Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چاقوسازی از نمونه صنایع کهن و تاریخی ایران زمین به شمار می‌رود که در طول قرن‌های گذشته، ضمن تامین نیاز بازار کشور به این کالا، تعداد قابل توجهی از صنعت کاران این رشته، در این رسته، مشغول به فعالیت بوده اند.

متاسفانه هرگاه از این رشته صنعتی سخنی به میان می‌آید ذهنیت بخش قابل توجهی از جامعه به سمت چاقو‌های خاص می‌رود که در قالب سلاح سرد معنا و مفهوم پیدا می‌کند، اما در واقع امر، در کنار تولید سلاح سرد که در مناطق دور افتاده کشور به عنوان ابزاری برای ارتقای ضریب ایمنی اشخاص در بیابان ها، کوه‌ها و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. مورد استفاده قرار می‌گیرد، تولیدات این صنعت در آشپرخانه منازل، قصابی‌ها و... نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کنار این اقلام، قند شکن، چاقوی قلم تراش (به عنوان یکی از اقلام مورد نیاز خوشنویسان) نیز تولید و عرضه می‌شود.

عزیز ا... رمضانی فرد، یکی از صنعتگران و تولیدکنندگان چاقو در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به چاقوی قلم تراش به عنوان یکی از اقلام تولیدی این رسته صنعتی و هنری اظهار کرد : چاقوی مذکور در زمره شاخص‌ترین و سرآمد‌ترین تولیدات این صنعت قابل تعریف است که مورد استفاده خوشنویسان و افراد و گروه‌های به اصطلاح مجموعه دار و کلکسیونر‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: متاسفانه ذهنیت غلطی در ارتباط با صنعت مذکور در جامعه شایع شده است که گویی فعالان این حوزه لزوما به تولید سلاح‌های سرد خاص برای افراد و گروه‌های خلاف کار مبادرت می‌ورزند، در صورتی که این تلقی از این صنعت با سابقه و کهن در این مرز و بوم، غلط و ناصحیح است.

رمضانی فرد تصریح کرد: البته می‌شود و می‌توان از تولیدات این صنعت در اقدامات بزهکارانه نیز استفاده کرد، اما این دلیل منطقی و متقنی برای مهجور شدن این صنعت به شمار نمی‌رود و آنچنان که بار‌ها و بار‌ها این جمله به گوش رسیده است یک فرد پزشک با استفاده از تیغ جراحی جان بیمار را نجات می‌دهد و فرد دیگری با استفاده غلط از تیغ یا چاقو، جان فرد دیگری را به مخاطره می‌اندازد یا حیات را از او سلب می‌کند.

وی افزود: می باید واقع بینانه برخورد شود و آنچنان که نمی‌توان به واسطه اینکه یک خودرو در اثر تصادف جان فرد یا افرادی را می‌گیرد، به قطع تولید یا ممنوعیت تردد اتومبیل مبادرت ورزید، می‌باید با در نظر گرفتن نکات مثبت و فرصت‌های بالقوه موجود در این صنعت، در راستای توسعه فرصت‌های شغلی، افزایش صادرات محصولات غیر نفتی و تامین نیاز جامعه بهره برد.

این فعال در حوزه تولید و عرضه چاقو گفت: شهر زنجان یکی از قطب‌ها و کانون‌های اصلی این صنعت در کشور محسوب می‌شود و اساسا چاقوی زنجان به عنوان یکی از سوغات‌های ویژه این منطقه از کشور، شهره و مطرح است.

رمضانی فرد در ادامه بیان کرد: چاقوی ضامن دار، دنده ای، پیوندی، میوه خوری، کاردِ آشپزخانه، شکاری، سلاخی، انوع قند شکن و چاقوی قلمتراش که سابقه ساخت آن به دوران صفویه باز می‌گردد مجموعه‌ای متنوع از تولیدات این صنعت محسوب می‌شود.

وی افزود: استیل، فولاد، فیبر، چوب و... از نمونه اقلامی است که می‌توان آن‌ها را به عنوان مواد اولیه مورد نیاز تولید چاقو نام برد.

