Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اردکانیان در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران در مقایسه وضعیت توسعه صنعت آب و برق طی چهار دهه بعد از انقلاب اظهار داشت: جمعیت ما اکنون نسبت به چهل سال پیش 2.3 برابر شده است. اگر کمیت و کیفیت عرضه خدمات آب و برق با همان آهنگ ادامه پیدا می‌کرد چه جمعیتی را پاسخگو بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در حوزه انرژی طی 40 سال گذشته 7240 مگاوات ظرفیت نصب شده داشتیم، امروز این رقم 11.4 برابر شده و به 80 هزار مگاوات رسیده است. مقایسه این اعداد نشان می‌دهد که نسبت به گذشته کمیت خدمت‌رسانی افزایش یافته و زمینه توسعه در کشور فراهم شده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: در چهل سال گذشته در زمان اوج بار میزان مصرف 3480 مگاوات بود که این رقم در سال 97 به 5797 مگاوات رسیده یعنی 16.4 برابر شده و این معرف توسعه‌یافتگی در بخش خانگی، صنعت و کشاورزی بوده است.

وی با بیان اینکه جمعیت روستایی در آن زمان بالغ بر 19 میلیون نفر بود و تعداد روستاهای برق‌دار 4367 روستا بوده است گفت: در حال حاضر تعداد جمعیت روستایی 21 میلیون نفر است و تعداد روستاهای دارای برق به 57 هزار و 95 روستا رسیده یعنی 13.1 برابر شده است.

اردکانیان با اشاره به روند توسعه‌ای نیروگاه‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: در حال حاضر 700 مگاوات نیروگاه نصب شده داریم که این رقم تا پایان برنامه ششم به 5 هزار مگاوات می‌رسد.

وی با اشاره به ارتقاء ظرفیت تولید برق در کشور بیان کرد: رتبه کشور از 38 در زمینه تولید برق به 14 ارتقاء یافته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه با تمام همسایگانی که مرز خاکی داریم تبادل انرژی صورت می‌گیرد به دیدار با وزیر برق عراق اشاره کرد و گفت: ما میزبان کشور عراق برای نهایی کردن برنامه سه ساله جهت اصلاح سیستم برق این کشور، بازسازی شبکه داخلی، ساخت نیروگاه و کاهش تلفات هستیم و این فرصت بی‌نظیری با شرکت‌های فعال ما در بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: صادرات برق به این کشور نیز تا زمانی که مردم نیاز داشته باشند انجام می‌شود چرا که امنیت و آسایش مردم به همسایگان نیز مرتبط است بنابراین تلاش می‌شود همسایگان هم روی پای خود بایستند.

وزیر نیرو یادآور شد: همچنین بنا داریم از عراق شبکه را به سوریه نیز متصل کنیم و درصدد همکاری بلندمدت در صنعت برق با این کشور هستیم.

اردکانیان خاطرنشان کرد: کشور سوریه سالانه 800 مگاوات به افزایش ظرفیت نصب شده نیاز دارد که در این راستا ما عملیات احداث نیروگاه 526 مگاواتی را در لاذقیه آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به برنامه وزارت نیرو برای تبدیل شدن به هاب انرژی تصریح کرد: مذاکرات گسترده‌ای با فدراسیون روسیه داریم و بنا داریم در زمینه‌های مختلف از جمله سنت‌رون  شبکه برق با روسیه اقداماتی داشته باشیم.

وزیر نیرو همچنین به لایحه یک فوریتی الحاق جمهوری اسلامی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا که هفته گذشته به تصویب مجلس رسید اشاره کرد و افزود: در سال 93 پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان این اتحادیه را تشکیل دادند که مدل کوچکی از اتحادیه اروپا است و اکنون جمهوری اسلامی به عنوان عضو این اتحادیه پذیرفته شده است. در حال حاضر 40 کشور در صف انتظار الحاق به این اتحادیه هستند و به این ترتیب بازار 190 میلیون نفری در اختیار کشورهای عضو خواهد بود که بدون تشریفات مرسوم، تعرفه و گمرک می‌توانند محصولات خود را به بازار منتقل کنند.

وی همچنین به افزایش تعداد شرکت‌های سازنده تجهیزات برقی طی چهار دهه گذشته اشاره و اظهار داشت: 40 سال پیش تعداد این شرکت‌ها 65 بود که امروز به 875 شرکت رسیده است. تعداد شرکت‌های پیمانکار برق نیز از 25 شرکت به 3450 شرکت رسیده است یعنی 138 برابر شده است.

اردکانیان با اشاره به روند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: علی‌رغم نوسانات نرخ ارز با سازوکار جایگزین و حمایت دولت این مسیر با سرعت دنبال می‌شود و حتی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی این امکان فراهم می‌شود که با استفاده از شبکه انتقال انرژی خود قادر به صادرات برق به کشورهای همسایه باشد.

وزیر نیرو با اشاره به روند توسعه صنعت برق در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: از سال 92 تاکنون ارزش سرمایه‌گذاری در صنعت برق از معادن دولتی و غیر دولتی 150 هزار میلیارد تومان بوده است. تعداد مشترکین از 29 میلیون به 36 میلیون رسیده و در این مدت 12 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده اضافه شده و 2500 روستا نیز برق‌دار شده‌اند.

وی درباره افزایش تعداد سدها نیز در چهار دهه گذشته بیان کرد: تعداد سدها از 19 به 172 سد بزرگ رسیده و حجم مخازن از 13 میلیارد مترمکعب به 52 میلیارد مترمکعب رسیده است.

اردکانیان درباره احداث شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی طی 40 سال گذشته بیان کرد: 553 هزار هکتار از اراضی تحت شبکه آبیاری و زه‌کشی بوده‌اند که این رقم امروز به 2 میلیون و 350 هزار هکتار رسیده و نقش مستقیمی در امنیت غذایی دارد.

وزیر نیرو با اشاره به روند احداث نیروگاه‌های برق‌آبی طی 5 سال گذشته گفت: از 10 هزار و 260 مگاوات به 12 هزار مگاوات نیروگاه برق‌آبی رسیده‌ایم یعنی 1800 مگاوات اضافه شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: جمعیت تحت پوشش آب مطمئن شهری امروز به 99.5 درصد رسیده است که قابل رقابت با اروپای غربی، مرکزی و ایالات متحده است. در روستاها نیز بالغ بر 75 درصد جمعیت از آب مطمئن برخوردارند و این در حالی است که چهار دهه قبل این رقم 12 درصد بوده است.

ادامه دارد...

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: دولت سوریه قزاقستان نرخ ارز نیروگاه برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۴۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی سه نیروگاه برق با ظرفیت ۵۸ مگاوات در صنایع بزرگ کرمانشاه

مریم آزادی معاون صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه موضوع مدیریت مصرف انرژی و خصوصا تامین برق همواره یکی از دغدغه مهم صنایع استان بوده، گفت : از همین رو تعدادی از صنایع شاخص به روش‌هایی از جمله احداث نیروگاه و یا تهیه ژانراتور برای تامین برق خود روی آورده اند.

وی ادامه داد: سه واحد سیمان مدلل، ذوب آهن بیستون و پتروشیمی پلیمر در این زمینه پیشقدم شده و در مجموع سه نیروگاه کوچک با ظرفیت ۵۸ مگاوات شامل نیروگاه ۲۴ مگاواتی در سیمان مدلل، نیروگاه ۲۲ مگاواتی در پتروشیمی پلیمر و نیروگاه ۱۲ مگاواتی در ذوب آهن بیستون در دست احداث بوده که ظرف یک یا دو سال آینده وارد مدار بهره‌برداری خواهند شد.

آزادی تاکید کرد: پتروشیمی بیستون نیز از دیگر واحد‌های متقاضی احداث نیروگاه در کرمانشاه است.

وی افزود: برخی از صنایع بدنبال تامین برق مورد نیاز خود از طریق تهیه ژنراتور هستند که مجموعه کشت و صنعت نازگل نیز در این دسته قرار دارد.

معاون صنایع اداره کل صمت استان کرمانشاه معتقد است، راه‌اندازی این نیروگاه‌ها کمک بسزایی به تامین برق مورد نیاز این صنایع و کاهش فشار به شبکه خواهد کرد و باعث می‌شود این صنایع دیگر در فصل گرما دغدغه خاموشی و محدودیت مصرف برق را نداشته باشند.

آزادی یکی دیگر از اقداماتی که در زمینه مدیریت مصرف انرژی در دستورکار قرار دارد را جایگزینی پساب تصفیه شده به جای آب مورد نیاز صنایع بزرگ اعلام کرد و گفت: این کار قرار است فعلا در سه شهرستان کرمانشاه، هرسین و اسلام‌آبادغرب انجام شود.

به گفته آزادی، در شهرستان اسلام‌آبادغرب پتروشیمی اسلام آباد، در هرسین مجموعه ذوب آهن و در کرمانشاه نیز واحد‌های مستقر در شرق مرکز استان برای دریافت این پساب اعلام تمایل کرده اند.

معاون صنایع اداره کل صمت استان کرمانشاه از ظرفیت کنونی حدود ۲۲ میلیون مترمکعبی پساب تصفیه‌خانه شهر کرمانشاه یاد کرد که می‌تواند نیاز چند واحد بزرگ از جمله پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی پلیمر، نیروگاه بیستون و زاگرس و همچنین شهرک صنعتی زاگرس را پوشش دهد.

آزادی با بیان اینکه این واحد‌ها متقاضی استفاده از پساب هستند، اظهار کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری بالای مورد نیاز برای اجرایی کردن این کار، مقرر شده کنسرسیومی از این واحد‌ها برای انتقال پساب پای کار بیایند و اجرای خط انتقال نیز با همکاری آب و فاضلاب یا آب منطقه‌ای انجام شود.

وی با بیان اینکه اکنون کار در مرحله انتخاب مشاور و برگزاری مناقصات است، ابراز امیدواری کرد، هرچه زودتر استفاده از پساب برای صنایع در کرمانشاه آغاز شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی سه نیروگاه برق با ظرفیت ۵۸ مگاوات در صنایع بزرگ کرمانشاه
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • ۲۰ درصد جمعیت لرستان ‌مسکن ندارند
  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت
  • اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰ هزار مشترک جدید در مناطق شهری و روستایی ایلام
  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب