Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه هدف ما در انجام فعالیت های قرآنی باید گسترش اعتقادات و فرهنگ اسلامی باشد، گفت: بنا داریم سال آینده در برگزاری کنگره بین المللی امام سجاد (ع) با ستاد عالی کانون های مساجد همکاری کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «عبدالهادی فقهی زاده»، امروز(چهارشنبه 10 بهمن) در نشست هم اندیشی با مؤسسات و فعالان قرآنی و رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، اظهار کرد: پیش از انقلاب، فعالیت های قرآنی انجام می شد هیچ نمود و ظهوری نداشت ولی به برکت انقلاب اسلامی و شهدا و علمای برجسته، این فعالیت ها و اهمیت آنها شکوفا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خوزستان را منزلگاه علمای بزرگ دین دانست و با بیان اینکه در همه شهرهای این استان به ویژه در شهرهای دزفول، شوشتر و بهبهان علمایی وجود دارد که در جهان اسلام نمونه هستند، افزود: یکی از این علما شیخ شوشتری است که تفسیر موضوعی جامع نهج البلاغه ایشان در 14 جلد در جهان اسلام نمونه و نظیری ندارد.

 

وی اضافه کرد: در طول تاریخ اسلام که 14 قرآن از آن می گذرد، فقط دو تفسیر بدون نقطه وجود دارد که یکی متعلق به یک مسلمان برجسته هندی و دیگری متعلق به عالم برجسته بهبهانی ملاقطب‌ الدین آخوند بهبهانی است که سید محمدمنصور طباطبایی بهبهانی آنها را از قاهره پیدا کرده و در اختیار معاونت قرآن ارشاد قرار داده و به زودی منتشر خواهد شد.

 

فقهی زاده، با اشاره به اینکه هدف ما در انجام فعالیت های قرآنی باید گسترش اعتقادات، اخلاق و فرهنگ اسلامی و تربیت قرآنی باشد، تصریح کرد: قرآن و عترت هر دو جزء مفاخر جهان اسلام است از این رو باید به هر دو بخش توجه ویژه شود.

 

وی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی مردمی است و باید مردمی بمانند، از این رو باید دولتی بودن آنها پرهیز کنیم، ادامه داد: البته ما باید از این مؤسسات حمایت کنیم و روند صدور مجوزها را سرعت ببخشیم که در این راستا طی دو جلسه هیئت رسیدگی مشترک، 300 مجوز برای مؤسسات قرآنی صادر شده است.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد، با اشاره به اینکه ما فعالیت های قرآنی را برای دستیابی به هدف متعالی فرهنگ اسلامی می خواهیم، اذعان داشت: فعالیت های ما باید ثمربخشی داشته باشد؛ جشنواره ها، همایش ها و نمایشگاه ها کارهای ارزشمندی است ولی اگر به عنوان هدف به آنها نگاه کنیم می بینیم که ثمربخشی به دنبال ندارد اما گفتگو با دیگران و استفاده از تجربیات اثربخش خواهد بود.

 

وی با تاکید بر اینکه باید دایره فعالیت ها را گسترش دهیم، عنوان کرد: فعالیت های معاونت قرآن و عترت در حوزه تبلیغ و ترویج بسیار اهمیت دارد، در این راستا فعالیت های هنری بسیاری با موضوع قرآن در استان های کشور اجرا می شود که یکی از آنها برگزاری کنگره بین المللی آیات در 16 رشته هنری است که به زودی به میزبانی خوزستان برگزار می شود.

 

وی به کنگره بین المللی امام سجاد (ع) اشاره کرد و گفت: این کنگره یکی از برنامه های بسیار خوب ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است که هر ساله به میزبانی استان هرمزگان برگزار می شود؛ تصمیم گرفته شده سال آینده معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در برگزاری این کنگره با ستاد عالی همکاری داشته باشد.

 

فقهی زاده، همچنین از برگزاری کنگره نهج البلاغه برای نخستین بار به میزبانی استان خوزستان خبر داد و خاطر نشان کرد: بنا شده این کنگره در سال 98 یا 99 در گستره ملی یا بین المللی و به صورت دوسالانه در استان خوزستان برگزار شود؛ امسال در تهران کنگره ای در خصوص نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در تهران برگزار کردیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد صندوق بیمه قرآنیان اشاره کرد و یاد آور شد: : در سطح ملی صندوقی به نام «صندوق بیمه فرهنگ و هنر» وجود دارد که در آن هیچ اشاره ‌ای به فعالان قرآنی نشده از این رو با هماهنگی‌ ها و مکاتباتی که صورت گرفت تصمیم بر این شد که فعالان قرآنی هم در این صندوق بیمه شود.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بالغ بر هفت هزار نقر از فعالان قرآنی در این صندوق عضو هستند و بیمه شدند، ابراز کرد: تلاش ما بر این است که این تعداد را به 10 هزار نفر برسانیم؛ علاوه بر آن به وزیر فرهنگ و ارشا د اسلامی پیشنهاد شده که صندوق اختصاصی بیمه فعالان قرآنی را راه اندازی کنیم.

