Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، بیانیه اولین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان در جلسه پایانی که با حضور مهمان‌های داخلی و خارجی   برگزار گردید،  منتشر شد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است :

"به یاری خداوند متعال، اولین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) وگفتگوی ادیان با تاکید بر سیره و سنت آن امام و معرفی الگوی شخصیتی آن حضرت به‌ویژه در حوزه تعامل بین ادیانی، در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در راستای سیاست‌های راهبردی، امام خمینی (قدس‌سره) و مقام معظم رهبری (دام ظله) در تعامل با ادیان، همچنین جهت توسعه فضای گفتگو، گسترش فهم مشترک و ارتقاء و بسط اندیشه و آگاهی میان پیروان ادیان، با حضور بیش از دویست تن از شخصیت‌های برجسته و عالم دینی و جمع فراوان فرهیخته از جمهوری اسلامی ایران، ایتالیا، یونان، کنیا، آفریقای جنوبی، تانزانیا، رومانی، لبنان، تونس، سوریه و غیره با ارائه بیش از یکصد مقاله و سخنرانی در کمیسیون‌های تخصصی طی روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه (دهم و یازدهم بهمن‌ماه ۱۳۹۷) در تالار قدس آستان قدس رضوی و تالار‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شرکت‌کنندگان در این دوره از همایش ضمن قدردانی از میزبانی شایسته آستان قدس رضوی به ویژه تولیت معزز آستان قدس و دیگر نهاد‌های علمی و فرهنگی مشارکت کننده در برگزاری این همایش، طی دو روز جلسات تخصصی کمیسیون‌ها و نشست‌های عمومی به موارد زیر تاکید نمودند:   ۱- اصل تعامل و گفتگوی سازنده میان دینداران و پیروان ادیان گوناگون و حل اختلافات بر اساس اصل تمدن و مدارای رفتاری و اخلاقی با عمده‌ترین پیام و پاسخ برگرفته از سیره حضرت امام رضا (ع) بویژه برای برون رفت انسان امروز از چالش‌های پیش روی او بشمار می‌رود.

  ۲- در دوران معاصر گفتگو‌های دینی موثرین و مناسب‌ترین راهکار جهت رهایی از پیامد‌های افراط‌گرایی و خشونت بشمار آمده بهره وری از سیره و سنت تاریخی بزرگان دین به‌عنوان الگو‌های مناسب برای شناخت الزامات و بایسته‌های مناظره و گفتگو‌های دینی در دوره معاصر می‌باشد.

  ۳- خدامحوری و اعتقاد به امر قدسی و احترام به شان و جایگاه انسان، کانون محوری و مشترک همه ادیان الهی به شمار آمده و تقویت باور و ایمان به خدا، تاثیر بسیاری در رشد و تقویت اخلاق و ارزش‌های معنوی برای انسان بدنبال دارد.

  ۴- عدالت و محبت به عنوان دو اصل محوری در منشور اخلاقی ادیان به شمار آمده و بر لزوم زندگی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان تاکید دارد و این الگوی رفتاری نیز در سیره رضوی (ع) بر اساس صحبت و عدالت مبتنی بر بردباری و تاکید بر احترام متقابل به مخالفان شکل گرفته است.

  ۵- گفتگوی ادیان به پایه عقلانیت و حیانی، عقلانیت فطری و عقلانیت معرفتی مهمترین و بنیادی‌ترین منطق برای گفتگو، تفاهم، توافق، هم‌فکری، دیگرپذیری، صلح و زیست مسالمت آمیز میان ادیان بشمار می‌آید.

    ۶- شرکت‌کنندگان در این همایش ضمن تاکید بر ضرورت استمرار گفتگو‌های دینی و فرهنگی، از مسئولین و مردم جمهوری اسلامی ایران، به جهت پایداری و مواضع ثابت‌شان در حمایت از آرمان‌های عدالت محور، صلح عادلانه جهانی و اهتمام و مساعی صادقانه‌ای که در مسیر گسترش تعامل و گفتگوی میان ادیان صرف نموده‌اند قدردانی بعمل آورده و از هرگونه تلاش خالصانه حمایت می‌نماید.

