Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشریه ایتالیایی «ائوروپاتودی» با اشاره به راه اندازی مکانیزم اروپایی برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران نوشت: اروپا با دور زدن تحریم های واشنگتن علیه ایران به ترامپ سیلی زد.

به گزارش صدای ایران به نقل از نشریه ائوروپاتودی، آمریکا پس از خروج از برجام، تحریم ها علیه ایران را آغاز کرد، اما فرانسه، آلمان و انگلیس مکانیزمی را برای حفظ شرکت های اروپایی راه اندازی کردند که سیلی به ترامپ محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
این نشریه نوشت: اگر آمریکای ترامپ می خواهد خط مشی سخت و تحریم علیه ایران را به جلو ببرد، آزاد است، اما اروپا قصد دارد به مبادلات با جمهوری اسلامی ادامه دهد و به توافق هایی که در برجام امضا شده، احترام بگذارد. فرانسه، آلمان و انگلیس با تهران یک کانال برای پرداخت ها موسوم به 'اینستکس ' برای تسهیلات مبادلات مالی راه اندازی کردند و با این کار، شرکت های اروپایی را از تحریم های آمریکایی حفظ کردند. این شرکت که مقر آن در پاریس خواهد بود، بخش اقتصادی توافق هسته ای را حفظ می کند. مکانیزم مالی ویژه در نشست غیر رسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بخارست از سوی وزرای خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس معرفی شد. 
بر اساس بیانیه این سه کشور، اینستکس ابتدا برروی بخش های اساسی تر برای ملت ایران متمرکز می شود و از تجارت دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات کشاورزی حمایت می کند. اینستکس در دراز مدت به روی اپراتورهای اقتصادی کشورهای ثالث که می خواهند با ایران روابط تجاری داشته باشند، باز خواهد شد. فرانسه، آلمان و انگلیس تاکید دارند که عملکرد این سیستم مشروط به احترام ایران به برجام است. 

حمایت اتحادیه اروپا 
به نوشته ایرنا، فدریکا موگرینی نمانیده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این ابتکار حمایت کرد و اظهار داشت که این مکانیزم باعث تجارت قانونی با ایران می شود، همانطور که در برجام نیز پیشبینی شده بود. اتحادیه اروپا به طور کامل از اجرای توافق هسته ای حمایت می کند. 13 گزارش آژانس هسته ای وجود دارند که حاکی از احترام کامل ایران به تعهدات خود است و این یک عنصر کلیدی برای امنیت منطقه محسوب می شود. 

برخورد میان ایتالیا و اسپانیا 
این مکانیزم موجب ایجاد بحرانی دیپلماتیک میان ایتالیا و اسپانیا شد که نزدیک بود اجرای آن را متوقف کنند. مشکل اصلی در فرمت این مکانیزم بود که در ابتدا متشکل از کشورهای موسوم به E3 (انگلیس، فرانسه و آلمان) بود اما سپس ایتالیا نیز در این گروه گنجانده و تبدیل به E4 شد. مادرید، فدریکا موگرینی نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا را متهم به طرفداری از ایتالیا کرد. اسپانیا نمی خواهد که در متن پایانی اشاره به E4 شود زیرا این موضوع به رسمیت شناختن نقش ایتالیا خواهد بود. 

فرمت مذاکرات 
فرمت E4 از یک سال پیش برای مقابله با بحران های منطقه ای ( سوریه و یمن) ایجاد شد تا با ایران با آن مقابله شود. لوکا جانسانتی سفیرسابق ایتالیا در ایران در توییتر خود نوشت: گفت و گوی اتحادیه اروپا با ایران در باره منطقه نمی توانست با همان فرمت برجام باشد زیرا این برای ایران قابل قبول نبود، سرویس دیپلماتیک اقدامات خارجی (Seas) و سه کشور E3 از ایتالیا خواستند تا به این گروه اضافه شود و ایران نیز آنرا پذیرفت. فرمت جدید این گفت وگوها را امکان پذیر کرد. 
پنجشنبه شب آلمان، فرانسه و انگلیس، به صورت رسمی کانالی به نام INSTEX مخفف Instrument in Support of Trade Exchanges یا همان «ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری» به منظور تبادل مالی با ایران ایجاد کردند.
بر اساس این گزارش، پاریس میزبان کانال مالی است و یک بانکدار برجسته آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده دارد. انگلیس هم رئیس هیأت نظارت است و از هر کدام از این کشورها هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت. دیگر کشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سه ‌کشور بپیوندند.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: روزنامه ایتالیایی دور زدن تحریم های ایران اروپا ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۸۳۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!

به گزارش همشهری‌آنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

کد خبر 847432 برچسب‌ها ناصر کنعانی انگلیس ایران و آمریکا خبر ویژه کانادا

دیگر خبرها

  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات