Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@03:20:03 GMT

آزادی دستاوردی که انقلاب نصیب ملت ایران کرد

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۹۱۰۷۹

آزادی دستاوردی که انقلاب نصیب ملت ایران کرد

یکی از اصول گفتمان انقلاب اسلامی، همزاد، توامان و تفکیک ناپذیر دانستن آزادی و استقلال است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل سپاس ؛ کافی است به کنترل رسانه‌های مکتوب اعم از روزنامه‌ها و کتاب‌ها توسط ساواک بپردازیم تا مشخص شود که در این برهه زبان‌ها برای گفتن و قلم‌ها برای نوشتن تا چه اندازه محدود بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آغاز ریاست نصیری بر ساواک، سانسور مطبوعات گسترش یافت، در دهه‌های ۵۰-۱۳۴۰، مطبوعات و روزنامه‌ها از محتوی عاری شدند؛ در همان حال روزنامه‌نگاران و ارباب مطبوعات، تحت مراقبت‌های دائمی ساواک قرار گرفتند.

دوران نخست‌وزیری امیرعباس هویدا (۱۳۵۶-۱۳۴۳) سخت‌ترین برهه سانسور و کنترل سازمان یافته مطبوعات و روزنامه‌ها را تجربه کرد و ارباب مطبوعات و نویسندگان جرائد، تنها در چهارچوب تعیین شده از سوی ساواک و مجموعه حاکمیت قلم‌فرسایی می‌کردند. مطبوعات همواره سایه سنگین ساواک را بر فعالیت‌های خود احساس می کردند.

آن چه در نشریات منعکس می‌شد، در درجه اول ارائه تصویری غیرواقعی، تحسین‌آمیز و ستایش‌گرانه از شخص شاه و دربار بود. چنین القا می‌شد که کشور تحت هدایت‌های شاه به سرعت در مسیر توسعه و تعالی قرار گرفته و مخالفان حکومت جز جلوگیری از این حرکت قصدی نداشته و بنابراین محکوم به شکستند. به عبارت دیگر مطبوعات تنها مواردی را منعکس می‌کردند که خوشایند ساواک، دربار، شاه و مجموعه حاکمیت بود.

امروز و با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی به پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها نشان می‌دهد که صدها روزنامه ، مجله و نشریه مشغول فعالیت هستند و هر چه می‌خواهند می‌نویسند و حتی برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای در نبود نظارت کافی جرات به خود راه داده به مقدسات حمله‌ور شده و امنیت ملی کشور را مورد تهاجم نیش زبان و قلم خود قرار می‌دهند.

مکتب اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی، برخلاف سایر مکاتب فکری و فلسفی مانند لیبرالیسم و سوسیالیسم، آزادی را موهبتی الهی برای رشد و کمال انسانی می داند. به همین دلیل درکنار سایر ابعاد و وجوه آزادی، از آزادی معنوی بعنوان عامل رهایی روح و باطن انسان از بند حرص، شهوت، خشم و افزون طلبی سخن  به میان می آورد.

یکی از اصول گفتمان انقلاب اسلامی، همزاد، توامان و تفکیک ناپذیر دانستن آزادی و استقلال است.

این اصل براساس این تجربه تاریخی شکل گرفته است که اگر استقلال و تمامیت ارضی یک کشور در معرض خطر قرار گیرد و زمینه های استیلایی بیگانگان برشئون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه فراهم آید بالتبع با اعمال فشار خارجی و شکل گیری یک دولت دست نشانده، آزادی های ملت از بین خواهد رفت و متقابلاً یک دولت زمانی می تواند در مقابل اعمال قدرت و نفوذ بیگانگان مقاومت کند که از پایگاه مردمی و مقبولیت عمومی برخوردار باشد و این نیز حاصل نخواهد شد جز اینکه با بهره مندی اقشار مختلف جامعه از نعمت آزادی و در نتیجه اعتماد به نفس ملی محقق شود.

عبدالرضا زارعی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۱۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی تحولات افغانستان در دیدار کاظمی قمی و حکمتیار

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سفیر ایران در کابل، با گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی دیدار کرد.

روزنامه دیلی شهادت ، رسانه رسمی حزب اسلامی آورده است کاظمی قمی به همراه سید حسن مرتضوی معاون سفارت و هیئت همراه با حکمتیار دیدار داشته است.

این روزنامه نوشته است که دو طرف درباره وضعیت کشور و منطقه بحث و گفت‌وگو کردند.

بر اساس گزارش ایراف، این دیدار در حالی انجام شده که طی هفته‌های گذشته تنش بین حکمتیار و مقامات دولت طالبان افزایش یافته بود.

پیش از این نیز، کاظمی قمی با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه دیدار داشته است.

 در این ملاقات، تحولات منطقه‌ای، تقویت منطقه‌ای و سایر موضوعات دوجانبه مورد بحث قرار گرفت.

در این دیدار کاظمی قمی ضمن تشکر از حکومت سرپرست برای رفع موانع رسیدن آب هیرمند به سیستان، آب را یک عامل مهم در گسترش روابط دوجانبه عنوان کرده بود.

همچنین در این دیدار بر گسترش روابط حسنه براساس اصول حسن همجواری و همسایگی نیک در فضایی دوستانه تاکید شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است
  • (ویدیو) انتشار سند همکاری مسعود رجوی با ساواک
  • افشای سندی مهم درباره افرادی که مسعود رجوی به ساواک لو داد | ویدئو
  • تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی + عکس
  • بررسی تحولات افغانستان در دیدار کاظمی قمی و حکمتیار
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • شن‌هایی که مامور خدا بودند