Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-29@21:07:09 GMT

تیکی تاکای قطری در دل صحرا با باغبان ماتادور (گزارش)

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۷۵۷۵۷

ه گزارش ایلنا، آنها با ستاره‌هایی چون معز علی، اکرم عفیف، حسن الهیدوس، عبدا... خوخی، کانو و... رویای فینال و قهرمانی را در سر می‌پرورانند. یک نسل فوق‌العاده و تماشایی که البته یک مربی مولف را بالای سر خود دارد. مردی که امضای او پای این موفقیت به اندازه‌ای پررنگ است که می‌توان همه آن را به پای او نوشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک مربی متفکر و درونگرا که آرام و بدون هیاهو روی کارش تمرکز کرده و نسل طلایی فعلی حاضر در جمع عنابی‌ها تمام و کمال دست پرورده خود اوست. مردی که البته چندان اسم و رسمی ندارد و این برخلاف رویه معمول قطری‌ها در استخدام مربی بوده اما کارش را بلد است؛ فیلیکس سانچز. برای معرفی سانچز و روایت آنچه او در سرزمین عنابی انجام داده باید چند گام عقب رفت. او بی‌تردید یک نام غریبه در سرزمینی به شمار می‌رود که عادت داشته با دلارهای نفتی بهترین مربیان جهان را جذب کند. اینکه شما متولد بارسلونا باشید دلیلی برای مربی خوب بودن نیست اما اگر می‌تواند باعث شود گرایشات فوتبالی شما با اکثر مردم دنیا متفاوت باشد، چیز خوبی است. گرایشاتی که باعث می‌شود همیشه نخستین کار شما در فوتبال تولید و سازندگی باشد. فیلیکس سانچز کاتالونیایی از سال ۹۶ و در ۲۱ سالگی به جای فوتبال بازی کردن، راه متفاوتی را برگزید و کار مربیگری را آغاز کرد و در همان ابتدای جوانی به تیم اول شهرش یعنی بارسلونا پیوست و مربی تیم جوانان این باشگاه شد. جایی که به مدت ۱۰ سال در آن مشغول به کار و تجربه‌اندوزی بود. جایی که به‌عنوان دانشگاه فوتبال جهان به شمار رفته و توتال فوتبال به‌عنوان یک مکتب تدریس می‌شود.

سانچز اما برخلاف سایر دانش‌آموخته‌های مکتب لاماسیا خیلی زود مسیرش را از فوتبال اسپانیا جدا کرد و خیلی زود راهی آسیا و خاورمیانه شد تا در پروژه برندسازی قطری‌ها یک مهره اصلی و کلیدی باشد. فوتبالی که سال‌ها تمرکزش را بر جذب مربیان بزرگ و گرانقیمت و جذب لژیونرهای خارجی برای تغییر تابعیت بنا نهاده بود اما میزبانی جام جهانی سبب شد تا آنها برای رسیدن به موفقیت مسیر متفاوت و البته امتحان پس داده‌ای را در پیش بگیرند و یک مربی اسپانیایی را برای تیم‌های پایه و آکادمی اسپایر جذب کنند تا فونداسیون فوتبال قطر را برای جام جهانی 2022 بسازد.

فلیکس سانچز در سال 2006 راهی قطر و در آکادمی اسپایر مشغول به کار شد تا پایه‌های تیکی‌تاکای اسپانیایی را در آنجا نهادینه کند. او شروع به یافتن استعدادهای جدید و پرورش آنها کرد و تا سال 2013 در این آکادمی مشغول به کار بود و در سال 2013 مربی تیم زیر 19 سال قطر شد و در سال 2014 بود که بالاخره زحماتش به بار نشست و توانست با آن تیم قهرمان زیر 19 ساله‌های آسیا شود. از سال 2014 بود که او همزمان سرمربیگری تیم زیر 20 ساله‌های قطر را هم برعهده گرفت و تا 2017 در آن تیم بر مسند کار بود. در 2017 او به همراه شاگردانش که دیگر شامل رده امید بودند، دسته جمعی راهی تیم زیر 23 سال قطر شدند تا راه خود را در این تیم ادامه دهند اما در همان سال، پس از اخراج خورخه فوساتی سرشناس از تیم ملی بزرگسالان قطر بالاخره فرصتی پیش آمد تا سانچز ایده‌هایش را در سطح بزرگسالان هم به معرض اجرا بگذارد و این توفیق اجباری برای تیم ملی قطر دستاوردی شگرف به همراه داشت.

دستاورد سانچز برای تیم قطر چیزی ورای نتیجه و جام بوده و او زیرساخت‌های فوتبالی قطر از پایه تا بزرگسال را به طور کامل تغییر داده و زیر و رو کرده و حالا او را شاید بتوان پایه‌گذار تیکی تاکای قطری دانست.

معز علی، اکرم عفیف، حسن الهیدوس، عبدا... خوخی، عاصم مادیبو و بسیاری دیگر از بازیکنان این تیم همگی کسانی هستند که از آکادمی اسپایر پرورش یافته و در رده‌های سنی زیر نظر سانچز کار کرده‌اند. نسلی هیجان انگیز که قطر را بدل به یک تیم متفاوت و مدعی کرده که می‌تواند برای جام جهانی 2022 عرض اندام کند. این قطر با روش گلخانه‌ای با یک باغبان اسپانیایی تا به اینجا رشد کرده و حالا وقت گل دادن آن است. گلی که بی‌تردید میوه آن را در جام جهانی قطری خواهند چید؛ یک عناب خوشرنگ.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: حسن الهیدوس تیم ملی فوتبال قطر معز علی اکرم عفیف جام ملت های آسیا 2019 امارات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۵۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب حسنی پور به عنوان یکی از مربیان برتر ورزش هنگ کنگ

به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسم انتخاب مربیان برتر هنگ کنگ، سعید حسنی پور مربی ایرانی این تیم به عنوان یکی از مربیان برتر ورزش هنگ کنگ در سال ۲۰۲۳ انتخاب و معرفی شد.

سعید حسنی پور نزدیک به ۳ سال است که در هنگ کنگ به عنوان مربی کومیته مشغول به فعالیت است. هنگ کنگ سال گذشته در مسابقات قهرمانی آسیا مالزی برای نخستین بار در تاریخ موفق به کسب مدال طلا در بخش کومیته توسط یی تینگ سانگ شد.

حسنی پور مدال طلای بازی های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون را در کارنامه دارد و پس از خداحافظی از تاتامی به عنوان بازیکن، برای مدت ۳ سال مربی تیم ملی بزرگسالان کشورمان بود. حسنی پور سابقه مربیگری در رده‌های پایه تیم ملی ایران را نیز در کارنامه‌اش دارد.

کد خبر 6092240

دیگر خبرها

  • شکایت ورثه یک مربی اهل کرواسی از تیم ایرانی!
  • نخست‌وزیر اسپانیا: استعفا نداده و با قدرت ادامه می‌دهم
  • نخست وزیر اسپانیا: استعفا نخواهم کرد
  • انتخاب حسنی پور به عنوان یکی از مربیان برتر ورزش هنگ کنگ
  • اسم عبدالکریم حسن عوض شد؛ من را کیمو صدا کنید!
  • اتفاق عجیب در تمرین پرسپولیس؛ ستاره قطری دست گلر جوان را شکست!
  • مربی اسبق استقلال عزادار شد
  • گلر پرسپولیس اردوی تیم ملی جوانان را از دست داد
  • اتفاق عجیب در تمرینات پرسپولیس؛ عبدالکریم حسن هر دو دست دروازه‌بان پرسپولیس را شکست
  • باورنکردنی؛ عبدالکریم حسن هر دو دست دروازه‌بان پرسپولیس را شکست!