Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@04:13:43 GMT

علائم کبد بیمار چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۹۷۹۵۵

علائم کبد بیمار چیست؟


کبدیکی از مهم‌ترین اندام های بدن انسان است که کارهای مختلفی را برای حفظ سلامت ما انجام می دهد. به عنوان یکی از بزرگترین اندام های بدن انسان، کبد مسئولیت عملکردهای متابولیک، مانند تبدیل مواد مغذی دریافتی از رژیم غذایی به شکلی قابل استفاده برای بدن و دفع مواد زائد و سموم پیش از این که موجب آسیب شوند را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در زمان مواجهه با مشکل، کبد تلاش می کند به روش های مختلف ما را از این شرایط آگاه کند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین نشانه های به دردسر افتادن این اندام کلیدی بیشتر آشنا می شویم.

خارش پوست
التهاب مجاری صفراوی اولیه - یک بیماری مزمن که مجاری صفرا در کبد را تخریب می کند - به طور معمول دارای علائم مشهودی نیست، اما یکی از نخستین نشانه های آن خارش پوست است. خارش پوست ممکن است در نتیجه دلایل دیگر، مانند خشکی پوست نیز شکل بگیرد، اما زمانی که به شرایطی پایدار تبدیل می شود، بررسی دقیق‌تر شرایط اهمیت دارد زیرا می تواند نشانه ای از سیروز کبدی نیز باشد.

زرد شدن پوست یا چشم ها
زرد شدن بخش سفید چشم ها یا پوست می تواند ترسناک باشد، اما توضیحی آشکار دارد: این شرایط به نام زردی یا یرقان شناخته می شود و به واسطه سطوح بالای بیلی‌روبین، رنگدانه ای زرد که توسط کبد ترشح می شود، در بدن رخ می دهد. این تغییر رنگ می تواند نشانه ای از آسیب دیدگی کبد به واسطه دلایل مختلف، مانند سیروز یا هپاتیت B باشد.
افزایش وزن

اگر به ناگاه با افزایش بی دلیل وزن خود مواجه شده اید، کبد ممکن است در پس این شرایط قرار داشته باشد. افزایش وزن ناخواسته می تواند نشانه ای از سیروز کبدی باشد. سیروز کبدی بیماری است که به آرامی پیشرفت کرده و موجب جایگزینی بافت سالم کبد با بافت اسکار، مسدود شدن جریان خون در کبد و ناتوانی این اندام در ارائه عملکرد درست می شود.

کاهش وزن
کاهش وزن ناگهانی نیز می تواند یکی از نشانه های آسیب دیدگی کبد باشد. کاهش وزن ناخواسته می تواند نشانه ای از سیروز کبدی و همچنین هپاتیت C، عفونتی ویروسی که به التهاب در کبد منجر می شود، باشد.

قرمز شدن کف دست ها
قرمز شدن کف دست ها می تواند نشانه ای از بیماری کبد چرب غیر الکلی باشد. این بیماری به واسطه ذخیره چربی بیش از حد در سلول های کبد رخ داده و افرادی که به ندرت الکل مصرف می کنند یا اصلا مصرف نمی کنند را تحت تاثیر قرار می دهد.

اختلال در خواب
دلایل مختلفی می توانند موجب بر هم خوردن الگوی خواب شما شوند، و بر اساس مطالعه ای که در سال 2012 در نشریه Egyptian Journal of Chest Diseases and Tuberculosis منتشر شد، سیروز کبدی یکی از مواردی است که می تواند خواب شبانه را مختل کند.

مشکلات حافظه
اگر حافظه شما اخیرا به شدت دچار مشکل شده است، نارسایی کبد امکان دارد دلیل این شرایط باشد. در نارسایی کبد، این اندام نمی تواند سموم را به خوبی از خون حذف کرده و این شرایط می تواند به تجمع آنها در مغز منجر شود که به نام انسفالوپاتی کبدی شناخته می شود. متاسفانه یکی از نتایج این شرایط از دست دادن حافظه است.

احساس خستگی مداوم
احساس خستگی مداوم بدون در نظر گرفتن سطح فعالیت جسمانی، ممکن است به واسطه بیماری کبد شکل گرفته باشد. خستگی مزمن یکی از نشانه های آشکار آسیب دیدگی کبد است که بنابر مطالعه ای که در سال 2006 در نشریه Canadian Journal of Gastroenterology and Hepatology منتشر شد، می تواند به واسطه تغییرات در انتقال عصبی در مغز رخ دهد.

