Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرچه چند سالی است با راه‌اندازی شرکت سهامی زراعی، دشت ناامیدی به دشت آبادانی خوشاب رقم خورده ‌اما این روزها باغات سربیشه دچار آفت کرم چوبخوار شده و به مرگ خاموش گرفتار شده‌اند. ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۱ استانها خراسان جنوبی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، روزگاری اسمش دشت ناامیدی بود، خشکسالی‌های 20ساله، کمی آب، مشکلات کشاورزی و دامداری رمقی برای کشاورزان نگذاشته بود و آن گونه که کربلایی علی می‌گوید نام دشت تنها خوشاب بود اما خبری از آبادی و کشاورزی نبود و تعدادی از مردم منطقه به علت خشکسالی رمقی برای کشاورزی نداشتند و فکر مهاجرت در سز می‌پروراندند و چه بسا برخی از کشاورزان نیز به شهر مهاجرت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که عمری است در روستاهای مرزی درح زندگی می‌کند و کشاورزی تنها راه گذران زندگی‌اش  است افزود: قهر طبیعت و خشکسالی‌ها تیشه به ریشه درختان تنومند با قدمت چند ساله زده است.

اما چند سالی است که از دشت خوشاب خبرهای خوشی می‌رسد و به گفته اهالی دشت ناامیدی خوشاب با تأسیس یک شرکت تعاونی سهامی زراعی منافع دشت به 12 روستای حاشیه مرز برمی‌گردد.

خشکسالی از عوامل طغیان آفت چوبخوار در خراسان جنوبی استآفت کشاورزان مهاجر در لرستان؛ سلامت مردم در خطر استخراسان‌رضوی| آفت دلالی بلای جان طلای سرخ؛ زعفران‌کاران تایباد خواهان حذف واسطه‌‌ها شدند

با اینکه در بخش درح سربیشه با راه‌اندازی شرکت سهامی زراعی خوشاب روزهای خوش در انتظار روستائیان اطراف این دشت است اما آفت کرم چوبخوار که نتیجه حضور دو دهه خشکسالی است بهره‌برداران بخش کشاورزی را دچار مشکل کرده و مرگ خاموش باغ‌های آنان را رقم زده است.

سالها پیش خشکسالی‌ها که به اوج رسید، امید کشاورزان را از دشت خوشاب سربیشه به کلی ناامید کرد به طوری که هرگاه گذر کشاورزان و دامداران به این دشت می‌افتاد آهی می‌کشیدند و می‌گفتند امیدی به آبادانی آن نیست و بالاخره با تأسیس شرکت سهامی زراعی خوشاب اکنون به دشتی آباد تبدیل شده است.

گفته‌های مدیر جهاد کشاورزی سربیشه حکایت از این دارد که 240 نفر از اهالی روستاهای بخش درح با ایجاد شرکت سهامی زراعی و حفر دو حلقه چاه در 850 هکتار نه تنها آبادی را در خوشاب به ارمغان آوردند بلکه زمینه ساز امنیت با حضور مردم در روستاهای مرزی شدند.

جوادی در گفت‌گو با تسنیم با بیان اینکه همه امکانات و تجهیزات در دشت خوشاب به صورت مکانیزه است گفت: در این دشت انواع محصولات اعم از گندم، جو و زیتون تولید می‌شود و عالوه بر محصولات کشاورزی، دامداران به پرورش دام سبک اشتغال دارند.

وی افزود: این روزها دشت خوشاب که روزگاری به دشت ناامیدی تبدیل شده بود به صورت دشت آباد درآمده و الگویی موفق از کارآفرینی مردم است که می‌تواند به عنوان الگو ترویج یابد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار داشت: متأسفانه مدتی است آفت چوبخوار به مهم‌ترین دغدغه این روزهای باغداران سربیشه شده است و این آفات نتیجه 20 سال استمرار خشکسالی است که برجان 500 هکتار از باغات سربیشه افتاده است.

وی بیان کرد: این آفت گلوی درختان زردآلو، بادام و گردو را سخت می‌فشارد و در نقاطی که آفت هجوم آورده تنها راه عالج، قطع درختان است و باید دو میلیارد تومان اعتبار به شهرستان اختصاص یابد تا این آفت را از بین ببریم.

جوادی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از مرگ خاموش درختان تنها راه مقابله با آفت، قطع درختان است گفت: این آفت از درجه سه به درجه یک تبدیل شده که باید هرچه سریع‌تر هرس شود.

وی از خسارت 15 میلیارد تومانی به باغات سربیشه خبر داد و افزود: 500 هکتار از مزارع کشاورزی در محاصره این آفت نباتی قرار گرفته است و باغداران و کشاورزان نیز باید برای از بین بردن این آفت پیشقدم شوند.

انتهای پیام/ش

R41348/P4001/S6,56/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۸۱۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان مازندران از ورود و توزیع روزانه ۸۰۰ تا هزار تن کود کشاورزی بین کشاورزان شالیکار استان خبر داد.


رضا افراسیابی افزود: برای توسعه کشت برنج و حمایت از کشاورزان، تامین و توزیع کود‌های کشاورزی مورد نیاز استان، روند افزایشی داشت.


وی ادامه داد: با هماهنگی‌های بعمل آمده با مبادی تامین کود‌های کشاورزی و مجتمع‌های پتروشیمی تولید کود اوره در کشور، در حال حاضر روند تامین و توزیع کود‌های کشاورزی مورد نیاز با توجه به شروع فصل کشت برنج در استان، روند افزایشی داشته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر روزانه بین ۸۰۰ تا هزار تن کود کشاورزی وارد استان شده و از طریق حواله الکترونیک و براساس نیاز هر منطقه بین کشاورزان متقاضی توزیع می‌شود.

دیگر خبرها

  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان