجانی اظهار داشت: برای این که فناوری های نوین را درک کرد باید با نگاه توسعه ای با آن برخورد کرد که مستلزم تعامل با سیاست های نظارتی مقام ناظر است.

قائم مقام بانک مرکزی افزود : برای نیل به اهداف فوق می بایست ابتدا مقام ناظر چارچوب ها و سیاست های روشنی برای آن مشخص و تدوین کند که باید در این مرحله از بیان جزییات خودداری شود و به اوصول های بنیادی پرداخته شود.

وی تصریح کرد: در ادامه روند نیز نوآوران می بایست با درخواست های نظارتی در توسعه محصول را در نظر داشته باشند و جنبه نظارتی را لحاظ کنند و مقام ناظر نیز آن را کنترل می کند و کفایت آن را تایید می کند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۶۸۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت فوق العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌اللهی گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان فوق العاده خاص برای کارکنان حوزه سلامت در نظر گرفته شده که آئین نامه اجرایی آن در کمیته‌ها در حال تدوین بوده و به اطلاع تمامی کارکنان خواهد رسید.

وی افزود: با توجه به نیازهایی که در جامعه ما وجود دارد بحث پرداخت فوق العاده خاص را از دو سال پیش به صورت مستمر آغاز و سال گذشته در صحن علنی مجلس از نمایندگان مردم درخواست و آن را پیگیری کردیم که با تلاش رئیس سازمان برنامه و بودجه، این مصوبه روز گذشته به تصویب رسید.

عین اللهی ادامه داد: مصوبه فوق العاده خاص از امسال اعمال می‌شود و جزو بودجه ۱۴۰۳ دیده شده است.

کد خبر 6095075 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت به کادر درمان
  • دروغ اجباری؛ سیاست رسانه‌های مدعی آزادی
  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • لزوم تلفیق نظام‌های تربیتی و فناوری در دانشگاه‌ها
  • پرداخت فوق العاده خاص به کارکنان نظام سلامت در سال جاری
  • پرداخت فوق العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال
  • همگام با برنامه های تحولی سطح فعالیت ارزی بانک توسعه تعاون ارتقا می یابد
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار