Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه امروزه پرداختن به باستان‌شناسی در پس کرانه‌ها مورد پیگیری است از تمایل باستان شناسان چینی و اتریشی برای همکاری در این مناطق خبر داد.

به گزارش ایسنا، بهروز عمرانی با تشریح وظایف این مرکز در قالب هشت پژوهشکده و ۸۲ عضو هیأت‌علمی، پژوهش در حوزه آب، ایران فرهنگی و اطلس‌ها را از اولویت‌های کلی تعیین شده بر اساس سند راهبردی پژوهشگاه اعلام کرد و گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از پایان نامه‌هایی با این موضوعات حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجهیز کارگاه‌های هنری سنتی برای حفظ هنرهای ملی
 

وی با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه آب، فرهنگ ایرانی، اقوام و تنوع فرهنگی در پژوهشکده مردم‌شناسی این موضوعات را از اولویت‌های این پژوهشکده عنوان کرد و افزود: در بخش هنرهای سنتی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در جهت حفظ و احیای هنرهای در حال فراموشی در قالب آموزش و تجهیز کارگاه‌های هنری سنتی در حال انجام است.

عمرانی در ادامه موضوع اطلس زبان‌شناسی را از اولویت‌های پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون پژوهشگاه عنوان کرد و افزود: این پروژه با جمع‌آوری ۱۷ هزار نمونه و آوانویسی آنها در حال پیگیری است.


او در بحث اولویت‌های باستان‌شناسی به تکمیل اطلس باستان‌شناسی، پژوهش‌های حوزه آب، تنوع فرهنگی - قوم باستان‌شناسی‌و کابردی سازی اشاره کرد و گفت: امروزه پرداختن به باستان‌شناسی در پس کرانه‌ها مورد پیگیری است و باستان‌شناسان اتریشی و چینی تمایل به همکاری در این زمینه دارند که می‌توانیم از پتانسیل آنها استفاده کنیم.

بوم‌گردی با نسخه‌های متفاوت در مناطق ایران ارائه شود

سرپرست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در تشریح اولویت‌های حوزه گردشگری که مورد تأکید سازمان میراث فرهنگی است، بحث بوم‌گردی را مطرح کرد و گفت: بوم‌گردی در حال حاضر در کشور در نسخه‌های عمومی اجرا می‌شود، این در حالی است که با توجه به مخاطرات حضور گردشگر و برهم خوردن تعادل منابع باید برای هر منطقه‌ای ایران نسخه خاصی ارائه داد.


عمرانی با اشاره به آسیب‌های وارد شده به مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه پس از بازگشت از شیراز افزود: با اقدامات صورت گرفته برای بروز رسانی این مرکز، مرکز اسناد پژوهشگاه با بیش از ۸۰ هزار رکورد اعم از کتاب‌های فارسی، لاتین، مقالات، گزارش‌ها، مواد دیداری شنیداری و دیگر انواع منابع، بهترین و کامل‌ترین مرجع در حوزه میراث فرهنگی است.


او در حوزه حفاظت و مرمت آثار فرهنگی - تاریخی، فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه حفاظت پیشگیرانه در محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها را مطرح کرد و افزود: در کنار کارهای حفاظتی که اولویت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی است پروژه موزه سبز نیز به طور جدی پیگیری می‌شود.


سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه از چاپ و انتشار ۱۶ مجله در این مرکز خبر داد و افزود: سعی داریم مجوز علمی پژوهشی را برای تمامی این مجلات بگیریم.


حمایت از پایان نامه‌های مقطع دکتری در حوزه آینده پژوهی میراث فرهنگی
 

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری علیرضا قلی‌نژاد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه نیز با اشاره به تشکیل این معاونت در سال ۹۶ اظهار کرد: معاونت فناوری و کاربردی سازی در سه حوزه، توسعه فناوری در حوزه میراث‌فرهنگی، کارآفرینی (کاربردی‌سازی دستاورد پژوهش‌ها) و آینده پژوهشی فعالیت می‌کند.
 

وی با اشاره به حمایت این معاونت از پایان‌نامه‌های مقطع دکتری در حوزه آینده‌پژوهی میراث فرهنگی گفت: مشاوره و ارائه خدمات تخصصی از دیگر مسئولیت‌های معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه است و این مرکز به عنوان تنها نهاد حاکمیتی می‌تواند در حوزه میراث فرهنگی به خارج خدمات منسجم ارائه دهد.

او با اشاره به تعدد، عمق و کمیت آثار تاریخی در ایران بیان کرد: مشکلات گسترده در این حوزه با توجه به حجم بالای میراث فرهنگی تنها با کمک و همفکری نهادهای مرتبط قابل حل است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اتريش پایان نامه دکتری پژوهشگاه میراث فرهنگی چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۵۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: ۲۵۰ برنامه در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ اظهار کرد: روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی استان گیلان به منظور حفاظت بهتر و گسترده‌تر از آن‌ها است.

وی با بیان اینکه در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها ۲۵۰ برنامه طراحی و برنامه‌ریزی شده است، افزود: افتتاح و بهره‌برداری از بناهای تاریخی که طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مورد مرمت قرار گرفته از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان خاطرنشان کرد: بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی استان، افتتاح پروژه‌های مرمت و احیای بناهای تاریخی در سطح استان، تقدیر از میراث‌بانان و برگزاری رویداد تخصصی افتتاح موزه مردم‌شناسی رودبار بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته میراث فرهنگی است.

جهانی اضافه کرد: افتتاح دفاتر خدمات مسافرتی، نمایشگاه باستان‌شناسی و نمایش اشیای شاخص و کمتر دیده شده، برگزاری جشنواره بهار نارنج ثبت ملی استان و دیدار با چهره‌های شاخص فرهنگی و مذهبی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.‌

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی ویژه این هفته از جمله پاکسازی آثار و محوطه‌های تاریخی سطح استان، برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آنلاین و حضوری آموزشی، نمایشگاه‌ها، تجلیل از مفاخر و میراث‌بانان حوزه میراث فرهنگی، تورهای آشناسازی برای دانش‌آموزان، دانشجویان، مدیران و سازمان‌های مردم نهاد انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با قدردانی از مقام عالی دولت در گیلان گفت: استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان تعامل خوبی با حوزه میراث فرهنگی دارند و اعتبار خوبی برای سه حوزه تخصصی تخصیص داده شده که بخش عمده این تخصیص مربوط به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی است.

کد خبر 748691

دیگر خبرها

  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • «گردشگری دریایی» فقط یک وعده در روز خلیج فارس بود!
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • کشف یک مقبره ۲۲۰۰ ساله مجلل در چین
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه