Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-27@12:56:11 GMT

پرداخت سالانه ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۸۲۶۰۵

پرداخت سالانه ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی در ایران

خبرگزاری تسنیم: حقی فام، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در نشست چالش‌های اقتصاد صنعت برق که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، با اشاره به انحراف در اقتصاد انرژی اظهار داشت: در موضوع اقتصاد برق مباحث مختلفی مثل یارانه انرژی، تعرفه‌های مصرف و صادرات، محیط زیست و ارتباط با سایر نهاد‌ها مطرح شده است، اما هنوز نتوانسته ایم درخصوص این مباحث به یک اجماع برای راهکار‌های برون رفت از چالش‌ها دست پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشست توسط شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در چارچوب یکی از پیش نشست‌های پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

این عضو کمیته علمی پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در این نشست تصریح کرد: موضوع صنعت برق یک موضوع جاری در تمامی شئونات کشور است و حتی محیط زیست نیز از این اقتصاد معیوب در انرژی ضربه می‌خورد.

ایران سالانه ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کند

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با استناد به آمار آژانس بین المللی انرژی گفت: کشور ما سالانه بالغ بر ۴۵ میلیارد دلار یارانه انرژی اختصاص می‌دهد. بر اساس آخرین آمار برخلاف سال‌های قبل که چین به نسبت جمعیت خود در رتبه اول جهانی قرار داشت در حال حاضر ایران رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

حقی فام گفت: باید هرچه زودتر در مورد یارانه انرژی و به خصوص برق راهکاری اندیشیده شود و باید موضوع را با نخبگان در میان بگذاریم و با شکل گیری ادبیات مشترک، سیاستگذاران کشور به این بحث‌ها توجه کنند تا در مسیر مناسب حرکت کنیم. باید به صورت تخصصی با موضوعات برخورد کنیم به طوری که در تمام دنیا دانشکده‌هایی که بر روی اقتصاد کار می‌کنند فن و اقتصاد را در کنار هم قرار می‌دهند.

اقتصاد برق در حال احتضار است

عضو کمیته علمی همایش اقتصاد مقاومتی در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد برق این روز‌ها وضعیت قابل قبولی ندارد اظهار داشت: بخش‌های بسیار زیادی زیرمجموعه صنعت برق هستند. تنها زمانی می‌توان گفت: اقتصاد برق در وضعیت مطلوبی قرار دارد که همه زیرمجموعه‌ها و نهاد‌های این صنعت، بدون حمایت بتوانند سرپا بمانند و به فعالیت خود ادامه دهند؛ درحالیکه اکنون این شرایط برقرار نیست.

عدم شفافیت خروجی نهاد‌ها در وضعیت یارانه‌ای انرژی

این استاد دانشگاه ادامه داد: مهمترین چالش ما در نظام یارانه‌ای این است که سهم بخش‌های مختلف از انرژی در مقایسه با خروجی آن‌ها مشخص نیست و به اصطلاح میزان دریافتی یارانه انرژی در مقابل خروجی نهاد‌ها شفاف نیست.

وی با تاکید بر اینکه همسان سازی بین سیاست در مجموعه انرژی وجود ندارد تصریح کرد: بخشی نگری در صنعت برق آفتی است که امروز گریبان اقتصاد برق را گرفته است و ما امروز هیچ سیگنال پایداری را نمی‌توانیم به بخش خصوصی صادر کنیم.

حقی فام در بخش پایانی سخنانش گفت: در حال حاضر بخش بسیار کمی از محصولات در بورس انرژی عرضه می‌شود؛ بنابراین کشف قیمتی که در این سازوکار محقق می‌شود، واقعی نیست. برای موضوع رگولاتوری نیز باید از تمامی جوانب به مسائل نگاه کنیم.

منبع: فردا

کلیدواژه: یارانه انرژی توانیر اقتصاد برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۸۲۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید

مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب، گفت: تولید آب شرب در این جزیره توسط دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن است که هزینه‌های میلیاردی به دنبال دارد. - اخبار استانها -

شهرام داوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در قشم اظهار داشت: در حال حاضر برای تولید هر مترمکعب آب در جزیره قشم باید 25 هزار تومان پرداخت کرد که 17 هزار تومان آن توسط سازمان منطقه آزاد قشم پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط تولید آب بسیار گران است و باید در مصرف آن صرفه‌جویی کرد، تصریح کرد: برای تامین آب شرب جزیره، سازمان منطقه آزاد قشم رقمی در حدود 224 میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به طرحهای آبرسانی اجرا شده در جهت افزایش تولید آب در قشم، خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال میزان تولید آب در این منطقه از 23 به 27 هزار مترمکعب افزایش یافته است.

داوری قدیمی بودن لوله‌های انتقال آب در برخی از مناطق قشم به ویژه در بافت قدیم را از جمله مشکلات حال حاضر آبرسانی در این جزیره عنوان کرد و گفت: نوسازی این خطوط انتقال از برنامه‌های مهم این شرکت است که امیدواریم بتوانیم در سالجاری بخش قابل توجهی از آن را انجام دهیم.

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند
  • زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • تحولات خیره کننده حاصل از تلاقی فین تک با مدیریت درآمد شرکت های هواپیمایی