 

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، از ساخت چند المان قرآنی کشور خبر داد و تاکید کرد: امسال ساخت و نصب چند المان قرآنی در کشور مطرح شد که برای امسال دو مورد آن به تصویب رسید که به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ساخته و نصب می شوند. یکی از این المان ها، شهرستان بهبهان در استان خوزستان نصب می شود که المان علامه آخوند علی بهبهانی است.

 

وی همچنین از تاسیس یک استدیو ضبط آثار قرآنی در استان خوزستان تا سال 99 خبر داد و اضافه کرد: مزیت نسبی ما در جمهوری اسلامی قرآن و عترت است و افزایش اعتبارات قرآنی زیاده‌ خواهی نیست؛ ما باید مطالبه گر باشیم و از حیثیت خودمان دفاع کنیم تا از ما به عنوان افراد زیاده ‌خواه یاد نشود، هر چه مطالبات شما از ما بیشتر باشد اعتبارات بیشتری جذب خواهیم کرد

 

پایان پیام/72

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان دهه فجر انقلاب اسلامی اصفهان استان بوشهر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کتاب محمد جواد ظریف سبک زندگی منتظرانه عبدالهادی فقهی زاده مؤسسات قرآنی قرآن و عترت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۶۸۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به چشم‌انداز رویداد ملی فبین‌فود گفت: چشم‌انداز ما برای این رویداد این است که تبدیل به رویدادی بین‌المللی شود و در سطح جهان گسترش یابد.

شقایق حق‌جوی جوانمرد امروز ۱۳ اردیبهشت در اولین رویداد ملی فبین‌فود که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با اشاره به اهمیت کیفیت غذا در کلام پیامبر(ص) اضافه کرد: با توجه به سخن رهبری و شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است، باید از مردم خواستار شویم که در حوزه ارتقای صنعت غذا مشارکت کنند، زیرا غذای خوب حق تمامی مردم ایران است و باید در تامین غذای خوب و سالم خود کوشا باشند. صنعت غذا، صنعتی شاداب با گردش مالی بزرگ است که پتانسیل ایجاد ثروت و اشتغال را به خوبی دارد و بعد از صنعت پتروشیمی دومین صنعت بزرگ ایران است. لذا همه ما باید به ارتقای آن توجه کنیم.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری بیان کرد: انسان برای اینکه بتواند خوب زندگی کند، باید در مرحله اول غذای خوبی داشته و در مرحله بعدی دارای شغل مناسبی باشد. دانشگاه‌های ما رشد بسیار خوبی داشته و فارغ‌التحصیلان آن مهارت‌های بالایی دارند، بنابراین باید جوانان ایرانی ما در همین صنایع پویای ایران مشغول به فعالیت شوند.

حق‌جوی جوانمرد ادامه داد: صنعت غذا با سختی مواد اولیه را جمع می‌کند و سعی در حرکت دارد و نیازهای مختلفی را شامل می‌شود، بنابراین سخت می‌تواند نوآوری را در خود جای دهد. لذا ما در معاونت علمی ریاست‌جمهوری فقط مسئول توسعه فناوری نیستیم، بلکه مسئول اشاعه فناوری هم هستیم که این اتفاق در چنین رویدادی رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه رویداد فبین‌فود در راستای همرسانی صنعت و فناوری است، عنوان کرد: صنایع ما نیازهایی دارند و متخصصین باید برای رفع این نیازها وارد شوند تا صنعت ناچار به واردات نباشد و نوآوری در ایران توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاهی صورت گیرد. لذا این رویداد طراحی شده است تا به این مسائل رسیدگی کند. صنعتی که با سختی اجزای خود را در کنار هم جمع می‌کند، برای تمرکز بر روی نوآوری دچار سختی است و باید واسطه‌ای در این میان روی کار بیاید و نوآوری را به ارمغان بیاورد. همچنین تکثیر نمونه جدید، هزینه‌ و ریسک بالایی دارد، لذا باید نهاد بینابینی حضور یابد که ساخت سریع و آسان در آن صورت گیرد. چنین نهادی فب‌لب (آزمایشگاه ساخت سریع) نامیده می‌شود.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به چشم‌انداز این رویداد بیان کرد: چشم‌انداز ما برای این رویداد این است که تبدیل به رویدادی بین‌المللی شود و در سطح جهان گسترش یابد. فرهنگ غنی ما سرشار از دستورالعمل‌های غذایی بسیار فاخر است که نه تنها به دلیل طعم بلکه به دلیل نوآوری و ترکیبات بسیار خاص، دارای ارزش غذایی بالایی هستند. غذای هر قوم یکی از مهمترین نمادهای فرهنگ و تمدن آن است. بنابراین باید بتوانیم تمامی قدرت خلاقانه خود را با نوآوری ترکیب نماییم تا ارزشی خلق شود که بتوانیم آن را در سطح کشور معرفی کنیم و انتشار دهیم.

در پایان این بخش از مراسم، قراردادهای همکاری میان برخی از صاحبان صنایع با پژوهشگران و اساتید دانشگاه امضا شد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری شش پیش‌همایش و دریافت ۳۰۰ مقاله علمی
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • افغانستان| با عمل به قرآن ملت سرافراز باقی می‌مانیم
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای برگزار شد
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است