Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@12:39:18 GMT

معماری و شهرسازی مانند لباس برای تمدن است

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۹۲۷۱۴

معماری و شهرسازی مانند لباس برای تمدن است

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی با بیان اینکه معماری فعلی کشور یک معماری بدون هویت است، گفت: معماری و شهرسازی مانند لباس برای تمدن است و حتماً بر تمدن و سبک زندگی هر ملتی تأثیرگذار است.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: جلسه 163 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست «غلامعلی حداد عادل» برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به بحث و بررسی برنامه آموزشی و سرفصل درسی رشته شهرسازی اسلامی در مقطع دکتری اختصاص داشت، «سید حمید طالب‌زاده»، دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گزارشی از روند تدوین این سرفصل‌ها و برنامه‌ها ارائه کرد.

 

پس از سخنان طالب‌زاده، پیربابایی از اعضای کارگروه هنر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی به تشریح جزئیات این رشته درسی پرداخت.

 

وی با تشریح مفهوم معماری اسلامی و ارتباط این مفهوم با مفاهیمی مانند هنر اسلامی، حکمت اسلامی و... بر لزوم در نظر گرفتن این متغیرهای مهم در تعریف معماری اسلامی تأکید کرد.

 

در بخش دیگری از گزارش کارگروه هنر با اشاره به حاکمیت و سیطره مکاتب غربی بر معماری کشور بر لزوم توجه به نظریه‌های معماری و شهرسازی نیز تأکید شد.

 

در ادامه گزارش بررسی سرفصل‌های درسی و برنامه آموزشی رشته شهرسازی اسلامی ضمن تشریح نظریه حق به شهر بر لزوم نظارت شهروندان بر همه امور شهری و از جمله معماری و شهرسازی، مبانی و نحوه اعمال این نظریه تشریح شد.

 

«محمدعلی کی‌نژاد» نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع معماری و شهرسازی اسلامی از سال 1378 در دستور کار دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز قرار گرفته است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: به لحاظ پیوستگی این حوزه با حوزه هنر اسلامی موضوعات فوق به موازات دیگر مورد توجه قرار گرفتند.

 

ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع لازم است در این زمینه تسریع شود.

 

رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز با اشاره به نظرات رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» در مورد هنر اسلامی گفت: ایشان نسبت به حفظ مواریث مکاتب هنری اسلامی و ایرانی تأکید زیادی داشته و دارند.

 

سپس و در ادامه حداد عادل نیز طی سخنانی گفت: در طول این 4 دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ده‌ها شهر در کشور ساخته شده که در آنها از معماری اسلامی استفاده نشده است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: معماری و شهرسازی مانند لباس برای تمدن است و حتماً بر تمدن و سبک زندگی هر ملتی تأثیرگذار است.

 

وی ادامه داد: معماری فعلی کشور یک معماری بدون هویت است.

 

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: باید کار از جایی شروع شود و این شیوه که از یک دانشگاه به‌صورت پایه باید تلاش را شروع کنیم کار درستی است.

 

وی افزود: در تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران بناهایی که نشان دهند مکتب معماری ایرانی و اسلامی باشند شاید وجود نداشته باشد.

 

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: شهرسازی اسلامی محل تلاقی دین و دنیا و نماد پیوستگی حیات دنیوی و اخروی است.

 

وی افزود: در این شهر بازار یعنی نماد معاش دنیوی همواره با حوزه علمیه به عنوان کانون علم دینی پیوستگی داشته است.

 

این گزارش می افزاید: پس از سخنان حداد عادل، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: دقت انتخاب عنوان این رشته درسی توجه به نقش عرفان اسلامی در شکل‌گیری مکاتب معماری تمدن اسلام و استفاده از تجربیات سایر کشورهای اسلامی.

 

بر پایه همین گزارش پس از سخنان و ارائه نظرات اعضاء، کلیات این رشته درسی به تصویب رسید و سپس بررسی جزئیات برنامه درسی رشته شهرسازی اسلامی در دستور کار جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی قرار گرفت.

 

در این بخش نیز اعضا ضمن تأکید بر لزوم رعایت مقررات مربوط به واحدهای درسی مقطع دکترا که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعمال می‌شود بر موارد ذیل نیز تأکید کردند: تجلی عدالت به عنوان یک ارزش بنیادین اسلامی در همه ابعاد شهر اسلامی، مقابله با شکل‌گیری کانون‌های مستعد فساد در شهر اسلامی، تهدید اقتصاد شهر اسلامی با ساخت مجتمع‌های تجاری به سبک غربی، در نظر گرفتن حکمت شهرسازی به عنوان یک سرفصل مستقل درسی و ارتباط معضلات و مشکلات شهری با ناتوانی‌های موجود در علوم انسانی.

 

گفتنی است، ادامه بررسی جزئیات این رشته درسی به جلسه آینده موکول شد.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه فجر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی 12 بهمن کانون های فرهنگی هنری مساجد گروه سرود کانون های مساجد سرود خبرگزاری شبستان یوم الله 12 بهمن تمدن سبک زندگی اسلامی حداد عادل معماری علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۲۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهردار و رییس شورای زرند در لباس پاکبانی (عکس)

به گزارش صدای ایران از ایرنا، شهردار زرند روز دوشنبه در جمع کارگران و پاکبانان با گرامیداشت روز کارگر، افزود: خدمت به مردم نشاط‌آور و شیرین است.

علی ضیاء‌الدینی بیان کرد: توجه به جایگاه ارزشمند کارگران در جامعه اسلامی از مهمترین مسائلی است که در نگاه ائمه معصومین (ع) به وضوح تشریح و تبیین شده است و در واقع گرامیداشت روز جهانی کارگر تعظیم به کار و تلاش بندگانی است که در راستای پیشرفت امور جامعه گام بر می‌دارند.

وی اظهار کرد: روزانه در حوزه خدمات شهری هزاران متر مربع معابر شهری جاروب و همچنین لایروبی بخش قابل توجهی از جوب‌ها در سطح شهر انجام می‌شود.

شهردار زرند خاطرنشان کرد: خداوند را شاکرم که بخشی از زندگیم را با افتخار در کنار شما زحمت کشان هستم و از جنس شما‌ها خواهم بود و از خداوند می‌خواهم یاریم کند تا روزی شرمنده شما عزیزان و خانواده‌هایتان نباشم.

عباس ایرانمنش رییس شورای شهر و دیگر اعضا هم با اهدا شاخه گل به کارگران از تلاش بی وقفه آنها قدردانی کردند و هفته کار وکارگر را تبریک گفتند.

ایرانمنش بیان کرد: کارگران عزیز چه در دوران هشت سال دفاع مقدس و پس از آن همواره پای کار نظام بوده‌اند و امروز نیز در سنگر تولید و پیشرفت خدمت‌رسانی می‌کنند.

یکی از کارگران از حضور شهردار و اعضا شورای شهر با لباس پاکبانی و اهدا شاخه گل و تبریک روز کارگر تعجب کرد و گفت: باورم نمی‌شود این اقدام جالب شهردار تا آخر عمرم در ذهنم ماندگار خواهد بود که شهردار و اعضا شورای شهر، خود را اینگونه در سطح ما قرار داده اند این اقدام جالب در واقع قوت قلبی برای ما در خدمت بیشتر و بهتر به شهروندان را در پی دارد.

یکی دیگر از پاکبانان هم اظهار کرد: تاکنون چنین تجلیلی در شهر زرند نبوده، اما این اقدام و حضور در سطح شهر نشان از توجه مسئولان به سختی کار ما کارگران دارد و خدا را شاکریم که در حال حاضر حقوق و مزایای ما به موقع پرداخت می‌شود.

یکی از شهروندان که شاهد پاکبانی شهردار و رییس شورای شهر در حاشیه بلوار جنت بود نیز گفت: به نوبه خودم به عنوان یک شهروند زرندی از اقدام جالب شهردار و اعضاء شورای شهر در تجلیل از کارگران رفتگر قدردانی می‌کنم، اینگونه اقدامات ارزشمند و ماندگار خواهد بود.

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه توانمندی‌های هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) فیروزه
  • درخواست تعاونی مسکن سازمان جنگل‌ها برای استقرار روی گسل
  • پانوپتیکون و کاربرد آن در شهرسازی مدرن چیست؟
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • شهردار و رییس شورای زرند در لباس پاکبانی (عکس)
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم