Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد رضویان، پس از سال‌ها فعالیت در تلویزیون، حالا می‌خواهد راهی را آغاز کند که رضا عطاران، سعید آقاخانی و اخیراً مجید صالحی آغازش کرده‌اند. سینما اما برای کارگردانی که آثار تلویزیونی‌اش هم به میان‌مایگی رسیده‌بودند، میدان بزرگی است.

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو- محمد شاهرودی؛ جواد رضویان می‌خواهد در مقام کارگردان سینما، جدی باشد و جدی گرفته‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این، از پلان‌به‌پلانِ اولین فیلم سینمایی‌اش پیداست. «زهرمار» بر خلاف انتظار یک فیلم کمدی نیست. حتی به جز یکی-دو سکانس، طنز هم نیست و بنا ندارد لبخند به لب مخاطب بنشاند. ادعای رضویان این است که یک نقد اجتماعی ساخته. ادعایی که پس از تماشای فیلم، مخاطب آن را می‌پذیرد اما درباره کیفیتش، پرسش‌های فراوانی خواهد داشت.

ماجرای زهرمار این است: حاج حشمت تهرانی، مداح مشهوری است که برای عضویت در شورای شهر تهران نامزد شده و ستاد انتخاباتی تشکیل داده. اما مواجهه‌اش با یک زن، اتفاقاتی غیرمنتظره و عجیب را برای او رقم می‌زند. اتفاقاتی که او را به دل شهر برده و پرده از واقعیات تلخ زیر پوست شهر بر می‌دارد.

از همین خلاصه داستان مشخص است که زهرمار می‌خواهد حرف‌های بزرگی بزند. رضویان فیلمش را با دست انداختنِ مجالس مذهبی آغاز می‌کند. بعد به چند تیپ مذهبی‌ متلک می‌گوید و در ادامه فیلم، «ده‌نمکی» می‌شود و از اختلاف طبقاتی و فقر و رنج مردم و اعتیاد و فساد  حرف می‌زند. حرف‌هایی کلیشه‌شده، شعاری و سطحی.  واقعیت این است که «زهرمار» هیچ حرف تازه‌ای ندارد و در گفتن حرف‌های تکراری هم فاقد خلاقیت است. صریحش اینکه تماشای زهرمار هیچ چیز خاصی به مخاطب اضافه نمی‌کند، جز یک حس گذرای سطحیِ ترحّم.

تیم بازیگران «زهرمار» تیم قدرتمند و پرآوازه‌ای است. تیمی که البته هیچ‌کدام- جز شبنم مقدمی- در حد و اندازه نام‌هایشان ظاهر نشده‌اند. سیامک صفری خودش را تکرار کرده و سیامک انصاری گرفتار نقشی شده که هیچ شباهتی به او ندارد و خودش هم تلاشی برای شبیه شدن به نقش نمی‌کند. نتیجه چنین موقعیتی، ساخته شدن تیپی از یک مداح است که کارگردان می‎‌خواهد او را سطحی، متعصب و جاهل نشان دهد؛ اما بازی باکلاس و شیکِ انصاری در نهایت شخصیت متناقضی را ساخته که دایره واژگانش هیچ شباهتی به شخصیتش ندارد! شقایق فراهانی هم در یکی از ضعیف‌ترین بازی‌هایش، باید تیپِ «زنان چادریِ افاده‌ای» را به نمایش بگذارد که اغراق بیش از حد، باعث شده حتی چنین تیپی هم باورپذیر از کار در نیاید.

«زهرمار» علاوه بر همه اینها، اشتباهات ریز و درشت فراوانی دارد. رضویان در بازسازی یک مجلس مولودیِ مذهبی، بسیار ناشیانه عمل کرده. طوری که مخاطب اگر فقط یک بار به یک مجلس مولودی رفته باشد، متوجه اشتباهات فراوان رضویان در این بازسازی می‌شود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد کارگردان حتی به خودش زحمت نداده تا چند پوستر انتخاباتی را نگاه کند و به این نکته ساده پی ببرد که بدیهتاً تمام نامزدهای انتخابات، تایید صلاحیت‌شده هستند و کسی روی پوسترش نمی‌نویسد:« کاندیدای تاییدصلاحیت‌شده». فیلم اول جواد رضویان، مشکلات این چنینی کم ندارد.

 

جواد رضویان، پس از سال‌ها فعالیت در تلویزیون، حالا می‌خواهد راهی را آغاز کند که رضا عطاران، سعید آقاخانی و اخیراً مجید صالحی آغازش کرده‌اند. سینما اما برای کارگردانی که آثار تلویزیونی‌اش هم به میان‌مایگی رسیده‌بودند، میدان بزرگی است. میدانی که اولین مبارزه‌اش، برای رضویان موفقیتی به ارمغان نیاورده.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فجر37 جشنواره فیلم فجر زهرمار جواد رضویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۲۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودرو شخصی جواد خیابانی چیست؟

جواد خیابانی در برنامه سلام صبح بخیر وقتی داشت درباره ساخت ورزشگاه در پایتخت حرف می‌زد از این گفت که اگر بودجه لازم برای ساخت این ورزشگاه نیست راستش را به مردم بگویید.

او مثالی هم زد و گفت: «مثلا من توانایی خرید خودروی بهتری را ندارم و خب، چون نمی‌توانم هزینه اش را بدهم همین سمندی که دارم را سوار می‌شوم. درباره ساخت ورزشگاه هم شفاف با مردم حرف بزنید.»

دیگر خبرها

  • (ویدئو) حماسه جدید جواد خیابانی روی آنتن زنده
  • ادامه حواشی جنجالی یک پلتفرم/ «محفل» در صدر دیگر نظرسنجی‌ها
  • ببینید | حماسه جدید جواد خیابانی روی آنتن زنده
  • خودرو شخصی جواد خیابانی چیست؟
  • تقدیر و تشکر از عوامل سریال رستگاری توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی+تصاویر
  • (ویدئو) مسعود ده‌نمکی: پدرم می‌گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن
  • (ویدئو) واکنش مسعود ده‌نمکی به پیشنهاد وزیر شدن!
  • واکنش مسعود ده‌نمکی به پیشنهاد وزیر شدن! |‌ ویدئو
  • روایت ده نمکی از پیشنهاد وزیر شدنش در دولت احمدی نژاد
  • واکنش سید جواد هاشمی به حواشی اخیرش + فیلم