Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@06:24:50 GMT

چگونه طلاق عاطفی اتفاق می‌افتد؟

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۷۱۶۱۷

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره طلاق عاطفی و بلایی که این طلاق بر سر فرزندان می‌آورد، توضیحاتی داد. ناطقان: مجتبی حبیبی عسگرآبادی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: زمانی که رضایت زناشویی وجود ندارد و خانواده از کارکرد مناسب برخوردار نیست، زوجین در ادامه زندگی مشرک مشکلات زیادی پیش رو خواهند داشت؛ فقدان رضایت زناشویی در زوجین آنها را بر این می‌دارد که به دنبال راه‌های مختلفی برای رهایی از این موقعیت تنش‌زا باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی بیان کرد: به طور کلی می‌توان طلاق را به ۲ دسته متمایز کرد، طلاق آشکار و طلاق پنهان؛ طلاق آشکار، که در آن زوجین به طور قانونی با ابطال سند ازدواج از یکدیگر جدا می‌شوند، طلاق پنهان (عاطفی)، طلاق‌هایی هستند که بسیاری از ویژگی‌های طلاق آشکار را دارند، اما به دلیل موانع فرهنگی، معنوی و غیره بدون ابطال ازدواج رخ می‌دهد، طلاق عاطفی می‌تواند طیفی از قهرهای ساده تا مشاجرات جدی و درگیری‌های فیزیکی را در برگیرد.

اختلاف، پایه زندگی را خراب می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که در طلاق عاطفی رخ می‌دهد این است که نیاز‌های زوجین توسط یکدیگر بر آورده نمی‌شود و طرفین رفته رفته به جای وجوه مشترک به اختلافات و نقاط ضعف دیگری می‌اندیشد.

حبیبی افزود: همسران باید در شناخت و برطرف کردن نیاز‌های عاطفی یکدیگر موفق شوند چرا که مانع از بروز بسیاری از جدایی‌های عاطفی می‌شود؛ به طور کلی می‌توان گفت نیاز‌های اساسی که برای مردان تعریف شده است شامل حمایت خانوادگی، تحسین، همراهی در تفریحات و غیره است.
نیاز زنان به صداقت در رابطه زناشویی

وی تشریح کرد: نیاز‌های اساسی که برای زنان تعریف می‌شود شامل محبت، گفتگو، صداقت و روراستی، حمایت مالی و تعهد خانوادگی است؛ با توجه به تفاوت زیادی که بین نیاز‌های زن و مرد دیده می‌شود لذا بوجود آمدن مشکل و سازگاری میان آنها تعجب آور نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: سه عامل اساسی تاثیرگذار در روابط زناشویی، صمیمیت، وفاداری و رابطه جنسی است؛ نبودن هر یک از این سه مولفه به مرور زمان رابطه را از کیفیت خارج و زوج‌ها را برای طلاق عاطفی و یا ظاهری مهیا می‌کند.
ضرورت ارتقای ارتباط با همسر و فرزندان

حبیبی تشریح کرد: باید ارتباط با همسر و فرزندان را ارتقا دهید و با کنترل  اجازه ندهید مسائل پیش پا افتاده به قهقرا برود؛ طلاق عاطفی را از این نظر طلاق پنهان می‌نامند که همسران در محیط‌های اجتماعی ممکن است خوب و صمیمی به نظر برسند، اما در تنهایی قادر به تحمل یکدیگر نباشند، این سرد شدن‌ها ممکن است که در آغاز یک طرفه باشد، اما اندکی که بگذرد دوطرفه می‌شود.


عوامل تشدید کننده طلاق عاطفی

وی درباره عوامل تشدید کننده طلاق عاطفی، گفت: مهمترین عواملی که می‌تواند طلاق عاطفی را تشدید کند عبارتند از بی‌اعتمادی زوجین به مروز زمان، چند پیشگی زن و شوهر که باعث دوری فیزیکی و خستگی است، پرخاشگری و کم نیاوردن مقابل هم، گاه در بحث حرفی گفته می‌شود که جبرانش دشوار است و خاطرات تلخی در ذهن به جای می‌گذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: تولد فرزند به همان اندازه که می‌تواند امکان با هم بودن را افزایش دهد باعث غفلت زن و شوهر از هم و کمرنگ شدن روابط عاطفی خواهد بود، ازدواج‌های تحمیلی در سنین پایین از یک طرف و پا فشاری بی‌مورد برای ازدواج با وجود مخالف خانواده از طرف دیگر، دوسر طیفی هستند که می‌تواند منجر به سرد شدن عواطف به مرور زمان شود.

حبیبی افزود: کاهش ابراز علاقه یکی از عوامل تشدید کننده طلاق عاطفی است؛ در بسیاری از خانواده‌ها تصوری می‌شود که بعد از گذشت چند سال و تولد چند فرزند به اصطلاح از آنها گذشته که به هم بگویند «دوستت دارم»؛ این دوری که در خانواده‌های ایرانی بسیار دیده می‌شود عامل موثر در سردی روابط عاطفی است.


مراحل ایجاد طلاق عاطفی

وی تصریح کرد:  اولین مرحله طلاق عاطفی، اعتراض‌های مکرر زوجین به رفتار‌های یکدیگر است، زمانی که تعداد چرا‌ها با ادبیات خشن زیاد شود به این معناست که وارد طلاق عاطفی شده‌اید، مرحله دوم دعوا و کشمکش و خشونت‌های لفظی و حتی فیزیکی است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: در مرحله سوم  این کشمکش‌ها و دعوا‌ها به تنفر زوجین از یکدیگر ختم می‌شود، مرحله چهارم از طلاق عاطفی بی‌تفاوتی است در این مرحله زوجین با یکدیگر حرف نمی‌زنند و نسبت به عملکرد و کار‌های همدیگر بی‌تفاوت هستند.

حبیبی اظهار کرد: در مرحله یک و ۲ ما امید داریم فرد را از مرحله طلاق عاطفی برگردانیم اما برگرداندن زوجین از مرحله چهارم خیلی سخت و مشکل است؛ خانواده‌ها به محض شناسایی مرحله آغازین طلاق عاطفی باید به کمک یک فرد توانا از این بحران عبور کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: طلاق عاطفی ، روابط زوجین ، اختلاف

منبع: ناطقان

کلیدواژه: طلاق عاطفی روابط زوجین اختلاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۱۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنش در جلسه شورای شهر تهران؛ ترک جلسه برخی اعضا موقع سخنرانی زاکانی

به گزارش خبرآنلاین، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران در آغاز سخنرانی شهردار تهران صحن علنی را ترک کردند و حدنصاب جلسه به ۱۳ عضو رسید.

به گزارش ایسنا، در جلسه صبح امروز شورای شهر محسن هرمزی معاون حمل و نقل شورای شهر تهران گزارشی از وضعیت حمل و نقل عمومی و ورود ناوگان جدید ارائه کرد که سوالاتی از سوی اعضای شورای شهر تهران مطرح شد و اعضای شورا در مورد چرایی عدم رویت قراردادها و نحوه ورود ناوگان سوالاتی را مطرح کردند.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر در واکنش به سوالات و اعتراضات اعضاء در مورد قراردادهای چین و نحوه ورود اتوبوس و واگن مترو، سایر اعضای شورا را به دینداری توصیه کرد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد ۳۰ ماهه اول شهرداران در ادوار گذشته را بررسی کنید، تصریح کرد: عملکرد آقای احمدی نژاد و آقای قالیباف در ۳۰ ماهه مشخص است، آقای قالیباف ۱۲ سال شهردار تهران بودند آیا اقداماتی که انجام دادند همه در ۳۰ ماهه اول فعالیت‌شان بوده است؟ قرارداد چین یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای تاریخ شهرداری است؛ اما دائم سرکوب می‌کنید، سوال من از همکاران در شورا این است آیا ابهاماتی که نسبت به قرارداد داشتید پیش از بیان در صحن شورا، به معاونت حمل و نقل گفته اید؟ آدمی معلوم الحال که وضعیت آن مشخص است حرفی را در فضای مجازی منتشر کرده، اگر خودمان را ید واحد با شهرداری ببینم، از شهرداری توضیح می‌خواهیم و اگر اشتباه کرده بودند توضیح بخواهیم. قطعا خود بنده اولین نفر هستم که از شهردار توضیح می‌خواهم اما اگر اشتباهی نبوده، چرا باید خودزنی کنیم؟ باید همه کمک کنیم این قرارداد به سرانجام برسد.

