Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@22:19:15 GMT

معرفي ورزش تير و کمان

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۷۹۸۸۹

معرفي ورزش تير و کمان

خبرگزاري آريا -

معرفي ورزش تير و کمان
تيراندازي با کمان يا تير و کمان فعاليتي است که مي‌تواند به عنوان ورزش يا براي شکار يا براي جنگ استفاده شود. ابزار تيراندازي از يک کمان منحني شکل ويک تير که سرش يک سنگ يا فلز نوک تيز بود تشکيل مي شد وفرد تيرانداز با گذاشتن تير درکمان وکشيدن آن تير را پرتاب مي‌کرد.
تيراندازي با کمان در رشته هاي کمان‌هاي کامپوند، ريکرو و سنتي برگزار مي گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کمان ريکرو: اين کمان شامل قسمت‌هاي قبضه، بازو، سايت، پيپ سايت، استاب لايزر، زه است. اين کمان به کمان‌هاي قديمي تشابه بيشتري دارد و با اندکي تغييردقت و قدرت آن افزايش يافت. مسابقات آن در مسافت هاي18و30و70 متر برگزار ميگردد. مسافت 70 متر المپيکي است و در بخش‌هاي مردان، زنان، تيمي مردان، تيمي زنان، ميکس مردان و زنان برگزار مي‌شود. اين کمان بايد پس از استفاده اجزايش براي سالم ماندن جدا مي‌شود.
کمان کامپوند: اين کمان شامل قسمت‌هاي بازو، قبضه قرقره، سايت، پيپ سايت، استاب لايزر، شوکرو… است. اين کمان بسيار پيشرفته‌است و از لحاظ قدرت و دقت بسيار بهتر از کمان سنتي و ريکرو است. مسابقات آن نيز در مسافت هاي18و30و50 متر برگزار ميگردد. اين رشته المپيکي نيست. اين کمان از اول همراه با زه است و نيازي به جداسازي قطعات ندارد.
کمان سنتي:اين کمان بسيار ساده بوده و مانند کمان‌هاي اوليه است. يکي از ويژگي‌هاي جالب اين رشته ورزشي آن است که هرفرد با لباس محلي و خاص منطقهٔ خود در مسابقه شرکت مي‌کند.

تيراندازي با کمان در رشته هاي کمان‌هاي کامپوند، ريکرو و سنتي برگزار مي گردد
تيراندازي با کمان در پارالمپيک(مسابقه معلولين)
ورزش تير و کمان بيش از 30 سال در مسابقه پارالمپيک (مسابقه معلولين) قدمت دارد برنامه هاي پارالمپيک شامل دوبل، انفرادي، و تيمي است که امتياز بندي مسابقه دقيقا شبيه بازيهاي المپيک (بازي هاي افراد سالم) است مسابقات با کمي تغييرات زير نظر فدراسيون بين المللي تير و کمان برگزار مي شود. مسابقه پارالمپيک شامل ورزشکاران فلج مغزي، آسيب نخاعي، معلولين خفيف (دست و پا) و قطع عضوها مي شود. گرچه معلولين ديگر نيز از اين رشته ورزشي لذت مي برند. ورزشکاران معلول اولين بار در بازي هاي استوک مندويل در سال 1948 در مسابقه تيروکمان شرکت کردند و هم اکنون 37 کشور در بازي هاي پارالمپيک شرکت مي کنند .
ورزشکاران معلول و جانباز در مسابقات تير و کمان بصورت ايستاده يا بر روي ويلچر مي توانند در مسابقه شرکت کنند و در كل در سه نوع کلاسبندي تقسيم مي شوند .
تيراندازي با کمان در المپيک
رشته تير و كمان از همان دوره هاي نخست المپيک موردتوجه ويژه مسئولان برگزاري اين تورنمنت كه بيانگر ارزش ويژه آن است، قرار گرفت. ورزش تير و كمان در المپيک 1900 ،1904، 1908و 1920 برگزار شد كه در اين سال ها «هوبرت فن اينيس» با كسب شش مدال طلاو سه نقره نام خود را بر سر زبان ها انداخت. ورزش تير و كمان پس از وقفه اي طولاني در المپيک1972 مطرح شد و از المپيک1988 بود كه تيم ها تلاش فراواني براي كسب مدال هاي اين رشته به خرج دادند. در المپيك1996ركورد بيننده تلويزيوني براي اين رشته شكست.
فدراسيون جهاني فدراسيون جهاني تيراندازي با کمان
فدراسيون جهاني تيراندازي با کمان (World Archery Federation) نهاد اصلي اداره کننده و برگزاري مسابقات ورزش تيراندازي با کمان در جهان است.
اين سازمان در سال 1931 تأسيس شده و مقر آن در لوزان، سوئيس است. فدراسيون جهاني تيراندازي مسابقات تيراندازي با کمان در بازي‌هاي المپيک تابستاني، مسابقات قهرماني تيراندازي با کمان جهان و جام جهاني تيراندازي با کمان را برگزار مي کند.
گردآوري: بخش ورزشي بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۹۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برترین‌های مسابقات مینی گلف کشور در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ در پایان مسابقات مینی گلف قهرمانی کشور که به مدت ۳ روز به میزبانی سایت استاندارد مینی گلف اصفهان برگزار شد تیم‌های تهران و قم به ترتیب در بخش آقایان و بانوان بر سکوی قهرمانی ایستادند.

نایب رئیس انجمن مینی گلف کشور با بیان اینکه این مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد گفت: بیش از ۱۷۰ ورزشکار از ۲۴ استان کشور در این مسابقات حضور داشتند.

خانم جهانی افزود: این هفتمین دوره مسابقات کشوری مینی گلف بود که با حضور برترین‌های ایران برگزار شد سطح بسیار بالایی داشت.

وی گفت: این رقابت‌ها در کنار سنجش میزبان آمادگی ورزشکاران مینی گلف کشور فرصتی هم برای کشف استعداد‌های جدید بود تا از آنها در اردو‌های تیم ملی برای رویداد‌های بین المللی دعوت شود.

جهانی افزود: مینی گلف یکی از رشته‌های جذاب و پرهیجان ورزشی است که سن و سال در آن مطرح نیست و‌در حوزه قهرمانی می‌توان از سنین پایین تا سنین بالای ۶۰ الی ۷۰ در این ورزش فعالیت کرد.

نایب رئیس انجمن مینی گلف کشور با اشاره به جایگاه خوب ایران در آسیا گفت: ایران در سال‌های اخیر همواره جزو ۳ تیم برتر آسیا در مینی گلف بوده است و تلاش این است که در جهان هم بتوانیم جزو ۱۰ کشور برتر باشیم.

خانم جهانی افزود: با پایان این مسابقات قرار است برترین‌ها با حضور در تیم ملی به زودی راهی رقابت‌های بین المللی شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چهارسوی ورزش خوزستان
  • کارشناسان داوری علیه تصمیم جنجالی در انزلی
  • معرفی شهید سرسنگی به عنوان شهید شاخص استان یزد
  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد
  • برگزاری مسابقات تیراندازی با کمان کارگران گرامیداشت هفته کار و کارگر
  • معرفی برترین‌های مسابقات مینی گلف کشور در اصفهان
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • رکورد تیمی ریکرو بانوان ایران شکسته شد
  • تیراندازی با کمان کاپ جهانی| رکورد تیمی ریکرو بانوان ایران شکسته شد