۷-حاضران در همایش ضمن تاکید بر ضرورت و همکاری متقابل تمام پیروان ادیان الهی، پایان دادن به نزاع‌های داخلی و منطقه‌ای با تمرکز بر نقاط مشترک و دعوت به گفتگو را توصیه نموده، مخالفت خود را با هرگونه تعامل یک‌سویه در حل مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام می‌دارند.
در پایان این همایش شرکت‌کنندگان نسبت به موارد زیر توافق به عمل آوردند:

۸ – با توجه به اهمیت تداوم و استمرار گفتگو‌های دینی، پیشنهاد گردید دبیرخانه دائمی امام رضا (ع) و گفتگو‌های ادیان، به دلیل ظرفیت‌های علمی فرهنگی موجود در آستان قدس رضوی و مرجعیت بنیادین امام علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) در پایه‌گزاری مکتب گفتگوی ادیان در جهان تاسیس و این دبیرخانه با جلب همکاری مشارکت سایر مراکز دینی و فرهنگی و علمی ایرانی و غیرایرانی، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مربوط به ادامه همایش‌ها و نشست‌ها، چاپ و نشر کتاب و فصلنامه، راه‌اندازی سایت و همچنین فراهم‌سازی امکان ارتباط مستمر میان اعضاء دبیرخانه را بر عهده گیرد.

۹- توجه ویژه به شیوه تعامل و همکاری بین ادیانی در ارائه پیشنهاد‌ها و راهکار‌های علمی و تربیتی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی مشترک تمام جوامع، مورد اهتمام قرار گرفته و مقرر گردید همه پژوهشگران، یافته‌های علمی و تجارب خویش را جهت ارائه در نشست‌های تخصصی بعدی در اختیار دبیرخانه مرکزی قرار دهند.   ۱۰- پیشنهاد می‌گردد این همایش از سوی دبیرخانه مرکزی بصورت دوسالانه سراسری برگزار و نشست‌های دوره‌ای و منطقه‌ای در طول سوال نیز با همکاری و مشارکت سایر اعضاء در داخل و کشور‌های دیگر بر حسب توافق و هماهنگی برگزار گردد و در این فاصله، اعضای محترم دبیرخانه و دانشمندان و علمای ادیان با رویکرد میان فرهنگی و بین رشته‌ای در تعاملات آکادمیک با مراکز معتبر بین‌المللی مرتبط قدم بردارند.

۱۱-در پایان بار دیگر از کلیه دست اندرکاران و برگزار کنندگان این همایش و همه شخصیت‌های دینی و پیروان ادیان که در این دوره از گفتگو‌ها شرکت داشتند تشکر و قدردانی بعمل می‌آید.

درود بر ارواح همه شهدا
والسلام علی من اتبع الهدی"
انتهای پیام// ز.م     بیانیه اولین همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان  

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ائمه اطهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۶۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، آیت الله محمدی لائینی دراین نشست افزود: لایه اول فرهنگ همان باور است، روزانه باید باور‌ها و ایمان خودمان را قوی کنیم؛ ضعف معرفت و باور دینی اولین مسئله در حوزه فرهنگ عمومی است.

وی گفت:امیدواریم که جلسه شورای فرهنگ عمومی به خروجی مطلوب ولو سی‌درصدی برسد، قلیلی که در حال تقلیل نباشد و در حال تکثیر باشد خوب است، مثلا همین مسئله‌های زاد و ولد و ازدواج.که نیازمند توجه بیشتر است.

آیت الله لائینی تصریح کرد: تولید انسان در کنار صنعت و کشاورزی مهم‌تر و  پاشنه‌آشیل‌های جدی امزوز کشور است، یکی از مشکلات دستگا‌ه‌های اجرایی ما این است که مسئولینش این را باور ندارند مثلا در بحث رعایت پوشش، آنها را هم باید به این اصول فرهنگی با برگزاری کلاس و دوره باورمندتر کرد.

وی تاکید کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، تعاونی‌ها، دانش‌بنیان، صنایع خانگی، کشاورزی و ... حوزه‌های مشارکت مردم است، سال گذشته سال مانع‌زدایی بود قطعا اول موانع یا گره‌های سر راه حرکت ماشین اقتصاد و تولید را مشخص کردید، برداشتن آن موانع خودش اولین عامل برای جهش تولید است.

دیگر خبرها

  • حضور مقامات بین‌المللی در ریاض برای گفتگو پیرامون غزه
  • اولین محفل شعر ارادت رضوی در هویزه برگزار شد
  • جزئیات دیدار و گفتگوی مقام بلندپایه نظامی ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای درقم برگزارمی شود
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی