Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول دفتر فرهنگ، مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل گفت: اصالت خاطره باید حفظ شود و تدوین‌گر نمی‌تواند مطلبی را به اثر اضافه کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از سبلان‌ما، سید محمود مهدوی عصر امروز در کارگاه «تدوین در خاطره‌نویسی» که در حوزه هنری استان اردبیل برگزارشد، اظهار کرد: خاطره‌نویسی یکی از انواع ژانرهای ادبی و شکلی از نوشتار است که نویسنده در آن خاطرات، صحنه‌ها یا وقایعی را که در زندگی خود وی روی داده را شرح می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در تهیه و تدوین کتاب خاطره بهتر است مصاحبه را اصولی پیش ببریم یعنی از کودکی راوی آغاز کرده به زمان حال برسیم که البته اگر در جریان گفت‌وگو راوی به شکلی پراکنده به خاطره‌گویی بپردازد، مسئولیت و وظیفه تدوین‌گر دشوارتر می‌شود.

مسئول دفتر فرهنگ، مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل اضافه کرد: کشف و مکاشفه بخش مهمی از روند مصاحبه است که می‌تواند برای مصاحبه‌کننده جذاب باشد.

مدرس این کارگاه تأکید کرد: مصاحبه‌گر موفق کسی است که دست پُر سر جلسه مصاحبه برود؛ بدین معنا که پیش از مصاحبه با مطالعه و تحقیق اطلاعاتی کافی از وضعیت راوی به دست آورد.

وی بیان کرد: یکی از وظایف مصاحبه‌گر سر ذوق آوردن راوی برای بیان خاطره است، اما در تعیین فضا و مکان مصاحبه تاحد امکان باید تابع نظر راوی بود.

مهدوی با بیان اینکه خاطره سندی متشکل از سه بخش نثر، سوژه و استناد است، افزود: در تدوین خاطره نباید به استناد آن دست برد و به این منظور باید در نحوه ارائه خاطره به گونه‌ای عمل کرد که به سندیت خاطره خدشه‌ای وارد نشود؛ به عبارتی، اصالت خاطره باید حفظ شود و تدوین‌گر نمی‌تواند چیزی را از خود به اثر اضافه کند.

این نویسنده گفت: تدوین‌گر باغبانی است که به هرس کردن درختان می‌پردازد و با زدودن حشو و زواید مصاحبه آن را برای خواندن آماده می‌کند.

مهدوی اذعان کرد: یکی از نکات بسیار مهم و قابل ملاحظه در تدوین، رعایت لحن راوی است؛ چرا که همه افراد با یک لحن سخن نمی‌گویند؛ بنابراین، نویسنده وظیفه دارد بر اساس شخصیت و لحن راوی خاطره، دیالوگ‌ها را تنظیم کند و بر این اساس بهتر است خاطره با جملات ساده و غیر ادبی نوشته شود.

بنا به این گزارش کارگاه «تدوین در خاطره‌نویسی» به همت حوزه هنری و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با هدف ارائه نکاتی درباره مصاحبه و فنون تدوین به مدت یک هفته در حوزه هنری استان اردبیل برگزارشد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۹۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان گفت: پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد معرفی شد و در بین این آثار اثر تولیدات واحد هنر‌های نمایشی حوزه هنری استان نیز برگزیده شد. اکبر آیین افزود: پس از بازبینی آثار تولید شده از استان‌های مختلف کشور، ۱۴ گروه نمایشی توانستند برای حضور در پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد امتیاز لازم را کسب کنند.
وی ادامه داد: نمایش ۱۹۴۸ به نویسندگی و کارگردانی یاسر خالقی از شهرستان لنده تولید حوزه هنری استان توسط دبیرخانه جشنواره تئاتر بچه های مسجد پذیرفته شد. مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان گفت: این نمایش با زبانی طنز به اشغال فلسطین توسط اسراییل غاصب می‌پردازد و از کمدی تازه‌ای در بیان درام خود استفاده می کند که برای مخاطب جذابیت ویژه‌ای دارد. پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • سند آمایش سرزمینی ورزش استان ایلام تدوین شده است
  • کارگاه عکاسی «حاکی» حوزه هنری انقلاب اسلامی شاهرود افتتاح شد
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • فراخوان پویش سراسری «وعده صادق»
  • نقشه راه بهره‌گیری از دانش هسته‏‌ای در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تدوین می‌شود
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • زیرساخت‌های فرهنگی راکد اردبیل بازسازی می‌شود
  • باید ریل‌گذاری در آموزش عالی تغییر کند/ سند آمایش استان کرمان در حوزه آموزش عالی تدوین می‌شود
  • فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد