Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ محمدباقر قالیباف در نخستین اجلاسیه سراسری مسئولین کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در مرکز امامت مشهد اظهار کرد: چهل سال از انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشتیم و چهل سالگی در فرهنگ الهی نقطه اوج حوزه‌های جسمانی و مادی با ترکیب مسائل عقلی و روحی است و در همین چهل سالگی انقلاب باید این فرصت را پیدا کنیم که یک نگاهی به گذشته خودمان داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اعمال انواع توطئه‌های دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران افزود: اگر یک درصد این توطئه‌ها علیه کشوری دیگر اعمال می‌شد قطعاً فروپاشی را در پی داشت، ولی وضعیت ما در استقلال، آزادی، جمهوریت و اسلامیت به سمت عالی در پیش است و ما در این حوزه در میان کشور‌های دیگر بی‌نظیر هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: البته ما ضعف‌هایی هم داریم و این ضعف‌ها در گرایش‌ها و اعتقادات نیست بلکه در حوزه ساختاری است اینجاست که در چهلمین سالگرد انقلاب باید به آن بپردازیم و متأسفانه یکی از اشکالات جدی ما این است که از دولت‌سازی و اداره کشور مدلی را طراحی نکردیم.

وی اظهار کرد: هر کشوری با هر مبانی فکری و باوری که دارد اداره می‌شود و در اداره کار و در محیط اجرایی الزاماتی وجود دارد که باید اجرا شود و در جایی این الزامات با آرمان‌های ما تعارض پیدا می‌کند یا باید این تعارضات را حل کرد و یا آن را کنار گذاشت که اگر کنار گذاشته شود نسبت به باور‌های مردم خلل ایجاد خواهد شد و اگر بخواهیم آن را حل کنیم چگونگی حل آن مهم است اینکه با روش‌های مبتنی بر ارزش‌ها حل کنیم یا بر اساس فرهنگ سرمایه داری و لیبرالیسمی؟

قالیباف با اشاره به اینکه ما در مباحث اجرایی در خصوص الزامات اجتماعی هیچ وقت به صورت دقیق و روشن ننشسته‌ایم آن را حل و فصل کنیم، ادامه داد: مثلاً در بحث فیلترینگ به جای حل و فصل، این موضوع آن را سیاسی کردند.

وی تصریح کرد: هنوز معلوم نیست پارادیم اقتصادی ما چیست و هنوز روی این موضوع به بحث ننشسته ایم. در ۴۰۳ میلیون حساب سپرده بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد سود سپرده است. این‌ها مال چه کسانی است؟ همه این افراد بر اساس قانون از مالیات معاف هستند بیش از ۸۵ درصد این سود‌ها به کمتر از ۲ درصد صاحبان سهام تعلق می‌گیرد و این سیستم بانکداری و نقدینگی ماست!

قالیباف ادامه داد: ما ۱۲ هزار قانون داریم که در تضاد هم هستند که قانونمندان قانون شکن از همه این قانون‌ها استفاده کرده و از وام‌های کلان بهره مند می‌شوند، ولی کسی که ۵ میلیون وام درخواست دارد نوبت به او نمی‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه مشکل ما نداشتن منابع انسانی و مالی نیست بلکه ناکارآمدی است، خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه محل حل مشکلات جامعه، حکومت و مشکلات بین جامعه و حکومت است.

قالیباف افزود: امروز بی‌توجهی به نخبگان و جوانان و عدم استفاده از ظرفیت آنان سبب شده ما نتوانیم مشکلات پیش رو را حل کنیم. سیستم مدیریت ما در کشور یک سیستم خسته و بسته و منفعل است و اگر کاری نکنیم باید زیر ذلت دشمن برویم.