تعدادی از اعضای شورا همچون شربیانی، امانی، اقراریان، سروری و غیره درخواست پاسخگویی به جو ایجاد شده در شورای شهر را داشتند که مهدی چمران رئیس شورای شهر با تأکید بر این‌که باید سخنان و تذکرات پیرامون گزارش باشد و نباید اعضا جواب یکدیگر را بدهند و بر همین اساس اعضای شورای شهر به احترام چمران از بیان نظرات انتقادی خود پیرامون سخنان آخوندی عضو شورای شهر تهران اجتناب کردند.

در ادامه شهردار تهران که در جلسه حضور داشت خواستار پاسخگویی به اعضای شورای شهر شد که تعدادی از اعضای شورا عباسی، اقراریان، امانی، قائمی، تشکری هاشمی، نجفی و شربیانی جلسه را ترک کردند که شهردار تهران در واکنش به این رفتن گفت حرف درست زدید، بشینید و بشنوید که اعضای شورا جلسه را ترک کردند.

مهدی چمران همچنین در خلال پاسخ اعضا به یکدیگر پس از ارائه گزارش معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و ایجاد تشنج در صحن شورای شهر تهران گفت: نباید اعضا جواب یکدیگر را بدهند. اگر می‌خواهید جواب یکدیگر را بدهید در اتاق‌هایتان بنشینید، خوش و بش کنید یا دعوا کنید و جواب یکدیگر را بدهید. این دوستان در صحن شورا ننشستند که شاهد پاسخ اعضا به یکدیگر باشند.

وی خطاب به شربیانی که قصد ارائه تذکر داشت، اظهار کرد: شما حق ندارید در مورد دیگران صحبت کنید. باید در مورد موضوعات حمل و نقلی صحبت کنید و در مورد موضوعات دیگر نباید صحبت کنید.

در ادامه شربیانی در وقت ارائه تذکر خود گفت: تقارن بسیار تلخی است که ریاست شورا اعلام کند شما نباید صحبت کنید. اصل شورا تضارب آراء است. اگر به عنوان رئیس می‌فرمایید من صحبت نکنم سکوت می‌کنم و تشکر می‌کنم.

در ادامه بار دیگر چمران خطاب به اعضای شورا گفت: شلوغ نکنید، هر چیزی در جای خود و به موقع خود درست است. اگر قرار باشد هر کسی پاسخ عضو دیگر را بدهد باید تا شب جواب یکدیگر را بدهیم. باید با هم مشورت درست انجام دهید.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر تنها در صحن علنی ۱۳ عضو شورا حضور دارند.

233233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900669

دیگر خبرها

  • گفت و شنود/ بلا نسبت!
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • تنش در جلسه شورای شهر تهران؛ ترک جلسه برخی اعضا موقع سخنرانی زاکانی
  • چرا تریپل اچ در درفت امسال یک تگ تیم محبوب را از بین برد؟/اخبار WWE
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • خلاصه بازی النصر و الخلیج + فیلم
  • خلاصه بازی یوونتوس و آث میلان + فیلم
  • دستگاه‌ها برای مقابله با سرقت، توپ را به زمین یکدیگر نیندازند
  • تکرار یک اتفاق بعد از ۱۹ سال با حذف سرخابی‌ها
  • روایت خزعلی از جنبش تعهد به خانواده