Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایمیدرو متولی راهبری توسعه و توانمندسازی بخش معدن و صنایع معدنی و تبدیل منابع و محصولات این بخش به ثروت پایدار کشور است که در راستای اهداف و ماموریتهایش برای تحقق سند چشم انداز نظام طی پنج سال گذشته ۱۳۰ هزار متر حفاری انجام داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، ایران از لحاظ ذخایر منابع معدنی در جایگاه پانزدهم جهان قرار گرفته است و در میان کشورهای منطقه به دلیل وجود این ظرفیت بالا در کشور حجم صادراتی بالایی را از آن کشورمان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت های مختلفی در این حوزه در طی این سال ها فعالیت داشته اند و یکی از سازمان های فعال در این حوزه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است.

 

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به منظور رفع نیاز کشور به محصولات و فراورده های معدنی با تاکید بر بهینه سازی نظام اقتصادی کشور در بخش معادن و صنایع وابسته و همچنین اعمال نظارت بر استفاده از ذخایر معدنی و بهره بردری صحیح و موثر از آنها به موجب ماده 6 قانون تاسیس وزارت صنایع و معادن مصوب 6 دی ماه 1379 مجلس شورای اسلامی و تبصره ذیل این ماده به منظور بررسی، تهیه و اجرای طرحهای احداث، توسعه، تجهیز و نوسازی صنایع تولیدی متالوژی، استخراج و فرآوری مواد معدنی و اجرای کارهای اکتشافی تشکیل شده است.

 

 

ایمیدرو متولی راهبری توسعه، توانمندسازی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی و تبدیل منابع و محصولات این بخش به ثروت پایدار کشور است که توسعه فعالیتهای معدنی و صنایع معدنی دارای مزیت رقابتی در مناطق کمتر توسعه یافته، رشد سرمایه گذاری در ایجاد واحدهای زنجیره معدن و صنایع معدنی دارای فناوری نوین و پرریسک، توسعه فعالیتهای معدنی و صنایع معدنی برون مرزی با هدف تکمیل زنجیره ارزش، توسعه روشهای نوین تامین منابع مالی در اجرای طرحهای توسعه، ارتقا، بهره وری، هم افزایی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی، توسعه دانش، پژوهشهای کاربردی و فناوری های مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی، توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی در فعالیتهای معدنی، صنایع معدنی و زیرساختهای مربوطه، توسعه منابع انسانی بخش معدن و صنایع معدنی و بازاریابی استراتژیک و توسعه صادرات محصولات و خدمات فنی- مهندسی را به عنوان استراتژی در دستور کار خود قرار داده است.

 

بر اساس سند چشم انداز 1404 کسب جایگاه نخست اقتصادی و صنعتی با ویژگی های توسعه یافته بر پایه فناوری پیشرفته و نوآور و بالنده، آینده نگر و خودکفا در تامین کالاهای راهبردی، صادرات گرا و تامین کننده بخش قابل توجهی از نیاز ارزی کشور، متوازن در مناطق مختلف کشور بر پایه قابلیت ها و مزیت های منطقه ای، بهره ور در حد مطلوب از منابع در اختیار، هم افزا در قالب شبکه ها، خوشه ها و زنجیره ها و منطبق با استانداردهای بازار منطقه ای و بین المللی در دستور کار قرار دارد و اهداف کمی بخش معدن و صنایع معدنی در چشم انداز 20 ساله شامل تولید 55 میلیون تنی فولاد، 440 هزار تنی مس و 1.5 میلیون تنی آلومینیوم است و ایمیدرو نیز در این راستا برنامه ریزی هایکلان خود را انجام داده است.

 

بر اساس اقدامات صورت گرفته از سوی ایمیدرو برای تامین اهدف سند چشم انداز 1404 ایمیدرو در پنج سال گذشته 130 هزار متر حفاری انجام داده است. معاون طرح های معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) این خبر را در دومین همایش بین المللی اکتشاف مواد و صنایع معدنی داده است.

 

ایرنا به نقل از «اردشیر سعدمحمدی» نوشته است: «در سال های گذشته به طور متوسط سالیانه 100 میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش کشف و شناسایی انجام شده است. ایمیدرو در ساله های گذشته اکتشاف در سطحی به وسعت 305 هزار کیلومتر مربع در کشور را آغاز کرد که تاکنون 225 هزار کیلومترمربع آن به پایان رسیده و تکلیف 400 محدوده در 65 پهنه مشخص شده است.»

 

 

به گفته این مقام مسئول «تاکنون 96 هزار کیلومتر مربع پهنه برای انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی عملیاتی شده و نتیجه همه این اقدامات، کشف و شناسایی پهنه های جدید زغال سنگ، مس، روی و غیره در کشور بوده است. با وجود کارخانجات المهدی، ایرالکو و هرمزال 430 هزار تن ظرفیت برای آلومینیوم در کشور تعریف شده و با سرمایه گذاری یک میلیون تنی در آلومینیوم جنوب در لامرد، ظرفیت تولید آلومینیوم به بیش از یک و نیم میلیون تن افزایش می یابد.»

 

این مقام مسئول اضافه کرده است: «برای تحقق این هدف نیازمند سه میلیون تن ظرفیت سازی برای آلومینا و 6 میلیون تن ظرفیت سازی برای بوکسیت هستیم. برای تحقق ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد در سال 1404 نیازمند ظرفیت سازی 160 میلیون تنی برای سنگ آهن هستیم، بنابراین باید همواره برنامه داشته و هدفمند حرکت کنیم، زیرا موفقیت جز با برنامه، بینش و تفکر میسر نمی شود.»

 

این گزارش می افزاید: با وجود تحریم ها در 9 ماه امسال به ارزش هفت میلیارد و 200 میلیون دلار انواع مواد معدنی به خارج از کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با سال گذشته افزایش مطلوبی داشته است. سال گذشته در مجموع هشت میلیارد و 700 میلیون دلار محصولات معدنی از کشور صادر شد که پیش‌بینی می‌شود این میزان امسال افزایش قابل ملاحظه‌ای تا پایان سال تجربه کند. هم اکنون پنج هزار و 500 معدن در کشور فعال است که توسعه معادن کوچک از اولویت‌های مهم خانه معدن ایران است./

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: نشست خبری خبرگزاری شبستان دهه فجر انقلاب اسلامی شیراز اصفهان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر استان بوشهر مجلس ایمیدرو معادن ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۲۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود

مسعود ایرانی گفت: مزایده عمومی ۳۶۶ محدوده و واحد معدنی استان در مرحله بازگشایی پاکت و سپری کردن روند قانونی واگذاری به متقاضیان واجد شرایط در راستای برنامه‌های امسال اداره‌کل صمت مبنی بر تعیین تکلیف معدن‌های راکد است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به فعال‌سازی ۱۳ معدن راکد استان اردبیل در سال گذشته بیان کرد: تعیین تکلیف ۲۷ معدن غیرفعال در کنار احیای ۱۰ واحد معدنی و معرفی ۲ بسته سرمایه‌گذاری جزو اولویت‌های اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در سال ۱۴۰۳ است.

او با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های معدنی در راستای توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی افزود: محدوده‌های مزایده‌ای فاقد متقاضی نیز بر اساس ماده ۸۳ قانون معادن واگذار و برای فعال‌سازی دوباره آنها اقدام لازم انجام خواهد شد.

مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک مقیاس نیز در این نشست به وضعیت کلی واحدهای معدنی استان اردبیل اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار اداره‌کل صمت اردبیل، تعداد معدن‌های این استان ۱۸۷ مورد است که ۱۰۰ واحد معدنی فعال، ۶۴ معدن غیرفعال و تعداد ۲۳ معدن نیز در مرحله تجهیز هستند.

عباس جرجانی با بیان اینکه بیشتر معدن‌های استان اردبیل مربوط به مصالح ساختمانی است، افزود: چهار معدن آهن، یک معدن مس و ۱۰ معدن سنگ‌های تزیینی از مهم‌ترین واحدهای معدنی این استان هستند.

او گفت: ۱۵ درصد از حقوق دولتی که از معدن‌ها دریافت می‌شود باید بر اساس قانون بودجه به روستا یا آبادی که ماده معدنی از آنجا استخراج می‌گردد، اختصاص یابد و در بهبود وضعیت اجتماعی، فرهنگی و تکمیل زیرساخت‌های منطقه موثر باشد.

مدیر اجرایی طرح احیای معادن کوچک مقیاس همچنین افزود: انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی که در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن اردبیل نقش دارند، در راستای حمایت از واحدهای معدنی، پیمانکاران و مجریان را ملزم کنند که برای خرید مصالح تولیدکنندگان و معدن‌های منطقه را در اولویت قرار دهند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • مسابقات امداد و نجات معادن و صنایع معدنی کشور
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط «صنعت و دانشگاه»
  • نقش‌آفرینی صنعت در دانشگاه با مسئله‌محوری/ اختصاص مکانی برای دفتر گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه
  • انجام عملیات حفاری تحت نظارت آب منطقه‌ای/استخراج از معدن با بیل مکانیکی انجام می‌شود
  • برنامه‌ریزی برای عملیاتی شدن ۶۴ پروژه کلان استان فارس
  • نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود