یک هفته فرصت برای اصلاح رفتار بیتالاحزان بروجرد/ بیتالاحزان و معاونت قرآن و عترت پاسخگو باشد؟
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۷۴۳۰۳
حجتالاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت لرستان، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا پیرو جوابیه « فعالیت مرکز شبانهروزی حفظ قرآن بیتالاحزان در بروجرد» و بازدیدی که از این مکان داشت، گفت: طبق ماده پنج اساسنامه مؤسسه بیتالاحزان، مرکز اصلی ان در استهبان ـ روستای ماهفرخان است و براساس ماده 6 تغییر مرکز اصلی و نشانی مؤسسه و ایجاد شعبه یا نمایندگی با تصویب مؤسسان و یا اطلاع قبلی و تأیید دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی بلا مانع بیان شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: طبق این ماده 6، باید هر گونه شعبه و یا نمایندگی در کشور با نظر دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی که در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است، انجام شود و نکته دیگر اینکه طبق تفاهمنامهای که ایجاد شده است و از مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود، تا آذرماه امسال که منجر به تفاهم رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی شد، تمدید و صدور مجوزهای فعالیتهای قرآنی باید از سوی هیئت رسیدگی انجام شود، اما در تاریخ 30 شهریورماه97 مجوز بیتالاحزان توسط معانت قرآن و عترت وزطارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمدید شده است که این خلاف قانون و مصوبه هیئت رسیدگی بوده است.
امیدیان با اشاره به اینکه در بخش معرفی شعب پایگاه اینترنتی بیتالاحزان نامی از این شعبه نیست، بیان کرد: اما در بخش معرفی مدارس شبانهروزی اشارهای به عنوان و مشخصات این مرکز شده است. همچنین آییننامه شعب بیتالاحزان که در سایت است، خلاف مواد اساسنامه بیتالاحزان است.
وی بیان کرد: همچنین در بحث شماره ثبت درج شده در تابلوی سردر این شعبه از مؤسسه عنوانی از شعبه قید نشده است و از سوی دیگر بیان شد شماره ثبتی هشت بروجرد لرستان! که طبق سامانه ثبت اسناد واملاک کشور، این شماره ثبت مربوط به انجمن بانوان بروجرد است که این تخلفی آشکار است.
امیدیان گفت: مجوز این شعبه توسط بیتالاحزان صادر شده است اما براساس قانون هر شعبه ایجاد میشود، براساس اساسنامه و قانون تجارت باشد که طبق اساسنامه باید به تأیید هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی ارشاد برسد و ثانیا اینکه باید ثبت شود که این انجام نشده است.
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که طبق فهرست حمایتی ارشاد از طرحهای مؤسسات قرآنی، عنوان بیتالاحزان خرمآباد لرستان بیان شده است که مبلغ حمایتی پنج میلیون تومان درج شده است و حال آنکه بیتالاحزان مدعی است که مرکز شبانه روزی حفظ قرآن در بروجرد لرستان است.
امیدیان بیان کرد: طبق مصاحبه با مسئول این مرکز در روز گذشته، 9 بهمنماه مدعی هستند که از معاونت قرآن و عترت ارشاد پولی دریافت نکردهاند اما ایشان مدعی است که در فرآیند دوره آموزشی حفاظ کمکهایی از سوی مرکز میشود اما با عنوان معاونت قرآن و عترت نبوده است.
وی با اشاره به اینکه دو مشکل حقوقی در این جریان است، اظهار کرد: جعل شماره ثبت انجمن بانوان بروجرد که در دستگاه حاکمیتی قابل رسیدگی است و دیگری فرار مالیاتی این دوستان با نام مؤسسه قرآنی که از سوی اداره مالیات استان قابل پیگیری است و همچنین فعالیت به عنوان مؤسسه بیتالاحزان و نه شعبهای از این مرکز!
مدیرعامل اتحادیه قرآنی لرستان بیان کرد: هر گونه اعطای مجوز از سوی ارشاد و یا تبلیغات اسلامی استان باید انجام شود که طبق استعلام از ارشاد و تبلیغات اسلامی استان این امر انجام نشده است. خارج از این مباحث بیتالاحزان در استان لرستان شعبهای زده است که هیچ گونه از دستگاههای متولی قرآن در استان در جریان آن نیستند و اگر خلاف حقوقی نداشته باشد، خلاف اخلاقی را دارد.
وی تأکید کرد: طبق برنامه فعالیت کلان، معاونت قرآن و عترت نیز در زمینه صدور فعالیت این مؤسسه در 30 شهریورماه امسال تخلف کرده است و خلاف آییننامه عمل کرده است و با این اوصاف اگر مابقی شعب بیتالاحزان به این صورت شکل گرفته باشند، همه دارای مشکل حقوقی هستند و باید این مشکل را به زودی حل کنند.
امیدیان تصریح کرد: اتحادیه قرآنی لرستان یک هفته به شعبه بروجرد بیتالاحزان فرصت میدهد تا نسبت به پایینآوردن تابلو و اصلاح رفتار غیرحقوقی اقدام کنند در غیر این صورت از مجاری قانونی و حاکمیتی نسبت به تعطیل کردن این شعبه و مرکز اقدام لازم انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه با حضور بنده و بررسی مجوزها و اساسنامههای لازم،اخطار به صورت شفاهی داده شده است، اظهار کرد: این مرکز در مسجد فعالیت میکند و ساختمانی مختص به فعالیت ندارد و پشت کارخانه داروسازی داملران، مسجد فاطمه زهرا(س) هستند و از سوی دیگر این بحث حمایتی نکته قابل توجه اینست که بنام بیتالاحزان خرم آباد مبلغی اخذ شده است و حال آنکه دفتر مرکزی بیتالاحزان مدعی است که مرکز شبانه روزی در بروجرد دارد.
امیدیان تصریح کرد: دید و بازدید فرد و شخصی از مجموعه قرآنی، ملاکی برای تأیید و حقوقی بودن و مشکل نداشتن آن مجموعه و دلیلی بر صحت فعالیت آن مرکز نیست، چیزی که مسئول روابط عمومی بیتالاحزان به آن اشاره کرده است و گفتهاند « طی سه سال گذشته برخی مسئولان استانی و کشوری از جمله حجتالاسلام و المسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، علاءالدین بروجردی و عباس گودرزی نمایندگان شهرستان بروجرد در مجلس شورای اسلامی، حجتالاسلام سیدمحمد طباطبایی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان، حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی حسینی، امام جمعه بروجرد و برخی مسئولان شهرستانی از این مرکز بازدید داشتهاند.»
وی ادامه داد: از لحاظ قانونی و حقوقی این شعبه باید طبق اساسنامه، فرآیند قانونی کردنش را طی کند. همچنین معاونت قرآن و عترت در پی تمدید مجوز این بیتالاحزن و نسبت به مبلغ حمایتی از این مرکز و شعبه در خرمآباد لرستان شفافسازی لازم را انجام دهند.
امیدیان تأکید کرد: این مؤسسه قوانین را نسبت به تأسیس شعبه رعایت نکردهاند و در تابلوی این مؤسسه نیز عنوان شعبهای از بیتالاحزان برده نشده است.
وی بیان کرد: از دولت محترم خواهشمند است که اگر قرار است روال توزیع اعتبارات قرآنی به این صورت انجام شود، به کارهای قرآنی بودجه اختصاص ندهند و بگذارد مردم خود این بخش را اداره کنند.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی اتحادیه قرآنی لرستان قرآن مرکز شبانه روزی حفظ بیت الاحزان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۴۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051