Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و افزوده شدن ۴۰ نماینده به پارلمان در دستورکار این هفته پارلمان قرار دارد. ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، اخیراً نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی را با عنوان "اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس" تدوین و به هیئت‌رئیسه قوه مقننه تقدیم کردند که این هیئت نیز آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کمیسیون در 25 شهریور سال جاری طی گزارشی طرح مذکور را برای بررسی بیشتر در اختیار هیئت‌رئیسه پارلمان قرار داد.

این طرح  در حال حاضر برای بررسی در دستورکار هفته جاری پارلمان قرار دارد.

طرح افزایش تعداد نمایندگان به صحن مجلس می‌رودجزئیات طرح افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلسطرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس مسکوت ماند

**طرح اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخابیه مجلس چه می‌گوید؟

طبق این طرح قرار است به تعداد نمایندگان اکثر استان‌ها افزوده و در برخی از حوزه‌های انتخاباتی نیز تغییراتی ایجاد شود. به عنوان مثال بر این اساس 4 نماینده به تعداد کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استان تهران که اکنون 35 نماینده دارد، اضافه شده و به 39 نماینده افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس این طرح، 3 نماینده به تعداد نمایندگان استان خوزستان و کرمان اضافه می‌شود. استان خوزستان 18 نماینده در مجلس دارد که با این افزایش، 21 نماینده در مجلس خواهد داشت و استان کرمان نیز اکنون 10 نماینده در مجلس دارد که این تعداد به 13 نماینده می‌رسد.

براساس طرح افزایش تعداد نمایندگان، 2 نفر به تعداد نمایندگان هر یک از استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان و یزد نماینده اضافه می‌شود.

همچنین بر اساس این طرح، یک نماینده به تعداد نمایندگان فعلی، آذربایجان غربی، اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، قزوین، قم، کردستان،کرمانشاه، گلستان، لرستان، مازندران و مرکزی، همدان افزوده می‌شود.

طبق این طرح تعداد نمایندگان استان‌‎های چهارمحال و بختیاری و زنجان  افزایش نمی‌یابد و فقط حوزه‌های انتخابیه آنها اصلاح می‌شود.

استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، گیلان و سمنان نیز بر اساس این طرح، بدون افزایش تعداد نمایندگان و به شیوه قبلی به کار خود ادامه خواهند داد.

ردیفاستانتعداد افزایش نماینده1استان تهران42خوزستان33کرمان34  آذربایجان شرقی25اصفهان26البرز27خراسان رضوی28سیستان و بلوچستان29فارس210هرمزگان211یزد212آذربایجان غربی113اردبیل،114بوشهر115خراسان جنوبی116خراسان شمالی117قزوین118قم119کردستان120کرمانشاه121گلستان122لرستان123مازندران124مرکزی125همدان126چهارمحال و بختیاریبدون افزایش(اصلاح حوزه انتخابیه)27زنجان بدون افزایش(اصلاح حوزه انتخابیه)28کهگیلویه و بویراحمدبدون افزایش29ایلامبدون افزایش30گیلانبدون افزایش31سمنانبدون افزایش

سهراب گیلانی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، درباره این طرح به خبرنگار پارلمانی تسنیم، گفت: طبق اصل 64 قانون اساسی هر 10 سال یکبار باید با در نظر گرفتن شرایط 20 نماینده به نمایندگان فعلی اضافه شود.

وی ادامه داد: هیچ الزامی برای اینکه 20 نماینده به تعداد نمایندگان فعلی اضافه شود، در این اصل قانون اساسی پیش‌بینی نشده است و در این اصل قید "می‌تواند" آمده است که نشانی از الزام در این اصل دیده نمی‌شود.

نماینده شوشتر در مجلس تصریح کرد: به طور غیررسمی شنیدم، دولت اعلام کرده که این طرح بار مالی دارد و احتمال اینکه از سوی شورای نگهبان نیز با ایراد اصل 75  مواجه شود، زیاد است به همین دلیل ممکن است با توجه به شرایط کشور و تنگنای مالی این طرح از دستورکار مجلس خارج شود.

محمد محمودی‌شاه‌نشین نماینده شهریار و شهرقدس در مجلس نیز در همین زمینه به خبرنگار پارلمانی تسنیم گفت:  قانون اساسی کشور اجازه داده است که با توجه به رشد جمعیت، هر 10 سال یکبار 20 نماینده به تعداد نمایندگان کشور افزوده شود.  در حال حاضر 19 سال است که تعداد نمایندگان مجلس تغییری نکرده و برای انتخابات سال آینده مجلس می‎توان 40 نماینده به تعداد فعلی 290 نماینده اضافه کرد.

وی ادامه داد بر اساس جمعیت از استان‌ها نظرخواهی شد و برای نقاطی مانند رباط کریم، شهرهای اقماری استان تهران، یزد و تبریز رشد که جمعیت بالایی داشته‌‎اند، مطالعات خوبی صورت گرفت. حتی از وزارت اطلاعات و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نظرات کارشناسی اخذ شد و شوراهای عالی استان‌ها نیز درباره طرح افزایش تعداد نمایندگان اظهار نظر کارشناسی کردند.

**قانون اساسی درباره افزایش تعداد نمایندگان چه می‌گوید

اصل شصت و چهارم قانون اساسی درباره افزایش تعداد نمایندگان می‌گوید: "تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتاد نفر است و از تاریخ همه پرسی سال یک هزار و سیصد و شصت و هشت هجری شمسی پس از هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می‌تواند اضافه شود."

باید توجه داشت که این اصل در سال 1368 به تصویب رسیده است، در آن زمان تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی 270 نفر بوده است.

باید دید این طرح  در مجلس دهم که در این دوره برخلاف سایر دوره‌های گذشته تا صحن علنی پارلمان پیشرفته است، سرانجام در یک سال باقی مانده از عمر این مجلس چه سرنوشتی خواهد داشت و بهارستان‌نشینان موفق به تصویب آن خواهند شد یا خیر؟

انتهای پیام/

R1373/P/S1,15/CT7 واژه های کاربردی مرتبط نمایندگان مجلس مجلس دهم

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نمایندگان مجلس مجلس دهم نمایندگان مجلس مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۶۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین

نمایندگان ایران و روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با یکدیگر دیدار کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محسن نذیری اصل، نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند. 

اولیانوف در خصوص این دیدار در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: با نماینده ایران در آستانه سفر برنامه ریزی شده مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران دیدار کردم.

پیشتر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اوایل هفته آینده به منظور شرکت در اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران که در اصفهان برگزار می‌شود، به ایران سفر می‌کند. 

کمالوندی همچنین اعلام کرد که قرار است در این سفر گروسی در خصوص مسائل هسته‌ای ایران با برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران رایزنی داشته باشد. 

اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای روز 17 الی 19 اردیبهشت ماه در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

گروسی هفته آینده به ایران سفر می‌کندتکرار ادعاهای گروسی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور پرشکوه مردم در آزمون بزرگ انتخابات
  • پس لرزه ادعای نماینده تندرو مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /روابط با کشور همسایه به مشکل می خورد؟
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار تشدید سرکوب معترضان حامی فلسطین شد
  • با نمایندگان مجلس در بروجرد و کوهدشت+گزارش
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان
  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟
  • این نماینده مجلس شهید شد +تصاویر
  • رایزنی نمایندگان ایران و روسیه در وین