بی اشتهایی
آیا دیگر همانند گذشته تمایلی به خوردن غذا ندارید؟ از دست دادن اشتها یکی دیگر از نشانه های شایع آسیب کبد است و عدم احساس گرسنگی چیزیست که باید زنگ هشدار را برای شما به صدا درآورد.

بزرگ شدن پستان ها
بزرگ شدن پستان ها یکی از نشانه های هشدار دهنده بیماری کبد چرب غیر الکلی در مردان است. رشد بافت اضافه پستان به واسطه عدم تعادل در هورمون های استروژن و تستوسترون رخ می دهد.

تغییر شخصیت
تجربه تغییرات در شخصیت می تواند ترسناک باشد و گاهی ممکن است این شرایط برای دیگران نسبت به خود فرد مشهودتر باشد. همانند تاثیر انسفالوپاتی کبدی بر از دست رفتن حافظه، سمومی که در مغز جمع می شوند می تواند عملکرد روانی را تحت تاثیر قرار داده و فرد به گونه ای متفاوت نسبت به گذشته رفتار کند.

کبودی
با افزایش سن، کبود شدن بدن راحت‌تر رخ می دهد زیرا پوست نازک‌تر می شود. اما اگر دلیلی برای کبودی هایی که روی بدن خود مشاهده می کنید، نمی یابید، ممکن است این نشانه ای از آسیب کبدی باشد. بیماری کبد می تواند موجب تکرر بیشتر کبودی ها شود.

تورم پاها
بیماری کبد می تواند به دلایل مختلفی، مانند مصرف الکل و چاقی شکل بگیرد و یکی از نشانه های هشدار دهنده آن چیزی است که شاید انتظار آن را نداشته باشید: تورم پاها. اگر با تورم در پاهای خود مواجه هستید و دلیل مشخصی برای آن وجود ندارد، برای بررسی دقیق به پزشک مراجعه کنید زیرا می تواند نشانه ای از بروز مشکلی جدی باشد.

احساس سردرگمی
انسفالوپاتی کبدی به واسطه نارسایی کبد می تواند در توانایی درک انسان نیز اختلال ایجاد کند. این شرایط می تواند به احساس سردرگمی درباره چیزهایی که در حالت عادی برای شما مساله‌ساز نبوده اند، منجر شود.

درد بدن
اگر دلیلی برای احساس درد در بدن خود نمی یابید، یکی از دلایل احتمالی این شرایط می تواند التهاب مجاری صفراوی باشد که افزون بر خارش پوست می تواند به احساس درد در استخوان ها، ماهیچه ها یا مفاصل نیز منجر شود.

مواجهه با نفخ

اگر یک وعده غذایی بزرگ دلیل احساس نفخ در شما نیست، این شرایط ممکن است به واسطه تجمع مایع در شکم که به نام آسیت یا آب‌آوردگی شکم شناخته می شود، شکل گرفته باشد. از آنجایی که تورم شکم یکی از نشانه های هشدار دهنده آسیب کبد است، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است.

ادرار تیره
رنگ تیره ادرار می تواند موجب نگرانی فرد شده و البته یکی از نشانه های آشکار آسیب دیدگی کبد باشد. در شرایطی که سطوح بیش از حد بیلی‌روبین در بدن موجب زرد شدن پوست و چشم می شود، این ماده می تواند موجب تغییر رنگ ادرار نیز شود زیرا کلیه ها تلاش می کنند آن را از طریق ادرار دفع کنند.

ناتوانی در تمرکز
هر فردی در طول زندگی خود گاهی اوقات با ناتوانی در تمرکز مواجه می شود زیرا مغز به خوبی عمل نمی کند. اما اگر به طور منظم با دشواری در حفظ تمرکز مواجه هستید، این می تواند نشانه ای از بروز مشکل در کبد باشد.

لرز دائمی
لرز دائمی که استفاده از چند پتو نیز بهبودی در آن حاصل نمی کند می تواند نشانه ای از کلستاز (Cholestasis) طی بیماری کبد باشد. این شرایط به واسطه کاهش جریان صفرا یا توقف کامل آن از کبد رخ می دهد.

خشکی چشم یا خشکی دهان
دلایل مختلفی، از جمله سن یا داروهای مصرفی، می توانند موجب خشکی چشم یا دهان شوند، اما این شرایط می تواند به واسطه دلیل جدی‌تر نیز شکل گرفته باشد. التهاب مجاری صفراوی اولیه یکی از دلایل شناخته شده خشکی چشم یا دهان و همچنین از علائم اولیه بیماری کبد است.

  منبع: سیمرغ 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کبد کبد چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۷۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟

 

به گزارش تابناک، بعضی از گازگرفتگی‌ها، خصوصاً از سوی گربه‌ها، می‌توانند به‌واسطه باکتری‌های دهان حیوان منجر به عفونت شوند. بیماری خراش گربه یا چنگ گربه یک عفونت باکتریایی است که ناشی از خراشیدگی توسط گربه می‌باشد، حتی اگر ناحیه خراشیده شده عفونی به نظر نرسد.
بعضی از حیوانات مثل خفاش، راکون و روباه می‌توانند هاری را انتقال دهند.

افرادی که واکسن کزازشان به‌روز نشده نیاز به پروفیلاکسی کزاز بعد از گازگرفتگی دارند تا از عفونت کزاز یا تتانوس پیشگیری شود.

اگر پزشک مشکوک شود حیوانی که گاز گرفته ممکن است هاری را منتشر کند، نیاز به یک سری کامل واکسیناسیون هاری و آنتی‌بیوتیک وجود دارد.

عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات
. آسیب بافت

. پریشانی روانی

. عفونت

تحقیقات نشان می‌دهند تقریباً یک‌دوم افراد بعد از گاز گرفته‌شدن توسط سگ به‌خاطر ترس جان خود را از دست می‌دهند.

علت عفونت بعد از گاز گرفته‌شدن چیست؟
عفونت ناشی از گازگرفتگی حیوان ناشی از باکتری‌هاست. این باکتری‌ها در دهان یا بزاق حیوان وجود دارند و بعد از اینکه روی پوست قرار می‌گیرند وارد زخم می‌شوند. این باکتری‌ها در محیط هم می‌توانند وجود داشته باشند.

گازگرفتگی حیوان اغلب چند میکروبی است، یعنی انواع متعددی از باکتری‌ها در عفونت دخیل‌اند.

کزاز یک بیماری باکتریایی است که بر سیستم عصبی اثر می‌گذارد و یک عارضه خطرناک است. زخم‌های سوراخ‌دار در اثر گازگرفتگی بیشترین احتمال کزاز را دارند.

کزاز
کزاز یک عفونت جدی است که در اثر زخم‌های عمیقی که باکتری کزاز را وارد بدن می‌کنند به وجود می‌آید. این بیماری بر سیستم عصبی اثر می‌گذارد و موارد شدید آن منجر به فلجی و مرگ می‌شوند.

علائم بیماری عفونی کزاز:

. مشکل در بلع

. سفت‌شدن عضلات فک

. سفت‌شدن عضلات گردن

. سفت‌شدن عضلات شکم

. اسپاسم‌های دردناک بدنی

واکسیناسیون کزاز باعث شده که عفونت کزاز در خیلی از کشورها شایع نباشد. کودکان باید تا رسیدن به ۶ سالگی هر سال واکسن کزاز بگیرند. نوجوانان و بزرگسالان نیز باید هر ۱۰ سال در برابر کزاز واکسینه شوند. برای عفونت کزاز هیچ درمانی وجود ندارد.


افرادی که توسط سگ مبتلا به هاری گاز گرفته یا خراشیده می‌شوند ممکن است از طریق بزاق حیوان به این بیماری نورولوژیکی دچار شوند. چیزی که هاری را خطرناک می‌کند این است که باعث التهاب پیش‌رونده مغز شده و در صورت عدم درمان فوری کُشنده خواهد بود.

علائم هاری می‌توانند چند روز یا حتی چند ماه بعد از گازگرفتگی ظاهر شوند. اما وقتی ظاهر شوند معمولاً دیگر برای درمان دیر است. علائم هاری می‌توانند با سردرد، تب و ضعف شروع شده و تدریجاً شدت گرفته و منجر به بی‌خوابی تشنج، تهوع، فلج نسبی و توهم شوند.

وقتی علائم هاری ظاهر می‌شوند این بیماری می‌تواند باعث مرگ شود. به همین دلیل پزشکان می‌گویند اگر توسط یک حیوان واکسینه نشده گاز گرفته شدید (وحشی یا خانگی) هرچند این حیوان هیچ علامتی از بیماری ندارد، باید درمان هاری را شروع کنید. اگر حیوان خانگی شما را گاز بگیرد، پزشک باید ابتدا پرونده واکسیناسیون حیوان را بررسی کند و شاید لازم باشد این حیوان برای مدتی تحت‌نظر گرفته شود.

پاستورلا
به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) این نوع باکتری در دهان بیش از نیمی از سگ‌ها وجود دارد. وقتی پاستورلا به بدن فرد قربانی وارد می‌شود می‌توانند عفونت خطرناکی به نام سلولیت (عفونت عمیق باکتریایی پوستی) ایجاد کند. سلولیت می‌تواند موجب تورم غدد و مفاصل شده و حرکت را برای فرد سخت کند.

علائم پاستورلا معمولاً ۲۴ ساعت بعد از گازگرفتگی ظاهر می‌شود. این علائم شامل تورم، قرمزی و ترشح از زخم می‌شوند. سلولیت به‌سرعت منتشر می‌شود و در صورت عدم درمان فوری علائم بدتر شده و فرد به‌سرعت دچار عفونت خون، پنومونی، مننژیت و دیگر عوارض جدی خواهد شد.

عفونت‌های استاف و استرپتوکوک
عفونت‌های استاف مانند MRSA در افرادی که دچار گازگرفتگی سگ می‌شوند شایع است. وقتی یک عفونت باکتریایی وارد خون و ریه‌ها می‌شود، بسیار خطرناک است. عفونت‌های استاف و استرپتوکوک نسبت به انواعی از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌اند.

علائم عفونت استاف و استرپتوکوک طیف گسترده‌ای دارند و بسته به محل گاز گرفته شده می‌توانند شامل تب، سلولیت و جوش‌های بزرگ شوند. این عفونت‌ها می‌توانند کشنده باشند.

کاپنوسیتوفاژ
گازگرفتگی سگ می‌تواند باعث عفونت کاپنوسیتوفاژ شود که باکتری‌های آن از طریق دهان سگ به قربانی منتقل می‌شوند. هر چند این عفونت نادر است اما می‌تواند به‌سرعت منتشر شده و منجر به آسیب ارگان‌ها و مننژیت شود. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند معمولاً در معرض خطر این عفونت هستند. اگر خون فرد دچار عفونت شود بسیار خطرناک و کشنده است. عفونت شدید حتی می‌تواند باعث شود چاره‌ای جز قطع عضو وجود نداشته باشد.

علائم عفونت کاپنوسیتوفاژ شامل تب، تاول در اطراف زخم، قرمزی، درد مفصل، تورم، سردرد و استفراغ و علائمی مشابه علائم آنفلوانزا می‌شود.

درمان گازگرفتگی توسط سگ و پیشگیری از عفونت
به گزارش وب گاه تبیان، اگر دچار گازگرفتگی توسط حیوان شدید باید هر چه سریع‌تر زخم را تمیز کنید. اگر زخم گزیدگی یا خراش خونریزی دارد، با یک باند یا حوله تمیز به آن ناحیه فشار وارد کنید تا خونریزی متوقف شود. در صورت وجود، از دستکش‌های لاتکس یا لاستیکی تمیز برای محافظت از خود و جلوگیری از عفونی شدن زخم استفاده کنید. اگر زخم به شدت خونریزی نمی‌کند، آن را با آب و صابون به‌خوبی بشویید و چند دقیقه زیر آب جاری نگه دارید، سپس زخم را خشک کنید، پماد آنتی‌بیوتیک بزنید و روی آن را با گاز استریل یا پارچه تمیز بپوشانید و حواستان به علائم عفونت مثل قرمزی، تورم، بدتر شدن درد، چرک و ترشح از زخم یا ازدست‌دادن حس در ناحیه آسیب باشد.

با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟

هر چه سریع‌تر به مرکز درمانی مراجعه کنید تا درمان مناسب فوراً شروع شود. حتی یک گازگرفتگی ظاهراً جزئی هم باید جدی گرفته شود چون می‌تواند منجر به عوارض جدی شود. گاهی علائم عفونت فوراً ظاهر نمی‌شوند؛ اما بعداً خود را نشان می‌دهند.

پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند یا دستور واکسیناسیون به‌منظور درمان یک سری از عفونت‌ها را بدهد. مثلاً کسی که توسط سگ گاز گرفته شده و وضعیت واکسیناسیونش به‌روز نیست احتمالاً به واکسن نیاز دارد تا ریسک بیماری کمتر شود.

در نهایت این که به فرزندانتان بیاموزید که از حیوانات وحشی دوری کنند و هیچ حیوانی، حتی حیوانات خانگی خانوادگی را مورد آزار و اذیت قرار ندهند و تحریک نکنند. حیوانات هنگام غذا خوردن یا خواب اصلا قابل پیش‌بینی نیستند و ممکن است بسیار خطرناک باشند.

دیگر خبرها

  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست
  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • بورل: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • این سردردها نشانه چیست؟
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