Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@17:56:34 GMT

مرمت مناره نادرشاهی در حرم امام علی (ع) + عکس

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۹۶۷۰۰

مرمت مناره نادرشاهی در حرم امام علی (ع) + عکس

معاون صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات از پایان عملیات مرمت مناره جنوبی ایوان تاریخی حرم امام علی (ع) در شهر نجف خبر داد. این مناره سه قرن پیش، در زمان نادرشاه افشار به‌دست هنرمندان ایرانی ساخته شده بود.

به گزارش ایسنا، محمد کریمی گفت: خشت‌های مسی آسیب دیده حرم مطهر علوی که در زمان نادرشاه و به دست استادکاران ایرانی با روکشی از طلا پوشانده و نصب شده بود، پس از قرن‌ها دوباره توسط متخصصان کشورمان مرمت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او، طرح مرمت خشت‌های مطلای ایوان نجف در سه فاز تعریف شده که با اتمام عملیات مرمت بخش جنوبی و گلدسته آن، فاز نخست این پروژه نیز به پایان رسید.

کریمی با بیان این‌که پیشرفت فیزیکی کل این طرح به بیش از ۳۵ درصد رسیده است، افزود: به‌زودی عملیات اجرایی فاز دوم که شامل مرمت خشت‌های بخش شمالی و گلدسته شمالی ایوان است، آغاز می‌شود.

معاون صنعتی هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: فاز سوم و پایانی این طرح شامل بخش مرکزی، سردر ورودی و تاج ایوان است.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود عملیات ترمیم دو فاز باقی مانده ظرف یکسال و نیم آینده به پایان برسد، افزود: تدابیری اندیشیده شده است تا در زمان اجرای طرح، در روند تشرف زائران به حرم مطهر خللی ایجاد نشود.

کریمی گفت: طلای مورد نیاز این طرح با همت خیرین عراقی و عتبه مقدسه علوی تأمین می‌شود و استادکاران ایرانی مسؤولیت اجرای آن را برعهده دارند.

به گفته او، در این طرح خشت‌های آسیب دیده پس از کدگذاری از ایوان جدا و پس از ترمیم، با روکشی از نیکل و سپس طلای اهدایی حرم مطهر به قطر ۱۰ تا میکرون آبکاری شده و دوباره در محل خود نصب می‌شود.

کریمی ادامه داد: مجموع کل خشت‌های به کار رفته در ایوان نجف به حدود ۲۵ هزار قطعه در ابعاد و اشکال مختلف از ساده تا خشت‌های منقش، میناکاری شده و دارای کتیبه و خطاطی می‌رسد که تا کنون حدود ۶ هزار و۵۰۰ خشت مرمت شده است.

آستان مقدس علوی به مناسبت پایان فار نخست این طرح، از خادمان ایرانی که در پروژه ترمیم مناره‌های حرم مطهر علوی فعالیت می‌کردند، تجلیل کرد.

فاتح الکرمانی از اعضای شورای آستان مقدس علوی در این رابطه اظهار کرد: به منظور ارج نهادن به تلاش‌های جمعی از خادمان داوطلب و نیکوکار ایرانی که بدون هیچ حقوقی در خدمت حرم مطهر حضرت امیرالمومنین (ع) مشغول‌اند مراسمی را برای تقدیر از این عزیزان برگزار کردیم. این خادمان "افتخاری" در پروژه ترمیم مناره‌های حرم مطهر فعالیت می‌کنند که در حال حاضر مراحل متعددی از پروژه را به انجام رسانده‌اند.

به گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، بنای صحن و سرای حرم مطهر علوی و ایوان نجف به سال ۱۰۳۸ هجری و به دوران شاه عباس صفوی و شیخ بهایی باز می‌گردد. شیخ بهایی که از نوابغ روزگار خود به شمار می‌آمد و عالم به تمام فنون و علوم دوران بوده، دو مناره ایوان را به‌گونه‌ای طراحی کرد که از زمین تا اتاقک اذان، دارای ۶۳ پله باشد که نشانگر سن مبارک حضرت امیر (ع) است.

بر اساس شواهد تاریخی، نادرشاه افشار در سال ۱۱۵۵ هجری، تمام گنبد حرم مطهر علوی و مناره‌ها و ایوان را با خشت‌های مسی که روکشی از طلا داشتند، آذین کرد. در تاریخ آمده است که نادرشاه با به خدمت گرفتن ۲۰۰ هنرمند و جزیه‌های دوران حکومت خود و بهره از توانایی‌های کشور پهناور ایران آن هنگام، در کمتر از یک سال، این پروژه عظیم را به پایان رسانده و از آن هنگام همچنان این آذین به زیبایی، خودنمایی کرده و بر روحانیت و صفای این مکان مقدس افزوده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حرم امام علی ع ستاد بازسازی عتبات عالیات عتبات عالیات میراث فرهنگی نادرشاه افشار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۶۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،سید اسماعیل علوی اظهار کرد: برای حفظ کاربری اراضی کشاورزی و اجرای حکم تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی سال گذشته 39 فقره تغییر کاریری غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان ساری قلع و قمع شد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری تصریح کرد: با قلع و قمع این تغییر کاریری های غیرمجاز 228 هزار و 970 متر مربع به اراضی کشاورزی این شهرستان چرخه تولید بازگشت.

 

 وی با بیان اینکه هرگونه تغییرکاربری و تفکیک اراضی کشاورزی، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز از جهاد کشاورزی ممنوع است، افزود: بر اساس قانون علاوه بر قلع و قمع بنا‌های احداثی با متخلفان مطابق قانون برخورد خواهد شد. 

 

علوی گفت: ساخت و ساز در زمین های کشاورزی، امنیت غذایی را تهدید می کند و بهتر است مردم از خرد کردن اراضی زراعی و تبدیل آن به ویلا بپرهیزند و سرمایه خود را هدر ندهند. 

   

دیگر خبرها

  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • فیلم| ظهر بارانی در حرم مطهر امام رضا (ع)
  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • دستگیری عامل قمه کشی و شرارت در ایوان
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع)
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)