وی با اشاره به مسئله FATF گفت: هدف FATF که در رأس آن آمریکا و انگلیس است این است که می‌خواهد هر کشوری که در برابر خواسته‌های سرمایه داری بایستد آن را از چرخه اقتصاد جهانی حذف کند. آمریکا وقتی نتوانست هژمونی و سیطره خود را با شورای امنیت، سازمان ملل، بانک جهانی و قدرت سخت در ایران پیاده کند رویکرد خود را به قدرت نرم و هوشمند تغییر داد و بحث FATF را مطرح کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: ما نظامی داریم که در مقابل استکبار ایستاد و باید موضوع FATF را دقیق دنبال کرد ما از FATF نباید عبور کنیم بلکه باید نسبت به آن تصمیم‌گیری کنیم. اساس مذاکره با آمریکا را نظام تصمیم گرفت، ولی در چگونگی، اجرای مذاکره را به روش مبارزه انجام ندادند.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 محمدباقر قالیباف فیلترینگ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۸۴۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطهری؛ مدافع کیان سیاسی قرآن کریم

این رویکرد البته در زندگی علمی و سیاسی ایشان بسیار جدی است در حدی که می توان به عنوان سیره و روش علمی و عملی از آن نام برد. با این نگاه شهید مطهری را از جنبه غیرت دینی نسبت به تعرض به ساحت سیاسی قرآن کریم نیز باید معلم و الگو برای محققان و مفسران بدانیم.

سرنخ‌هایی از جهاد علمی استاد شهید در دفاع از کیان سیاسی قرآن و همین‌طور فهم صحیح از آیات سیاسی را برای نمونه در کتاب «آشنایی با قرآن» شهید مطهری می‌توان گزارش کرد که محصول جلسات تفسیری ایشان است و عملاً پاسخی به برداشت‌های غلط گروه‌های التقاطی دوران شکل‌گیری و عصر آغازین انقلاب اسلامی همچون برداشت‌های مارکسیستی منافقان، برداشت‌های سوسیالیستی افرادی چون شریعتی یا افرادی لیبرال مسلک همچون بازرگان و... است. کتاب‌های دیگر شهید مطهری مانند امامت و رهبری، ولاها و ولایت‌ها، علل گرایش به مادیگری و... نیز همگی در چنین فضایی قابل معرفی‌اند.

مبارزه با برداشت‌های سیاسی نادرست از قرآن

ایشان در مواجهه با قرآن کریم آن را دارای یک نظام فکری جامع می‌داند که نظام سیاسی بخشی از آن است. برای همین ذیل آیاتی مثل خمس که دیگران نگاهی عادی به آن‌ها دارند با رویکرد نظام اسلامی به آن می‌نگرد. بیان شهید مطهری را در مورد آیه انفال و خمس در جلد سوم آشنایی با قرآن ایشان ببینید: «چهره آیه انفال و آیه خمس آنچنان‌که شیعه تفسیر می‌کند با آنچه اهل تسنن تفسیر می‌کند از زمین تا آسمان متفاوت است. آن طور که شیعه تفسیر می‌کند یک مفهوم بسیار عام و کلی می‌یابد و از یک نظر ارتباط پیدا می‌کند با نظام اقتصادی اسلام و از نظر دیگر ارتباط دارد با نظام حکومتی و سیاسی اسلامی». این بیان گویای نگاه دقیق سیاسی ایشان است.

آسیب‌هایی که تفسیر سیاسی قرآن با آن روبه‌رو است پرشمار است. مثلاً گاهی وضعیت زمانه و روزگار به گونه‌ای است که مفسر را به سمت برداشت نادرست می‌کشاند. شهید مطهری با همه آن‌ها مبازره دارد. مثلاً آسیب‌ها را از منظر زمینه‌های انگیزشی و روانی و عاطفی می‌توان گزارش کرد. برای نمونه گاهی «انفعال در برابر نظریات غیرقطعیِ دانش سیاسی موجود و تطبیق قرآن بر آن‌ها»، بستر برداشت‌های نادرست می‌شود. زمانی «ایجاد پوشش برای اهداف ضددینی» انگیزه اشخاص و مکاتب برای ارائه برداشت‌های سیاسی نادرست از قرآن است، به گونه‌ای که قرآن را مؤید نگاه‌های مکاتب و آرای آن‌ها می‌نمایاند و موجب ظهور برداشت‌های التقاطی از قرآن در حوزه حیات سیاسی می‌شود که شهید مطهری از جمله مبارزان با این رویکرد مخرب شمرده می‌شود.

خروش‌های علمی، اوج بصیرت سیاسی

یکی از معضلات جدی که استاد شهید با آن روبه‌رو بود مسئله التقاط بود. ما در این دوران با بسترسازیِ «رویکرد التقاطی» برای آسیب دیدن برداشت‌های سیاسی مواجه بودیم. می‌دانید که التقاط عنوان عامی است که گروه‌های متعددی ذیل آن گرد می‌آیند از جمله: ۱- گروه‌هایی که برداشت‌های کارکردگرایانه و جامعه گرایانه و سوسیالیستی از قرآن دارند. ۲- گروه‌هایی که نگرش متأثر از معرفت‌شناسی غربی دارند.

طرفداران رویکرد مارکسیستی و سوسیالیستی، قرآن و دیگر متون اسلامی را ابزار و متنِ انقلابی (مارکسیستی، سوسیالیستی) می‌دانستند. از این جریان‌ها در ادبیات شهید مطهری با عنوان «ماتریالیسم اغفال شده یا منافق» یاد می‌شود. بیان ایشان چنین است.

«ماتریالیسم در ایران در یکی دو سال اخیر به نیرنگ تازه‌ای بس خطرناک‌تر از تحریف شخصیت‌ها دست زده است و آن تحریف آیات قرآن کریم وتفسیرهای مادی محتوای آیات با حفظ پوشش ظاهری الفاظ است». این دست خروش‌های علمی، اوج بصیرت سیاسی در عرصه تفسیری استاد را نمایان می‌کند و البته ادامه همین هوشیاری و آگاهی‌ها بود که استاد را به افتخار شهادت رساند.

از مبارزه استاد با انحراف برداشت‌ها از قرآن در مورد این جریان نمونه‌های بسیاری نقل شده است. یکی از آن‌ها مربوط به مواجهه علمی استاد شهید با دکتر شریعتی است. ایشان روش فهم قرآن توسط شریعتی را آسیب دیده می‌دانست. البته در بحث روشنفکری دینی، شریعتی از افراد مؤثر در رویکرد علمی اجتماعی است. وی در فهم مفاهیم قرآن از روش‌های «ساختارشناسی اجتماعی» و مبتنی بر دیدگاهای جامعه‌شناسی تأثیر پذیرفته بود و برداشت‌هایی تفسیری در چارچوب فضای اندیشگی جامعه‌شناسی غربی ارائه می‌کرد. نگرش طبقاتی با محوریت غنی و فقیر و تفسیر تضادهای اجتماعی و دینی بر این مبنا در آثار شریعتی حضور پررنگی دارد و البته شهید مطهری آن را نقد می‌کند و معتقد است گرایش فقرا و محرومان به پیامبران و رویارویی با اغنیا را نباید با تحلیل طبقاتی توجیه کرد. همچنان که همه مؤمنان و موحدان و انقلابگران توحیدی از طبقه مستضعف نبودند و پیامبران، فطرت‌های ناآلوده یا کم آلوده را از طبقات استضعاف‌گر شکار می‌کردند و آن‌ها را علیه خودشان (توبه) یا علیه طبقه‌شان (انقلاب) برمی‌شوراندند، همه طبقه مستضعف نیز در زمره مؤمنان و انقلابگران توحیدی نبودند. از نظر وی قرآن صحنه‌های مختلفی می‌آورد که گروه‌هایی از مستضعفان را محکوم و داخل تیپ کافران و مشمولان عذاب الهی معرفی می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

دیگر خبرها

  • جعفرزاده: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود
  • جعفرزاده ایمن‌آبادی: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود
  • امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار (ع) بوده است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی: تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟
  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • مطهری؛ مدافع کیان سیاسی قرآن کریم