Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت برنامه های حمایتی را برای شرکتهای دانش بنیان در دستور کار قرار داده و صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان یکی از متولیان حمایت از آنها تاکنون به ۴ هزار شرکت اعتبار اختصاص داده و برای تسهیل این روند تغییراتی در روند اعطای ضمانت نامه ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، یکی از عوامل تاثیرکذار در تحولات اقتصادی و اجتماعی در عصر جدید «دانش» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس شاهد ظهور شرکت های دانش بنیان در عرصه اقتصادی هستیم. این شرکت ها در عصر جدید به عنوان عاملی موثر در دستیابی به اقتصاد دانش محور محسوب می شوند. شرکت هایی که به صورت خصوصی یا تعاونی با هدف افزایش علم، ثروت و رشد سرمایه گذاری بر پایه دانش و به منظور استفاده بیشتر از ظرفیت های موجود در دانشگاه ها تشکیل شده اند.

 

با ایجاد این شرکت ها دولت حمایت از این نهادها را در راستای تحقق اهداف تعیین شده در حوزه اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار داد و پایان خرداد 93 رئیس‌ جمهوری دستوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به اعضای هیأت دولت ابلاغ کرد. در این دستور از همه دستگاه‌های اجرایی خواسته شده است نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان یا سفارش تولید محصولات مورد نیاز به این شرکت ها اقدام کنند. حمایت و توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و رفع بخشی از مشکل اشتغال فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی از جمله دلایل رئیس جمهوری برای ابلاغ این دستور بوده است.

 

 با ابلاغ این دستور از سوی حجت الاسلام «حسن روحانی» 40 شرکت تایید صلاحیت شده در مرداد ۱۳۹۲ به 600 شرکت در سال ۱۳۹۳ و به 1500 شرکت در سال ۱۳۹۴ و 2500 شرکت در سال ۱۳۹۵ و 3350 شرکت در سال ۱۳۹۶ رسید. یکی از نهادهایی که حمایت از فعالیت های شرکت های دانش بنیان را برعهده داشته «صندوق نوآوری و شکوفایی» است.

 

قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 6 آبان 1389 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در ماده 5 این قانون ذکر شده صندوقی تحت عنوان صندوق نوآوری و شکوفایی وابسته به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و زیر نظر رئیس شورا تاسیس شود.

 

هیئت وزیران در جلسه  20 شهریور 1390 بنا به پیشنهاد شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و به استناد تبصره (۳) ماده (۵) قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات  مصوب ۱۳۸۹ اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی را تصویب و طی نامه ای در 23 بهمن 1390 توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد.

 

اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی  27 اردیبهشت 91 به تأیید شورای شورای نگهبان قانون اساسی رسید و از آن سال تاکنون تسهیلات فراوانی از سوی این صندوق به شرکت های دانش بنیان اختصاص یافته است و در حال حاضر بیش از 4 هزار شرکت دانش بنیان از اعتبارات این صندوق بهره می برند. اینها گفته های رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست خبری با خبرنگاران است.

 

ایرنا در این زمینه به نقل از «علی وحدت» نوشته است: «نگاه اصلی این صندوق گذر از حالت انفعال به حالت فعالانه در سیستم فناوری است به همین منظور از ابتدای دولت تدبیر و امید که فعالیت صندوق با پنجاه شرکت دانش بنیان آغاز شد، الان این رقم بیش از چهار هزار رسیده است که نشان از رشد صندوق و توسعه فعالیت آن دارد. میزان عملکرد صندوق باعث شده شرکت ها مراجعه بیش‌تری به صندوق داشته باشند به همین دلیل لازم است با همکاری با سایر فعالان حوره به این سمت برویم که با اعمال سیاست های لازم نیازهای شرکت ها را مرتفع کنیم

 