این فعال در عرصه تولید و ساخت چاقو گفت: به واقع استیل و فولاد به عنوان تیغه چاقو یا کارد مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر یک از این دو فلز دارای خصوصیات خاص به خود است.

رمضانی فرد بیان کرد: چاقو‌های استیل از این مزیت برخوردارند که در اثر برخورد و مواجهه با آب یا رطوبت زنگ نمی‌زنند که این نوع خاص از چاقوها، عمدتا در آشپرخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و چاقو‌ها یا کارد‌هایی با تیغه‌های فولادی نیز به نسبت تیغه‌های استیل از مقاومت به مراتب بیشتری برخوردار هستند که عمدتا در قصابی‌ها و کشتارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا به دلیل چرب شدن تیغه این چاقو‌ها (در اثر تماس آن با دنبه وگوشت)، احتمال زنگ زدگی آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد، البته در صورت زنگار تیغه نیز می‌توان با دستگاه‌های خاصِ پرداخت، به براق سازی چاقو مبادرت ورزید که البته اهل فن قادر به چنین امری هستند.

وی در ارتباط با اقلام و دستگاه‌هایی که توسط چاقوسازان مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز اظهار کرد: آنچنان که عنوان شد دستگاه پرداخت یکی از اصلی‌ترین تجهیزاتی است که علاوه بر براق سازی کارد در تیز کردن آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که این دستگاه به دینام نیز شهره است که عنصر مکمل آن سنگ سمباده و نمد محسوب می‌شود.

این فعال در عرصه تولید و عرضه چاقو گفت: اره، گیره، چکش، سوهان، سندان و... از دیگر ادواتی است که فعالان این صنعت برای ساخت و تولید چاقو به آن نیازمند هستند.

صنعت چاقوسازی کشور صرفا به شهر زنجان خلاصه نمی‌شود

محمد توسلی، یکی از توزیع کنندگان کارد و چاقو  در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به واردات انبوه چاقو‌های خارجی در بازار کشور در  سالیان اخیر بیان کرد: متاسفانه حجم انبوهی از چاقو‌های خارجی در سایز‌ها و انواع مختلف وارد کشور شده است و این در شرایطی است که در داخل کشور امکان تولید اقلام مشابه آن وجود دارد.

وی افزود: به اعتقاد بنده، در شرایطی که توان داخلی کشور از امکان تولید این محصول برخوردار است واردات‌های این چنینی با هیچ منطقی سازگار نیست، زیرا به تدریج باعث از بین رفتن فرصت‌های شغلی بالقوه در این عرصه می‌شود.

توسلی گفت: برخی گمان می‌کنند تنها شهر تولیدکننده چاقو و کارد در کشور زنجان است در صورتی که شهر‌های دیگری همچون نجف آباد اصفهان نیز از ظرفیت‌های بالقوه تولید این محصول در کشور به شمار می‌رود و به موازات آن استادکاران این حوزه، در اقصی نقاط کشور به فعالیت در این عرصه مشغول هستند و با ترکیبی از هنر و ظرافت‌های خاص به خود، به تولید محصولاتی مبادرت می‌ورزند که تعجب و تحیر بسیاری از توریست‌ها و جهان گردان خارجی را به همراه دارد.

وی افزود: تولید چاقو و کارد در کشور، به دو شیوه سنتی (دستی) و صنعتی انجام می‌پذیرد که طبیعتا تولیداتی که با دست انجام می‌پذیرد از حیث ظرافت و قیمت از ارزش بسیار بیشتری برخوردار هستند.

این فعال در عرصه توزیع و عرضه کارد و چاقو گفت: متاسفانه برخی از توزیع کنندگان غیر مجاز در کنار کارد و چاقو به عرضه برخی از اقلام همچون پنجه بوکس، قمه و... مبادرت می‌ورزند و فعالیت این طیف باعث بدنام شدن فعالانی می‌شود که در تولید و عرضه این محصول، قواعد و ملاحظات لازم را لحاظ می‌ کنند.

وی افزود: به واقع این طیف از فعالان غیر مجاز هستند که با توزیع برخی از محصولاتِ نامتعارف، امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازند و اسباب و زمینه بروز برخی از رفتار‌های خشن در جامعه توسط افراد و گروه‌های بزه کار و به اصطلاح اراذل و اوباش را فراهم می‌سازند.

توسلی گفت: متاسفانه سوء استفاده و اقدامات خلاف کارانه در هر عرصه‌ای باعث مخدوش شدن فعالیت سالم صنوفی می‌شود که در کسب و کار خویش ضوابط و قواعد قانونی را اعمال می‌کنند و این نارسایی است که مختص این صنف نیست و در صنوف دیگر نیز بروز تخلفات می‌تواند فعالیت قانونی دیگر گروه‌های قانونمند را، تحت الشعاع قرار دهد.

وی افزود: به اعتقاد بنده می‌باید با حمایت هر چه بیشتر از این صنعت بستر و زمینه نابودی، انزوا و رخوت این صنعت از بین برود و در واقع امر تاکنون نیز حیات این فعالیت تولیدی مرهون تلاش و همت استادکارانی است که با علاقه و تمایل خویش در بقاء این رسته شغلی، موثر واقع شده اند در غیر اینصورت با توجه به وفور عمده چاقو‌ها و کارد‌های خارجی، قریب به ۱۵ تا ۲۰ سال پیش فاتحه این صنعت خوانده می‌شد.

امید آن می‌رود با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و موثر، زمینه حمایت و پشتیبانی شایسته‌تر از این صنعت در کشور تامین و فراهم شود و البته به موازات آن با نظارت‌های دقیق و هدفمندتر، عرصه برای فعالیت افراد و گروه‌هایی که بصورت غیر مجاز و غیر قانونی به عرضه برخی از اجناس، اقلام و محصولاتی که عمدتا از سوی گروه‌های خلافکار و بزهکار مورد استفاده قرارمی گیرد، تنگ و محدودتر شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۸۱۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)

پس از آنکه در نیمه دوم سال 1366 تا تیر 1367 که ایران قطعنامه 598 را پذیرفت، متاثر از افزایش تسلیح عراق توسط شوروی، استفاده گسترده از سلاح شیمیایی، کمک‌های اطلاعاتی غرب به ویژه آمریکا به صدام حسین و توسعه جنگ به خلیج فارس در چارچوب جنگ نفتکش‌ها، موقعیت ایران در صحنه نبرد متزلزل شد و ایران در تصمیمی عاقلانه قطعنامه 598 را پذیرفت.

کاهش حضور مردم در جبهه‌ها نسبت به سال‌های نخست جنگ نیز شرایط را پیچیده‌تر کرده بود و تصور می‌شد مردم از جنگ خسته شده‌اند.

پس از پذیرش قطعنامه از سوی ایران، صدام تصور کرد ایران در آستانه از دست دادن همه جبهه‌هاست و بر حملاتش شدت بخشید. اینجا بود که ملک فهد به صدام حسین با اشاره به روحیه ایرانی‌ها یک توصیه کلیدی کرد که باعث شد صدام حسین نیز چند هفته بعد قطعنامه را بپذیرد.

پس از آن نیز حملاتی انجام شد که این بار مردم در جبهه حضور گسترده یافتند و مشخص شد پادشاه عربستان درک درستی از روحیه ایرانی دارد. روایت ظریف را از آن روزها و توصیه‌ای که پادشاه عربستان به صدام کرد، می‌بینید و می‌شنوید.

 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مشاجره لفظی صدام حسین در دادگاه با قاضی ؛ صدام به قاضی چه جمله‌ای گفت؟ (فیلم) ببینید | کشتی لاکچری صدام حسین با سرویس بهداشتی طلاکاری شده

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان مرکزی سفر می‌کند
  • رویداد ملی بازی آرا، کمک به صنعت تولید بازی در کشور
  • ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران صنعتی
  • ساخت نخستین ابرترانسفورماتور ۵۰۰ مگاولت آمپر کشور در زنجان
  • ایران در سایه تهدید بحران سالخوردگی
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • شیراز؛ اولین شهر ایرانی که صاحب یک روز در تقویم شد
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)