نگاهی به فیلم مردی بدون سایه|وقتی علیرضا رئیسیان از روی دست کرمپور تقلب نوشت
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۸۱۴۰۲
روایت پلیسی که به فیلم الصاق میشود، غلط املایی روایی فیلمساز است. چهل سالگی و این فیلم ثابت میکند که رئیسیان دریافت دقیقی از نحوه دخالت پلیس و دستگاه قضایی در پروندههای مختلف ندارد. ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۰ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم- ایمان هادی
آخرین ساخته علیرضا رئیسیان برخلاف خلاصه داستانی که در فضای مجازی منتشر شده و قرار بود فیلمی درباره قتلهای زنجیرهای باشد، هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تمی که رئیسیان در «چهل سالگی» و «دوران عاشقی» دنبال میکرد. فیلم «مردی بدون سایه» در کنار دو فیلم دیگر، در کارنامه رئیسیان تبدیل به یک سه گانه میشود. سهگانهای که نوع پرداخت و تم آن صرفا متفاوت است و اصل روایت و تم نسبت به آثار قبلی همین فیلمساز، تغییری نکرده است.
اگر دوران عاشقی روایت مردی بود که با یکی از اقوام نزدیک رئیس شرکتش رابطه دومی را آغاز کرده، موقعیت این مرد در فیلم تازه، شباهت فراوانی به موقعیت فواد (امیر آقایی) دارد. یا به عنوان نمونه در چهل سالگی روایت مردی را شاهد بودیم که همسرش را به سادگی در مقابل معشوقه سابقش قرار میدهد و یک آزمون وفاداری و ارزیابی از همسرش را شکل میدهد.
اگر سه فیلم اخیر رئیسیان را یک سه گانه فرض کنیم، با یک مثلث روبرو هستیم که تمامی اضلاع آن شبیه یکدیگر هستند که درمیان اضلاع آن، جهان تازهای را کشف نمیکنیم و با همان مناسبات رایج اجتماعی – خانوادگی طبقه متوسط در سینما، خیانت یا ظن خیانت در روابط زناشویی، همچنان دست به گریبان هستیم. مرد روشنفکری که به نام ماهان کوشیار (علی مصفا) که فیلمی علیه خشونت منتج از شک و ظن و خیانت ساخته است و در نهایت خودش به همان عقوبت دچار میشود.
فیلم جهان پرکششی ندارد و در دایرهای که رئیسیان طی چند سال اخیر ترسیم کرده، به صورت تماتیک با همان گزارههای نمایشی سریالهای ترکی مواجهیم و ارزیابی اجتماعی فیلم فراتر از سریالهای ترکی با مثلث و مربع عاشقانه نمیرود.
اگر واقع بینانه فیلم را ارزیابی کنیم، این فیلم بازتکرار «پل چوبی» مهدی کرمپور، دوست صمیمی علیرضا رئیسیان است. تکرار روایت پل چوبی با افزودن سیر تعلیق ظن و شک، یادآور تقلبهای دوران مدرسه است که در کلاس سینما، علیرضا رئیسیان از روی دست مهدی کرمپور تقلب مینویسد و نحوه مکالمه و برخورد بازیگر جوان فیلم صوفی و دیوانه با علی مصفا، بازهم تقلب دراماتیک کوچکی از فیلم اخیر کرمپور محسوب میشود.
از کارگردانی با ظرافت رئیسیان هم خبری نیست و لیلا حاتمی که همواره برگ برنده رئیسیان است، این بار در اثر کلیشهپروری کارگردان تبدیل به نقطه ضعف اساسی فیلم تبدیل میشود. جهان فکری و گفتمان فکری کارگردان ضعیفتر و کاملا تکراری شده و پر از کلیشه است. فضای ذهنی کارگردان محدود میشود به ساختن روایتی درباره عشق و خیانت، با این تفاوت که در فیلم اخیر گزاره ظن و شک، چاشنی فیلم میشود که محمد علی سجادی، روایت پرکششتری را سالها قبل با عنوان شیفته ساخته است.
اشتباه بزرگ کارگردان، علی مصفاست. بازیگری که امتحان پس داده است و نمیتواند فیلم را ارتقا دهد و موجب پسرفت و ضعیفتر شدن فیلم میشود. در جهان واقعی او لیلا حاتمی زن و شوهر هستند و عجیب است که این زوج در مقابل دوربین نمیتوانند زن و شوهری رئال را ارائه دهند و کارگردان از رابطه این زوج به نفع فیلمش استفاده نکرده است به همین دلیل، لیلا حاتمی که میتوانست برگ برنده فیلم باشد، تبدیل به نقطه ضعف میشود.
روایت پلیسی که به فیلم الصاق میشود، غلط املایی روایی فیلمساز است. چهل سالگی و این فیلم ثابت میکند که رئیسیان دریافت دقیقی از نحوه دخالت پلیس و دستگاه قضایی در پروندههای مختلف ندارد.
یک کاراگاه و بازجو با بازی فرهادی اصلانی چندین پرونده مرتبط با شخصیتهای فیلم را به صورت همزمان دنبال میکنند، بررسی ورود غیر قانونی شخصیت علی مصفا به خانه فواد دشتآرا از ماموریتهای پلیسی کلان و بازجوییهای حرفهای نیست. در واقع با استناد به واقعیت و نحوه رسیدگی پلیسی، شخصیت بازجو کاملا اضافی است. نحوه رسیدگی به چند پرونده همزمان، تقریبا به یک شوخی گل درشت دراماتیک شبیه است.
اما نکته حائز اهمیت نحوه برخورد با شخصیت مرد است. جنون آنی مرد در مقابل همسرش و با توجه به پذیرفتن روایت همسر صاحبخانه دال بر کشته شدن سایه، چقدر میتواند به شخصیت اصلی مرد روایت، الصاق شود؟ فرآیند دراماتیک فیلم بر تغییر رویه مرد و کنشگری غیر متعقلانه، اشتباه است. او در مقابل خشونت مردی که خواهرش در یک انتقام ناموسی کشته شده، آنقدر خشونت آمیز برخورد نمیکند که انتظار داشته باشیم، ناگهان اقدام به کشتن همسرش کند. اگر هم چنین باشد، به چیدمان فرآیند دراماتیک، تیپکال روشنفکر پرسوناژ علی مصفا شباهت ندارد. باید این نکته را یادآوری کنیم که علی مصفا در ساختن سیر تغییر شخصیت این کاراکتر از مرد اهل تعامل و گفت و گو به یک قاتل ناموسی، سوپرناتوانترین بازیگر سینمای ایران است.
شاید حضور مینا وحید که در نگارش فیلمنامه نقش اساسی دارد به جای لیلا حاتمی هم کمک شایانی به فیلم میکرد که متاسفانه چنین نشد. فیلمسازانی نظیر رئیسیان در سینمای ایران بیشتر به دلیل فعالیتهای صنفیاشان و نحوه ارتباطشان با سازمان سینمایی و گرفتن بودجه از فارابی به دلیل کنشگری صنفی برند هستند، اما در میدان بازی سینما، تواناییهای فیلمسازیشان دایره محدودی دارد و صرفا تلهفیلمهای سردستی از نمونههای سریالهای ترکی درباره عشق و خیانت را بازفراهم آوری میکنند.
انتهای پیام/
R1439/P/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجرمنبع: تسنیم
کلیدواژه: سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۸۱۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف ۲۵ مورد تقلب با دستگاه های الکترونیکی در کنکور ۱۴۰۳
به گزارش جام جم آنلاین، عبدالرسول پورعباس امروز در حاشیه مراسم نکوداشت اساتید نمونه کشوری در گفت و گو با خبرنگاران در مورد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در اردیبهشت گفت: کنکور ۱۴۰۳ یکی از ایمن ترین آزمون های سراسری بود و یا صحت کامل برگزار شد واقعا مردم خیلی خوب با سازمان سنجش همراهی کردند و فریب بازی شبکه های زیرزمینی را ه داوطلبان را اغفال می کنند نخوردند.
وی ادامه داد: در مجموع ۲۵ مورد تقلب در ابتدای جلسه آزمون روز پنجشنبه صبح (۶ اردیبهشت) شناسایی شد که داوطلبان تلاش کرده بودند دستگاه های الکترونیکی با خود داخل جلسه ببرند و در لحظه شناسایی شدند.
پورعباس گقت: این دستگاه ها در حد دستگاه های جاسوسی و پیچیده بود ولی تلاش های ما در مسیر اعمال امنیت به ثمر نشست. این افراد به نیروی پلیس امنیت تحویل شدند.
رییس سازمان سنجش آموزش کشور بدون اشاره به که این داوطلبان از کدام شهرستان ها یا استان ها بودند یا جنسیت داوطلبان متقلب نیز گفت: این افراد به هیات های بدوی و هیات های تجدید نظر ارجاع می شوند و معمولا برای این داوطلبان محرومیت کمتر از ۵ سال نداریم.
وی در مورد زمان برگزاری مجدد آزمون سراسری نوبت اول برای آن دسته از داوطلبان سیلزده روز پنجشنبه گذشته نیز توضیح داد: آزمون فقط صبح روز پنجشنبه برای ابن شهرستان دوباره برگزار میشود.