Web Analytics Made Easy - Statcounter

موسسه تحقیقات آب برای اجرایی شدن طرح محافظت از یخچال‌های طبیعی کشور، پایش پیوسته وضعیت و تغییرات یخچال‌های طبیعی کشور را در دستور کار قرار داده است.

در اجرای طرح محافظت از یخچال‌های طبیعی کشور توسط موسسه تحقیقات آب، پروژه‌ای تحت عنوان «مطالعه روند تغییرات ارتفاعی و حجمی یخچال‌های منطقه علم‌کوه در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ با استفاده از عکسبرداری هوایی» در سال ۱۳۹۷ تعریف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، ارزیابی و مطالعه روند تغییرات ارتفاعی و حجمی یخچال‌های علم‌کوه با استفاده از عکسبرداری هوایی سه‌بعدی از منطقه با استفاده از پهپاد در دستورکار قرار گرفت.

در این طرح ابتدا با استفاده از پهپاد از یخچال یادشده عکس‌برداری هوایی بسیار دقیقی صورت گرفت (با قدرت تفکیک مکانی ۵ سانتیمتر) و سپس با استفاده از نقاط کنترل زمینی مناسب، مدل رقومی ارتفاعی (نقشه توپوگرافی) دقیق این منطقه استخراج شد. پس از استخراج نقشه توپوگرافی دقیق و اطمینان از میزان دقت آن، مقادیر ارتفاعی به‌دست‌آمده با نقشه توپوگرافی سال ۱۳۹۰ که قبلا توسط همین موسسه به وسیله اسکن لیزری هوایی (LiDAR) تهیه شده بود، مقایسه و تغییرات ارتفاعی و حجمی این یخچال اندازه‌گیری شد.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، ارتفاع یخچال‌های منطقه علم‌کوه از ۲۱- تا ۱+ متر در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ تغییر یافته است. بیشترین تغییرات اتفاق‌افتاده در داخل سیرک یخچال علم‌چال مشاهده می‌شود که تقریبا تمامی بخش‌های آن کاهش قابل‌توجه ارتفاعی را تجربه نموده‌اند. اما در کنار سیرک علم‌چال، حداکثر کاهش ارتفاع در زبانه انتهایی یخچال (تحت عنوان منطقه لیزونک) مشاهده می‌شود.

این منطقه که به عنوان منطقه خروجی و تخلیه یخچال نیز شناخته می‌شود (و همواره حجم زیادی از واریزه‌ها و یخ‌های یخچالی از آن به سمت پایین‌دست سرازیر می‌شود)، منطقه‌ای است که سیلاب عظیم تیرماه سال ۱۳۹۰ از همین نقطه نشات یافت. شایان ذکر است این سیلاب که در رودخانه سردآبرود به وجود آمد، بخش‌های زیادی از ملاردشت و رودبارک را تحت تاثیر خود قرار داد.

در مجموع، بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل عکس‌های هوایی به‌دست‌آمده از طریق پهپاد و همچنین تصاویر ماهواره‌ای؛ ضخامت یخچال‌های علم‌کوه (شامل سه یخچال علم‌چال، پاتخت و تخت‌سلیمان) در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ به طور میانگین در حدود ۱.۶- متر کاهش یافته است. این، بدان معنی است که نرخ کاهش ضخامت این یخچال‌ها (با فرض ثابت در نظرگرفتن نرخ کاهش ضخامت در سالیان مختلف) در حدود ۲۳ سانتیمتر در سال است که روزبه‌روز به مقدار آن نیز افزوده می‌شود.

به‌عبارت دیگر در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ در حدود ۶.۲- میلیون مترمکعب از حجم یخ یخچال‌های این منطقه کاسته شده است. با توجه به اینکه چگالی یخ‌های بوری مناطق یخچالی تقریبا برابر با ۱ در نظر گرفته می‌شود، لذا می‌توان نتیجه گفت که این یخچال‌ها در حدود ۶.۲ میلیون مترمکعب آب مازاد بر بیلان سالانه خود را (که در شرایط دمایی و بارشی نرمال برابر با صفر است) در قالب ذوب به مناطق پایین‌دست خود رها کرده است. این موضوع می‌تواند یکی از دلایل پرآب بودن رودخانه‌های نشات‌یافته از یخچال‌های این منطقه در سالیان اخیر باشد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۲۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، گوترش امروز سه‌شنبه با اشاره به اینکه وضعیت غزه روز به روز بدتر می‌شود، از سران رژیم صهیونیستی و حماس که در حال حاضر در مذاکرات فشرده برای دستیابی به توافق آتش‌بس شرکت می‌کنند، خواست به توافق دست یابند.

او در گفتگو با خبرنگاران در نیویورک گفت: به خاطر مردم غزه، به خاطر اسرا و خانواده‌های آنها در اسرائیل، و به خاطر منطقه و کل جهان، دولت اسرائیل و رهبری حماس را قویا تشویق می‌کنم که اکنون به توافق برسند.

دبیرکل سازمان ملل ابراز نگرانی کرد که بدون توافق، «جنگ، با همه پیامدهای آن چه در غزه و چه در سراسر منطقه، به طور تصاعدی بدتر خواهد شد.»

گوترش در خصوص برنامه رژیم صهیونیستی برای تجاوز به رفح بیان کرد که حمله نظامی به آنجا وضعیت غیرقابل تحملی خواهد داشت و جان هزاران غیرنظامی دیگر را می‌گیرد و صدها هزار نفر را مجبور به فرار می‌کند.

وی اضافه کرد که علاوه بر این، تأثیر مخربی بر فلسطینیان غزه خواهد داشت و پیامدهای جدی در کرانه باختری اشغالی و در سراسر منطقه خواهد داشت.

آنتونیو گوترش همچنین از همپیمانان رژیم صهیونیستی نیز دعوت کرد این رژیم متقاعد کنند به رفح حمله زمینی نکند.

او در اینباره گفت: «همه اعضای شورای امنیت و بسیاری از دولت‌های دیگر به وضوح مخالفت خود را با چنین عملیاتی اعلام کرده‌اند. من از همه کسانی که بر اسرائیل نفوذ دارند می‌خواهم هر کاری که در توان دارند برای جلوگیری از آن انجام دهند.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزییات برگزاری چهارمین جلسه شورای عالی محیط زیست
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل
  • تصاویری از سیل هولناک در مکه | وضعیت خودروها را ببینید | ویدئو
  • شناسایی و توقیف یک زنجیره توزیع تخم مرغ غیربهداشتی در مازندران
  • الگوی مهاجرت دانشمندان در جهان چیست؟ / فاصله جغرافیایی کم‌تر؛ احتمال انتقال دانش بیشتر
  • شناسایی، پایش و رصد تهدیدات موجود و پیش بینی تمهیدات مناسب
  • ۵۱۰ کارتن غیرمجاز تخم مرغ در مازندران کشف شد
  • گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده باغ ازگل اعلام شد