وی عنوان کرده است: «یکی از مهمترین انتقادهایی که به ما می‌شد طولانی بودن فرایندهای اعطای تسهیلات در صندوق نوآوری بود که در همین زمینه سعی کردیم فرایندها را کوتاه و تسهیل گری را در پناه نظارت انجام دهیم. آمار نشان می‌دهد میزان ورودی ما نسبت به میانگین قبلی صندوق از نظر تعداد طرح، نزدیک به دو برابر و میزان مصوبات ما از نظر عددی سه برابر شده است. در خصوص اعطای ضمانت نامه ها هم فرایند اعطای ضمانت را به چهار روز تقلیل دادیم یعنی درخواست ضمانت نامه تا صدور حداکثر چهار روز طول می کشد

 

وحدت ادامه داده است: «در حوزه تسهیلات برنامه جدی برای تعامل سازنده با بانک ها داریم. شرکت ها می توانند به بانک ها مراجعه کنند و با ظرفیتی که در سیستم بانک ها ایجاد کردیم، نیاز خود را برطرف کنند. یارانه سود هم در حال راه اندازی است که با کمک بانک ها صورت می گیرد.»

 

این گزارش می افزاید: همراستا با افزایش شمار شرکت های دانش بنیان و سیل طرح های ارائه شده به صندوق نوآوری و شکوفایی، تلاشها در خصوص توسعه تیم های کاری صندوق و ارائه خدمات بهتر به متقاضیان صورت پذیرفت. در این سال بالغ بر ۷۰۰ درخواست برای ارزیابی به صندوق نوآوری و شکوفایی ارسال شد و در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان مصوبه برای آنها مقرر گردید.

 

در سال ۱۳۹۴ صندوق نوآوری و شکوفایی پس از ارزیابی بیش از ۱۲۰۰ طرح در حدود ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب کرد. علاوه بر آن صندوق نوآوری و شکوفایی با تمرکز بر افزایش تنوع خدمات مورد نیاز برای شرکت های دانش بنیان سعی بر شناسایی نیازمندی های این شرکت ها جهت حمایت هرچه بهتر نموده است. یکی از این اقدامات طراحی ساز و کار سرمایه گذاری خطرپذیر است که در آینده نزدیک شاهد بخشی از ثمرات آن خواهیم بود.

 

تا پایان سال 95 در تعداد مصوبات جهش صد در صد و مجموع مبلغ مصوبات صندوق به بیش از 1000 میلیارد تومان رسیده است. رشد چشم گیر تعداد (300درصد) و مبلغ خدمات مبتنی بر توسعه بازار (لیزینگ) در مقایسه با سال 94 در این جهش بی تاثیر نبوده است. در این سال بیش از 380 طرح و محصول دانش بنیان با موفقیت مراحل نظارت را طی کرده اند. راه اندازی خدمات توانمندسازی به منظور توسعه زیرساخت های آموزشی و توانمندی های شرکت های دانش بنیان با تعیین اعتبار از دیگر خدمات سال 95 بوده است.

 

تکمیل واگذاری بیش از 50 دفتر کاری برای شرکت های دانش بنیان در تهران و شهرستان ها، تصویب حدود 100 میلیارد تومان مصوبه در قالب خدمات مشارکت و سرمایه گذاری خطر پذیر، خاتمه حدود هزار محصول دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و تصویب تاسیس 20 صندوق پژوهش و فناوری در کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری مستقر در صندوق نوآوری و شکوفایی بخشی دیگر از خدمات ارائه شده در سال 96 بوده است./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان انقلاب اسلامی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دهه فجر استان بوشهر نشست خبری شیراز اصفهان مجلس صندوق نوآوری و شکوفایی دانش بنیان دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۳۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده خروج ضمانت‌نامه ۸۰ میلیاردی از باشگاه استقلال

آفتاب‌‌نیوز :

در روز‌هایی که احمد مددی مدیریت باشگاه استقلال را بر عهده داشت قراردادی را با یکی از شرکت‌های فعال در زمینه وب منعقد کردکه این قرارداد به مدت سه سال اعتبار داشت؛ اما مصطفی آجورلو پس از استعفای احمد مددی این قرارداد را به صورت یکطرفه فسخ کرد.

این ماجرا به کمیته راهبری، نظارت و حَکَمیت وزارت ورزش و جوانان ارائه شد. جلسه‌ای میان طرفین برگزار شد، جلسه‌ای که نماینده باشگاه استقلال در آن حضور پیدا کرد، اما نماینده‌های وب در این جلسه حضور پیدا نکرد. آن‌ها با ارسال نمابری اعلام کردند مدیرعامل شرکت‌های‌وب در مسافرت خارج از کشور هستند و قادر به شرکت در جلسه نیستند.

کمیته حَکَمیت وزارت ورزش جلسه دیگری برای روز شنبه ۲۴ مهر ساعت ۱۰ صبح تعیین وقت کرد که این بار هر دو طرف شرکت کردند؛ جلسه‌ای که بیش از دو ساعت طول کشید.

طرفین مطالب خود را مطرح کردند که منجر به تفاهم نشد و قرار بر صدور گواهی و حکم کمیته راهبری، نظارت و حَکَمیت وزارت ورزش و جوانان شد که ۴۸ ساعت بعد، یعنی امروز دوشنبه گواهی حکم مبنی بر تایید نظر شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران در خصوص بر عدم ایفای تعهدات قراردادی توسط شرکت داده گستر عصر نوین که مجوز فسخ یک‌طرفه است، به نشانی باشگاه ابلاغ شد.

طرفین مطالب خود را مطرح کردند که متاسفانه منجر به تفاهم نشد و قرار بر صدور گواهی و حکم کمیته راهبری، نظارت و حَکَمیت وزارت ورزش و جوانان شد. چهل و هشت ساعت بعد حکمی را صادر کرد که این حکم حکایت از این داشت که باشگاه استقلال مجوز به فسخ یکطرفه بوده است.

سرپرست فعلی مدیرعاملی باشگاه استقلال که در آن روز‌ها معاون فرهنگی باشگاه استقلال بود نقش پرررنگی در فسخ این ماجرا داشت و اثبات کرد که حامی مالی استقلال به تعهدات خود طبق مفاد قرارداد عمل نکرده است و آبی‌پوشان حق داشتند ضمانتنامه تعهد پرداخت ۸۰ میلیارد ریالی را که این شرکت در اختیار باشگاه قرار داده بود تا درصورت عدم انجام تعهدات، توسط باشگاه به بانک ارایه شود وصول کند.

این ماجرا ادامه پیدا کرد تا زمانی که سمیعی از استقلال جدا می‌شود و پس از مدتی که دوباره در نقش هیات مدیره به جمع این تیم باز می‌گردد سراغ ضمانت‌نامه مالی را از معاونت مالی وقت استقلال می‌گیرد. این ماجرا به هیات مدیره باشگاه استقلال کشیده و مشخص می‌شود این ضمانت‌نامه ۸۰ میلیارد ریالی بدون مجوز هیات مدیره به حامی مالی وقت استقلال بازگردانده شده است، مدیران ارشد استقلال از این موضوع انتقاد کردند و اعتقاد داشتند نباید چنین کاری از سوی معاون مالی سابق استقلال صورت می‌گرفت!

اتفاق عجیب اینکه چند هفته پیش حامی مالی پیشین استقلال که در حال حاضر مالک باشگاه هوادار است چک ۵۰ میلیارد ریالی آبی‌ها را که بابت صدور رضایت محمدرضا خالدآبادی در اختیارشان گذاشته بود را برگشت می‌زند و حساب استقلال مسدود می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پشت پرده خروج ضمانت‌نامه ۸۰ میلیاردی از باشگاه استقلال
  • حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صنایع کوچک
  • افزایش ۲ برابری ضمانت‌نامه‌های اعتباری و غیراعتباری صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک
  • سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزایش یافت
  • افزایش ۲ برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک
  • در راستای جهش تولید؛ افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌ها
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان